Wyniki badań były nawet bardziej, niż przewidywalne. Użytkownicy nie byliby zadowoleni z tego, że mimo opłacania miesięcznego abonamentu, w ich ulubionych materiałach pojawiałyby się materiały reklamowe. Stosunek internautów do reklam w ostatnich latach jest coraz gorszy z powodu pazerności wydawców, którzy ze stron internetowych urządzili sobie coś na wzór banerów reklamowych, a i treści wideo są coraz bardziej natarczywe w dostarczaniu takich materiałów. W badaniu Netfliksa zaciekawiło mnie jedno – bardzo ważne (choć nie idealne) pytanie. Czy użytkownicy platformy Netflix zrezygnowaliby z subskrypcji, gdyby przyszło im mimo wszystko oglądać reklamy?
Blisko 3/4 badanych opowiedziało się za tym, że wycofałoby swoją subskrypcję, gdyby do tego doszło. Jednak – konstrukcja pytania i jego tematyka same z siebie już sugerują odpowiedź. Powiedzcie mi, kto by nie chciał zrezygnować z subskrypcji, gdyby rzeczywiście na tej platformie pojawiły się reklamy? Przypomina mi to inne badania, w których w podobny sposób sugerowano odpowiedź – wręcz była ona do przewidzenia jeszcze przed tym, jak respondenci otrzymali arkusze. W wielu przypadkach, odpowiedzi nie miały jednak żadnego pokrycia w rzeczywistości.
Wydaje się, że Netflix rzeczywiście mógłby ucierpieć na decyzji, wedle której w filmach pojawiałyby się materiały reklamowe. Ale trzeba pamiętać o tym, że tą platformą rządzą przyzwyczajenia klientów. A te są czasami silniejsze, niż choćby najbardziej kontrowersyjne decyzje. Wiele osób korzysta z Netfliksa tylko dlatego, że pojawiają się tam ich ulubione seriale, do których konsumenci się przywiązują. Chcą mieć do nich dostęp zawsze i wszędzie, najlepiej natychmiast po tym, jak pojawia się nowy odcinek. Czy zrezygnowaliby z Netfliksa tylko dlatego, że pojawiają się tam reklamy? Biorąc pod uwagę fakt, iż często takie ankiety wypełnia się odrobinę bezrefkelsyjnie, śmiem w to wątpić. Przywiązanie klientów do Netfliksa to ogromna siła i usługodawca sobie doskonale zdaje sobie z tego sprawę. I jednocześnie wychodzi na to, że może robić, co mu się żywnie podoba – bez ryzyka szkody dla siebie.
Ale jednocześnie, zapytano o jeszcze coś. Czy użytkownicy byliby w stanie zapłacić więcej za to, by uniknąć reklam? 9 na 10 respondentów jest absolutnie na tak. Tutaj doskonale widać siłę przyzwyczajeń, jaka rządzi osobami subskrybującymi tę usługę.
Co jest ważne w opublikowanych wynikach ankiety? Przede wszystkim to, że wyniki uprawniają usługodawcę do tego, by w niedługim czasie materiały reklamowe wdrożyć. Prawdopodobnie odbędzie się to przy okazji rozszerzenia oferty Netfliksa o plany, które pozwolą na uniknięcie wyświetlania treści promocyjnych w przerywnikach, czy też przed rozpoczęciem wyświetlania danego filmu. Wychodzi zatem na to, że reklamy na Netfliksie są wręcz nieuniknione.
Więcej z kategorii Netflix:
- Najlepsze filmy na Netflix - koniecznie zobaczcie te produkcje
- Wystarczy kilka godzin, a Netflix zasypie mnie e-mailami i powiadomieniami. Potrzebne są radykalne zmiany
- Znamy pierwsze nowości w lutym na Netflix - filmy i seriale [lista aktualizowana]
- Netflix szumnie zapowiada minimum 70 filmów na cały 2021 rok! Oto największe hity
- Najchętniej oglądane seriale Netflix na świecie. Wiedźmin poza konkurencją