96

Reklamy na Netfliksie? To smutne, ale ten usługodawca może robić, co mu się żywnie podoba

Netflix przymierza się do tego, aby umieszczać reklamy w materiałach, które udostępnia na swojej platformie VOD. Mimo ogromnych kontrowersji, jest to bardzo zrozumiały krok, aby lepiej monetyzować swoją platformę. Choć usługodawca nie narzeka na brak pieniędzy, to warto rozglądać się za nowymi formami pozyskiwania funduszy na rozwój, czy też kolejne produkcje. Z tego powodu też Netflix przepytał niewielką grupę użytkowników w kwestii wdrożenia reklam na Netfliksie.

Wyniki badań były nawet bardziej, niż przewidywalne. Użytkownicy nie byliby zadowoleni z tego, że mimo opłacania miesięcznego abonamentu, w ich ulubionych materiałach pojawiałyby się materiały reklamowe. Stosunek internautów do reklam w ostatnich latach jest coraz gorszy z powodu pazerności wydawców, którzy ze stron internetowych urządzili sobie coś na wzór banerów reklamowych, a i treści wideo są coraz bardziej natarczywe w dostarczaniu takich materiałów. W badaniu Netfliksa zaciekawiło mnie jedno – bardzo ważne (choć nie idealne) pytanie. Czy użytkownicy platformy Netflix zrezygnowaliby z subskrypcji, gdyby przyszło im mimo wszystko oglądać reklamy?

netflix

Blisko 3/4 badanych opowiedziało się za tym, że wycofałoby swoją subskrypcję, gdyby do tego doszło. Jednak – konstrukcja pytania i jego tematyka same z siebie już sugerują odpowiedź. Powiedzcie mi, kto by nie chciał zrezygnować z subskrypcji, gdyby rzeczywiście na tej platformie pojawiły się reklamy? Przypomina mi to inne badania, w których w podobny sposób sugerowano odpowiedź – wręcz była ona do przewidzenia jeszcze przed tym, jak respondenci otrzymali arkusze. W wielu przypadkach, odpowiedzi nie miały jednak żadnego pokrycia w rzeczywistości.

Wydaje się, że Netflix rzeczywiście mógłby ucierpieć na decyzji, wedle której w filmach pojawiałyby się materiały reklamowe. Ale trzeba pamiętać o tym, że tą platformą rządzą przyzwyczajenia klientów. A te są czasami silniejsze, niż choćby najbardziej kontrowersyjne decyzje. Wiele osób korzysta z Netfliksa tylko dlatego, że pojawiają się tam ich ulubione seriale, do których konsumenci się przywiązują. Chcą mieć do nich dostęp zawsze i wszędzie, najlepiej natychmiast po tym, jak pojawia się nowy odcinek. Czy zrezygnowaliby z Netfliksa tylko dlatego, że pojawiają się tam reklamy? Biorąc pod uwagę fakt, iż często takie ankiety wypełnia się odrobinę bezrefkelsyjnie, śmiem w to wątpić. Przywiązanie klientów do Netfliksa to ogromna siła i usługodawca sobie doskonale zdaje sobie z tego sprawę. I jednocześnie wychodzi na to, że może robić, co mu się żywnie podoba – bez ryzyka szkody dla siebie.

Ale jednocześnie, zapytano o jeszcze coś. Czy użytkownicy byliby w stanie zapłacić więcej za to, by uniknąć reklam? 9 na 10 respondentów jest absolutnie na tak. Tutaj doskonale widać siłę przyzwyczajeń, jaka rządzi osobami subskrybującymi tę usługę.

Co jest ważne w opublikowanych wynikach ankiety? Przede wszystkim to, że wyniki uprawniają usługodawcę do tego, by w niedługim czasie materiały reklamowe wdrożyć. Prawdopodobnie odbędzie się to przy okazji rozszerzenia oferty Netfliksa o plany, które pozwolą na uniknięcie wyświetlania treści promocyjnych w przerywnikach, czy też przed rozpoczęciem wyświetlania danego filmu. Wychodzi zatem na to, że reklamy na Netfliksie są wręcz nieuniknione.