E-commerce

Omnibus to też koniec fałszywych opinii w sklepach internetowych

Grzegorz Ułan
Omnibus to też koniec fałszywych opinii w sklepach internetowych

Od początku tego roku, dość głośno zrobiło się o nowych przepisach wprowadzonych w polskim prawie, a związanych z unijną dyrektywą Omnibus. Najgłośniej oczywiście w temacie oznaczania promocji, zapomina się jednak przy tym, o równie istotnych zmianach przy oznaczaniu opinii na temat produktów w sklepach internetowych.

Do tej pory w internecie w temacie publikowania opinii o produktach panowała istna wolna amerykanka. Można było publikować dowolne opinie, kasować, filtrować, a nawet kupować publikowanie opinii, jednym zdaniem - co tam dusza zapragnie.

O 1 stycznia, nowym obowiązkiem właścicieli sklepów internetowych będzie weryfikacja i publikowanie opinii o produktach tylko od konsumentów, którzy rzeczywiście używają kupili i używają dany produkt. W przeciwnym wypadku, będą musieli poinformować swoich klientów kupujących na ich stronach, iż publikowane przez nich opinie o produktach, nie są w żaden sposób weryfikowane, a więc de facto - są bezużyteczne.

Łukasz Plutecki, CEO AtomStore, platformy dla sklepów internetowych:

Dyrektywa Omnibus dużo zmienia w kwestii opinii w sieci, sporo zachowań sprzedawców zostanie ukróconych, jednak należy pamiętać, że nowe prawo nie wprowadza konieczności udostępniania dodawania opinii. Natomiast, jeżeli sprzedawca udostępnia opinie, ale ich nie weryfikuje, to również taką informację musi podać do wiadomości klientów. Informacja o braku weryfikacji również jest spełnieniem obowiązku. Natomiast jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na ich publikację, to powinien wdrożyć takie procedury, które zapewnią, że opinie pochodzą od konsumentów, którzy rzeczywiście używali produktów lub je kupili

Tak więc od początku tego roku, jeśli traficie do działu z opiniami w wybranych sklepach internetowych, powinien Wam się wyświetlać stosowany komunikat przy nich, w postaci na przykład: “Opinia zweryfikowana zakupem” - wtedy możecie mieć pewność o jej pochodzeniu od konsumentów, którzy używali danego produktu. Sklepom, które podpisują opinie jako zweryfikowane, bez przeprowadzenia takiej weryfikacji grożą wysokie kary.

Co z opiniami opublikowanymi przed 1 stycznia 2023 roku? Jeśli dany sklep wdrożył już wcześniej procedurę weryfikacji publikowanych opinii, w zasadzie nie musi nic zmieniać. W przeciwnym wypadku, warto zamieścić stosowną informację, przy starszych opiniach, ewentualnie usunąć je i publikować już tylko zweryfikowane opinie.

Niedozwoloną praktyką będzie też kupowanie i zamieszczanie na zlecenie opinii, zachęcenie do zmiany opinii (w zamian za rabat) czy manipulowanie w systemie opinii, a więc na przykład publikowanie tylko pozytywnych, a ukrywanie tych negatywnych.

Źródło: AtomStore
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu