NVIDIA

NVIDIA GeForce RTX 4090/4080 już oficjalnie, ogromny skok wydajności

Kamil Pieczonka
NVIDIA GeForce RTX 4090/4080 już oficjalnie, ogromny skok wydajności
30

Dosłownie kilkanaście minut temu, NVIDIA oficjalnie zapowiedziała nową generację kart graficznych z rodziny GeForce RTX. Nowa architektura - Ada Lovelace to zapowiedź ogromnego skoku wydajności, nie tylko w grach. W pierwszej kolejności na rynek trafi topowy model - GeForce RTX 4090.

NVIDIA GeForce RTX 4090 w sklepach od 12 października

Plotki na temat nowej generacji kart graficznych od NVIDIA pojawiały się w sieci od kilku miesięcy. Dzisiaj kończymy z domysłami, podczas prezentacji otwierającej konferencję GTC, szef NVIDIA - Jensen Huang oficjalnie zapowiedział nową generację kart graficznych, które już niedługo trafią do sprzedaży. Topowy układ korzystający z architektury Ada Lovelace zbudowany jest z ponad 76 miliardów tranzystorów, a jego produkcją zajmą się zakłady TSMC. NVIDIA zdecydowała się na bardzo zaawansowany proces litografii w wymiarze 4 nm. Dla porównania topowy układ poprzedniej generacji - GeForce RTX 3090 zbudowany był z 28 miliardów tranzystorów.

W pierwszej kolejności do sklepów trafi GeForce RTX 4090, który będzie dostępny już od 12 października. Karta wyposażona zostanie w 24 GB pamięci GDDR6X i ma być od 2 do nawet 4 razy wydajniejsza niż GeForce RTX 3090 Ti. Sugerowana cena detaliczna to 1599 USD. Sporo, ale i tak wyraźnie taniej niż premierowa cena GeForce RTX 3090 Ti, która przekraczała 2000 USD. NVIDIA zapowiada dwukrotny wzrost wydajności w tradycyjnym renderingu oraz aż 4 krotny wzrost wydajności przy wykorzystaniu technologii DLSS 3, w porównaniu z DLSS 2 w RTX 3090 Ti przy zużuciu energii na poziomie 450 W.

Zobacz również: GeForce RTX 3060

W późniejszym czasie (w listopadzie) na rynek trafią karty graficzne GeForce RTX 4080 w dwóch wersjach. Model wyposażony w 16 GB pamięci GDDR6X będzie kosztował 1199 USD, a ten oferujący "tylko" 12 GB pamięci GDDR6X ma być sprzedawany za 899 USD. Obie karty zaoferują wyraźnie wyższą wydajność niż ich odpowiednik z poprzedniej generacji, a to za sprawą większej mocy obliczeniowej oraz nowych technologii zastosowanych w architekturze Ada Lovelace. RTX 4080 16 GB ma 9728 rdzeni CUDA, a dzięki technice DLSS 3 jest dwa razy szybsza we współczesnych grach niż GeForce RTX 3080 Ti i wydajniejsza niż GeForce RTX 3090 Ti przy niższym poborze mocy. RTX 4080 12 GB ma 7680 rdzeni CUDA, a dzięki DLSS 3 jest szybsza niż RTX 3090 Ti.

Polecamy też: NVIDIA GeForce RTX 3050

Nowa technika DLSS 3 zapewni jeszcze większą wydajność

Huang zaprezentował także NVIDIA DLSS 3, kolejną rewolucję w neuronowo-graficznej technice Deep Learning Super Sampling przeznaczonej dla gier i aplikacji kreatywnych. Ta napędzana przez sztuczną inteligencję technika może teraz generować pełne klatki w celu uzyskania większej szybkości rozgrywki. Może ona pokonywać ograniczenia wydajności procesora centralnego w grach, pozwalając karcie graficznej na niezależne generowanie całych klatek. Technika ta trafia do najpopularniejszych na świecie silników gier, takich jak Unity i Unreal Engine, i uzyskała uznanie wśród wielu czołowych deweloperów, a ponad 35 gier i aplikacji wspierających tę technikę pojawi się już wkrótce.

Ponadto karty graficzne RTX serii 40x0 oferują szereg innowacji technologicznych, w tym:

  • Multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów — 2x w porównaniu z poprzednią generacją.
  • Rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów — 2.8x w stosunku do poprzedniej generacji.
  • Rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopów — 5x więcej niż w poprzedniej generacji przy wykorzystaniu akceleracji FP8.
  • Shader Execution Reordering (SER), który zwiększa wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25%.
  • Ada Optical Flow Accelerator o 2x większej wydajności pozwala technice DLSS 3 przewidywać ruch w scenie, umożliwiając sieci neuronowej zwiększenie liczby klatek na sekundę przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
  • Usprawnienia architektury w połączeniu z autorską technologią wytwarzania TSMC 4N skutkują nawet dwukrotnym wzrostem wydajności energetycznej.
  • Podwójne enkodery NVIDIA (NVENC) skracają czas eksportu nawet o połowę i obsługują standard AV1. Kodowanie NVENC AV1 jest wykorzystywane m.in. przez oprogramowanie OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve czy Discord.

Karty graficzne RTX serii 40 oraz technika DLSS 3 zapewniają dodatkowe wsparcie dla twórców korzystających z platformy NVIDIA Studio. Artyści 3D mogą renderować w pełni śledzone promieniami środowiska z dokładną fizyką i realistycznymi obiektami oraz obserwować wszelkie zmiany w projekcie w czasie rzeczywistym. Edycja plików wideo oraz strumieniowanie na żywo również zyskują dzięki zwiększonej wydajności kart graficznych i wprowadzeniu nowych podwójnych enkoderów AV1 ósmej generacji. Zestaw programistyczny NVIDIA Broadcast posiada trzy nowości, które są już dostępne dla firm wykorzystujących go w swoich aplikacjach, a są to Face Expression Estimation, Eye Contact oraz ulepszenia związane z wirtualnym tłem.

Karty graficzne GeForce RTX 30x0 nadal pozostaną w sprzedaży

NVIDIA wprowadza do sprzedaży w najbliższym czasie tylko najwydajniejsze karty z rodziny Ada Lovelace. Oznacza to, że cała gama produktów z serii RTX 30x0 nadal pozostanie w sprzedaży, choć będzie odpowiednio tańsza. Szczegółowe zmiany w cenniku kart graficznych powinny pojawić się w najbliższych tygodniach.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

news