21

Nokia obniża ceny, żeby nie wypaść z rynku smartfonów – czy to pomoże?

O Nokii pisze się ostatnimi czasy dość sporo. Blogosfera zastanawia się nad przyszłością fińskiego producenta, który traci coraz więcej udziałów na rynku smartfonów ze względu na to, że Symbian nie jest w stanie stanąć w szranki z najnowszymi systemami typu Android, iOS czy webOS. Z drugiej strony Nokia spóźniła się z decyzją o wybraniu platformy […]

O Nokii pisze się ostatnimi czasy dość sporo. Blogosfera zastanawia się nad przyszłością fińskiego producenta, który traci coraz więcej udziałów na rynku smartfonów ze względu na to, że Symbian nie jest w stanie stanąć w szranki z najnowszymi systemami typu Android, iOS czy webOS. Z drugiej strony Nokia spóźniła się z decyzją o wybraniu platformy pod swoje przyszłe smartfony, a samo wybranie Windowsa Phone 7 wielu uznaje za błąd – między innymi ze względu na konieczność płacenia Microsoftowi tantiemu. Brak spójnej strategii odnośnie MeeGo również stał się jedną z przyczyn coraz gorszej sytuacji Nokii w segmencie smartfonów. Co z tego, że wciąż jest największym producentem telefonów komórkowych w ogóle, skoro trend zmierza w tę stronę, że smartfony wypierają tradycyjne komórki? Nokia wybrała obniżenie cen, która to tymczasowa strategia ma utrzymać ją na rynku.

W zeszłym miesiącu pisałem o tym, co powiedział obecny CEO Nokii, Stephen Elop, który przez blogosferę został żartobliwie określony koniem trojańskim Microsoftu – powiedział on, że firma, którą zarządza traci na rynku chińskim i europejskim na rzecz Androida. Nic dziwnego, fińskiemu producentowi brak jest spójnej strategii udziału w tym segmencie. Elop pisze listy krytykujące firmę, podpisuje umowę z Microsoftem, jednocześnie wypuszcza nowe modele z Symbianem i rozwija MeeGo – jak fajnie określił Paweł, Nokia gra na trzech fortepianach jednocześnie i trochę fałszuje.

Obniżki cen telefonów będą sięgały do 15% i dotyczyć będą takich modeli telefonów jak N8, C7, czy wydana w drugim kwartale bieżącego roku Nokia E6. Jest to prawdopodobnie tymczasowa strategia mająca wpłynąć na spadającą sprzedaż telefonów – Nokia prawdopodobnie chce utrzymać sprzedaż na pewnym przyzwoitym poziomie, żeby wciąż na telefonach zarabiać, żeby wciąż być obecną w świadomości konsumentów, a co za tym idzie – być finansowo i pijarowo gotowa do wejścia na rynek ze smartfonami z Windows Phone 7. Czy jednak modele te odniosą sukces?

Według mnie Nokia powinna była zdecydować się na MeeGo. System ma duży potencjał, dużo trudu włożono w jego zaprojektowanie i rozwój. Wykorzystanie takiego systemu mogłoby stać się kluczem do sukcesu producenta – jeden z czytelników AntyWeba celnie zauważył w komentarzu do któregoś z wpisów, że obecnie konsumenci chcą kupować gotowe platformy. Nokia wykorzystując MeeGo tworzyłaby właśnie taką platformę – bo zajmowałaby się produkowaniem zarówno hardware jak i software. Zamiast tego zdecydowała się na Windows Phone, za którego będzie musiała płacić.