8

Niesamowite, co można zrobić z Oculusem i Medium. O to właśnie chodzi!

Wczoraj pisałem dla Was tekst o tym, że Minecraft trafi na okulary VR od Oculusa. I według mnie jest to genialna wiadomość, jeśli chodzi o przyszłe perspektywy tego typu technologii. Dzisiaj udało mi się zobaczyć coś, co moje słowa (niezbyt odkrywcze skądinąd) potwierdza. Spójrzcie, jak wielkie możliwości posiada technologia wykorzystująca rzeczywistość wirtualną – cała nadzieja […]

Wczoraj pisałem dla Was tekst o tym, że Minecraft trafi na okulary VR od Oculusa. I według mnie jest to genialna wiadomość, jeśli chodzi o przyszłe perspektywy tego typu technologii. Dzisiaj udało mi się zobaczyć coś, co moje słowa (niezbyt odkrywcze skądinąd) potwierdza. Spójrzcie, jak wielkie możliwości posiada technologia wykorzystująca rzeczywistość wirtualną – cała nadzieja w deweloperach.

A ci się o nią pozabijają

Jestem coraz bardziej przekonany do tej technologii. I choć w dalszym ciągu ma ona swoje ograniczenia (najwięcej skarg jest na dalej zbyt mało szczegółowy obraz), to trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, w której te urządzenia stoją w miejscu, nie rozwijają się.

Medium natomiast pozwala na wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej w oparciu o urządzenia mające na celu przekazywać dane o ruchu i akcjach wykonywanych przez użytkownika. Przestrzenny sandbox, w którym osadza się użytkownika jest trójwymiarowym polem do popisu dla grafików, którzy mogą w takich warunkach tworzyć zaawansowane modele 3D. Wyobraźcie sobie, że inżynierowie rzeczywistości wirtualnej tworzą wespół model jakiejkolwiek części, dochodzi między nimi do interakcji, tworzą coś wspólnie. A następnie w krótkim czasie jest to wszystko transferowane do urządzenia, które ów komponent drukuje. Jak dla mnie bomba!

Jak powiedział CEO Oculusa – Brendan Iribe: „każda platforma potrzebuje swojego Painta” – w tym wypadku Medium jest naprawdę mocno zaawansowaną wariacją na temat popularnego programu graficznego do „rysowania kółek i pierdółek”. Niesamowite jest to, jak wiele możliwości daje nam trzeci wymiar w nowych technologiach. Ten niekoniecznie sprawdził się w smartfonach, ale nowe możliwości dają nam właśnie okulary VR.

Jeśli chodzi o pracę w zespole – Medium na to pozwala. Bardzo ważnym aspektem Medium są gadżety nazywane „Torch” (latarka). Są to urządzenia wskazujące, pozwalające na dokonywanie rozbudowanych interakcji w świecie wykreowanym przez Medium. Przełączniki pozwalają na wykonanie szeregu akcji – efektem tego są naprawdę genialne modele 3D.

Najlepiej jest to sprawdzić na wideo, gdzie mamy próbkę możliwości Medium. Należy sobie zadać pytanie, dokąd zmierza w ogóle technologia rzeczywistości wirtualnej i w sumie wczoraj podałem Wam odpowiedź. Wszelkie kwestie dotyczące projektowania przestrzennego dzięki VR mogą zostać wyniesione na zupełnie nowy poziom. To oczywiste, że technologia 3D znacznie ułatwi tworzenie w takich programach jak AutoCAD, które hipotetycznie mogą trafić również na platformy VR. A być może zastąpią je tam inne tego typu kawałki oprogramowania? Zobaczymy.

cup-257488_1280

Chciałbym również, aby ta technologia rozwinęła się na tyle, by mogły się nią bawić również… dzieci. Siedzenie przy komputerze, rysowanie w Paincie to raczej nudna zabawa. W połączeniu z VR może się to przerodzić w festiwal absolutnej kreatywności. Zresztą, dumam sobie i jestem pewien, że gdy tylko będzie to możliwe, będę wieczorami z dzieciakami bawił się w wirtualnej piaskownicy i tworzył razem z nimi wspaniałe konstrukcje. Być może wychowam inżyniera (choć sam nim nie jestem i nie będę). Tak, chcę to powiedzieć – technologia jest naprawdę piękna. A to jest na to szczególny dowód.

Grafika: 1, 2