Odcinkowy pomiar prędkości to obecnie jedyny, faktycznie skuteczny bat na kierowców. Pomiar prędkości na długości kilku kilometrów ma faktyczny wpływ na uspokojenie ruchu. GITD zdaje się to zauważać i za 70 mln złotych uruchomi kolejne 43 strefy takich pomiarów, tym razem na autostradach i drogach ekspresowych.
Koniec eldorado na autostradach. Odcinkowy pomiar prędkości w 43 nowych miejscach
GITD bierze się za duże prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości (w skrócie - OPP) to obecnie chyba jedyne, skuteczne rozwiązanie, które faktycznie uspokaja ruch samochodowy na dłuższym dystansie. Wszyscy wiemy jak jest z fotoradarami, większość kierowców zwalnia przed urządzeniem i zaraz zapomina o ograniczeniu prędkości. Z OPP nie ma tak łatwo, stałą prędkość, zgodną z ograniczeniem, trzeba trzymać na dłuższym dystansie, co skutecznie studzi ułańską fantazję. Obecnie w Polsce odcinkowy pomiar prędkości działa już w 52 lokalizacjach i tylko w tym roku zanotował ponad 190 tys. wykroczeń. Średnia to zatem 3653 wykroczenia na jeden taki odcinek. Dla porównania 442 fotoradary zanotowały 461 tys. wykroczeń, co daje tylko nieco ponad 1000 mandatów na jedno urządzenie.
Dlatego Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamierza jeszcze w tym roku wyłonić wykonawców i uruchomić kolejne 43 lokalizacje odcinkowego pomiaru prędkości. Przeznaczy na to blisko 70 mln złotych, a wszystkie urządzenia zostaną tym razem zamontowane na drogach szybkiego ruchu. 17 OPP zostanie uruchomionych na odcinkach pięciu różnych autostrad, kolejne 26 na odcinkach aż 9 różnych dróg ekspresowych. Tym samym OPP zostaną uruchomione praktycznie w całej Polsce, w każdym województwie pojawi się przynajmniej jeden taki odcinek. Największą reprezentację ma województwo mazowieckie, gdzie OPP zostanie uruchomiony na autostradzie A2 i drogach ekspresowych - S2, S7, S17 oraz S8. Na baczności będą się też musieli mieć kierowcy na pomorzu. Aż trzy strefy odcinkowego pomiaru prędkości pojawią się na trójmiejskiej obwodnicy. Miejmy nadzieje, że ograniczy to nieco liczbę wypadków na tej trasie. Pełna lista znajduje się poniżej.
Nr | Województwo | Początek OPP | Koniec OPP | Droga |
1 | Dolnośląskie | węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe | A4 |
2 | Dolnośląskie | węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion | A8e |
3 | Dolnośląskie | węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa | A4 |
4 | Kujawsko-pomorskie | węzeł Pruszcz | węzeł Trzeciewiec | S5 |
5 | Lubelskie | węzeł Kurów Zachód | węzeł Nałęczów | S17 |
6 | Lubelskie | Lublin Węglin | Lublin Sławinek | S19 |
7 | Lubuskie | węzeł Zielona Góra Północ | węzeł Zielona Góra Południe | S3 |
8 | Lubuskie | Gorzów Zachód | Gorzów Południe | S3 |
9 | Łódzkie | węzeł Piotrków Trybunalski Południe | węzeł Kamieńsk | A1 |
10 | Łódzkie | węzeł Kutno | węzeł Piątek | A1 |
11 | Małopolskie | węzeł Kurdwanów | węzeł Wielicka | A4 |
12 | Małopolskie | węzeł Tarnów Centrum | MOP Jawornik | A4 |
13 | Małopolskie | węzeł Brzesko | węzeł Tarnów Mościce | A4 |
14 | Mazowieckie | węzeł Mińsk Mazowiecki | węzeł Janów | A2 |
15 | Mazowieckie | węzeł Konotopa | węzeł Opacz | S2 |
16 | Mazowieckie | węzeł Tarczyn Południe | węzeł Mszczonowska | S7 |
17 | Mazowieckie | Garwolin Zachód | Garwolin Południe | S17 |
18 | Mazowieckie | węzeł Radom Północ | węzeł Wolanów | S7 |
19 | Mazowieckie | węzeł Zielonka | węzeł Wołomin (Nowy Janków) | S8 |
20 | Mazowieckie | Nadarzyn | Nadarzyn | S8 |
21 | Mazowieckie | węzeł Opacz | węzeł Puchały | S8 |
22 | Opolskie | węzeł Opole Zachód | MOP Prószków | A4 |
23 | Podkarpackie | węzeł Rzeszów Wschód | węzeł Rzeszów Zachód | A4 |
24 | Podlaskie | Kołaki | węzeł Mężenin | S8 |
25 | Pomorskie | węzeł Gdynia Chwarzno | w. Gdynia Wielki Kack | S7 |
26 | Pomorskie | węzeł Gdańsk Owczarnia | węzeł Gdańsk Lotnisko | S6 |
27 | Pomorskie | w. Karczemki | Gdańsk ul. Jabłoniowa | S6 |
28 | Pomorskie | Węzeł Dworek | węzeł Nowy Dwór Gdański | S7 |
29 | Śląskie | węzeł Mikołowska | węzeł Murckowska | A4 |
30 | Śląskie | węzeł Częstochowa Południe | węzeł Woźniki | A1 |
31 | Śląskie | wysokość miejscowości Brodowe | węzeł Mykanów | A1 |
32 | Śląskie | węzeł Zabrze Północ | węzeł Zabrze Zachód | A1 |
33 | Świętokrzyskie | Kajetanów | węzeł Kielce Północ | S7 |
34 | Warmińsko-mazurskie | Rychnowo | Olsztynek | S7 |
35 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Pasłęk Północ | węzeł Marzewo | S7 |
36 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Rączki | węzeł Nidzica Południe | S7 |
37 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Olsztyn Południe | Stawiguda | S51 |
38 | Wielkopolskie | węzeł Koło | węzeł Dąbie | A2 |
39 | Wielkopolskie | węzeł Poznań Zachód | węzeł Stęszew | S5 |
40 | Zachodniopomorskie | węzeł Dąbie | węzeł Rzęśnica | A6 |
41 | Zachodniopomorskie | Goleniów Północ | Pucie | S3 |
42 | Zachodniopomorskie | Parłówko | Brzozowo | S3 |
43 | Zachodniopomorskie | Kołobrzeg | Kołobrzeg | S6 |
Prędkość na drogach szybkiego ruchu to duży problem
Do tej pory lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości skupiały się raczej na lokalnych drogach, gdzie miały uspokoić ruch w szczególnie niebezpiecznych miejscach. Statystyki są jednak nieubłagane i dosadnie pokazują, dlaczego OPP powinny powstawać na autostradach i drogach ekspresowych. Najbardziej "dochodowa" lokalizacja odcinkowego pomiaru prędkości to autostrada A4 między węzłami Kostomłoty, a Kąty Wrocławskie. Tylko w tym roku zanotowano tam ponad 63 tys. wykroczeń. Na drugim miejscu jest odcinek S7 będący jednocześnie obwodnicą Białobrzegów z wynikiem 12 tys. wykroczeń. Wyraźnie zatem widać, że dla wielu kierowców nawet prędkości autostradowe to za mało, dlatego OPP na drogach szybkiego ruchu są konieczne.
Wygląda więc na to, że w przyszłym roku ruch na wielu odcinkach dróg szybkiego ruchu w Polsce powinien się uspokoić. Być może kierowcy zauważą wtedy, że można poruszać się płynnie, z dozwoloną prędkością, tak jak to robią w np. Niemczech gdzie fotoradary działają niejako z ukrycia i każdy pilnuje ograniczenia prędkości. Dla tych, których ponosi ułańska fantazja jest jeszcze jedna zła wiadomość. GITD chce zwiększyć ściągalność mandatów i egzekwować kary administracyjnie, co ma zmniejszyć możliwości unikania odpowiedzialności za przekroczenie prędkości. Jak będzie działało to w praktyce przekonamy się za kilka miesięcy.
źródło: Dziennik/GITD
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu