Studium Opel GT X Experimental to prototyp mający przedstawić kierunek marki na najbliższe lata. Zdaniem przedstawicieli marki, ma on być nie tylko źródłem inspiracji dla stylistów, ale ma także wyznaczać kierunek rozwoju jeśli chodzi o stosowane napędy jak i systemy wsparcia kierowcy. Elektryfikacja? Pełna autonomia?
Opel GT X Experimental – przyszłe modele Opla będą wyraziste, odważnie stylizowane i nowoczesne
Opel zorganizował specjalny pokaz swojego prototypu GT X Experimental – jeden z pierwszych w ogóle dla tego studium. Nawiązuje on w sposób oczywisty do przedstawionego w 1965 roku Experimental GT, przedstawiającego wizję sportowego samochodu Opla. Wprowadzony w 1968 roku produkcyjny Opel GT naprawdę dużo, zaskakująco dużo, czerpał z tego prototypu. Czy tak będzie w przypadku obecnie prezentowanego GT X Experimental? Jest na to szansa, bo to niewielki crossover, a więc bardzo popularne ostatnio nadwozie.
Opel GT X Experimental to samochód w pełni elektryczny z akumulatorami o pojemności 50 kWh, które mają mu zapewnić kilkaset kilometrów zasięgu. Większość systemów odpowiedzialnych za sterowanie wykorzystuje już technikę „by wire”, w tym układ kierowniczy – nie ma więc mechanicznego połączenia między kierownicą a kołami. Czujnik zainstalowany w kole kierownicy przekazuje informację cyfrową do silnika/silników elektrycznych które obracają kołami o wskazany kąt. Coś takiego widzieliśmy już np. w produkcyjnych samochodach Infiniti. Takie rozwiązanie ma oczywiście na celu redukcję masy samochodu, jego stopnia skomplikowania (brak przekładni kierowniczej), ułatwia także realizację wyższych poziomów autonomiczności.
GT X Experimental ma być bowiem samochodem na 3. poziomie. Możliwa ma być jazda bez udziału kierowcy – będzie mógł zająć się czymś innym – ale cały czas będzie musiał siedzieć na swoim miejscu by na ewentualne wezwanie móc przejąć kontrolę. Opel na tę chwilę nie planuje więc samochodu, który miałby zostać pozbawiony kierowcy. To raczej dobra informacja dla nas, kierowców :)
Pure Panel to koncepcja jednego, ale bardzo szerokiego i zakrzywionego ekranu w miejscu wskaźników i centralnego wyświetlacza. Skupia on informacje nie tylko na temat parametrów jazdy, ale także mapę systemu nawigacji czy multimedia. Wygląd systemu jak i jego funkcjonalność to oczywiście koncept, projektanci mogli więc sobie pozwolić na dużą swobodę.
Stosunkowo niewielki i nowoczesny crossover jakim jest koncept GT X Experimental jasno wskazuje na inne wartości marki Opel. Jedną z nich jest niewątpliwie popularyzacja nowoczesnych rozwiązań w samochodach za rozsądną cenę. Przykłady tego mieliśmy choćby w przypadku reflektorów IntelluLux LED – w pełni adaptacyjne światła – które są dostępne w jakby nie patrzeć przystępnej cenowo Astrze, a będą także w Corsie!
Elektryfikacja samochodów Opla – plan PACE!
Opel deklaruje, że od 2024 roku każdy model tej marki będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej. Zelektryfikowanej czyli wliczyć w to należy także hybrydę. Otwartym pytaniem jest czy tzw. „Mild Hybrid” też się do tego zalicza, ale wiemy już że nadchodząca Corsa ma być dostępna w wariancie w pełni elektrycznym (2020 r.), zaś niebawem ma zostać zaprezentowany Grandland X w wersji hybrydowej. Elektryfikacja jest oczywiście nieunikniona w dobie tak ostrych norma emisji spalin. Nie dziwi więc, że Opel idzie w tym kierunku.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu