Roszady na polskim rynku VOD? Jeśli będziemy udawać, że filmy i seriale oglądamy tylko w przeglądarkach oraz na smartfonach i tabletach, to lider będzie tylko jeden i niepodważalny.
Urządzenia mobilne - jak smartfony i tablety - odgrywają dziś niebagatelnie dużą rolę w rozwoju wszelkich usług internetowych. Także VOD, gdyż jak potwierdził sam Netflix, liczba użytkowników oglądających wideo na telefonach stale rośnie, a w niektórych krajach robi to nawet ponad połowa widzów. Wiele osób ogląda filmy i seriale online na laptopach, a wtedy z całą pewnością prym wiedzie przeglądarka internetowa, jako brama do wszystkich serwisów VOD. Nie wolno jednak zapomnieć o smart TV, których ciągle przybywa, gdyż zwykłe telewizory - pozbawione systemu i aplikacji - sa już rzadkością. Nie brakuje też użytkowników konsol, przystawek i dodatków jak Chromecast. Nie uwzględnienie takich danych wypacza statystyki.
Najpopularniejsze VOD w Polsce
Mimo to, wciąż rozdawane są medale za popularność serwisów VOD odwiedzanych za pomocą przeglądarki internetowej.
Liderem wśród serwisów VoD na polskim rynku pod względem liczby użytkowników pozostaje VoD.pl
Dostęp do danych z aplikacji jest utrudniony lub niemożliwy, to prawda, lecz opieranie się tylko i wyłącznie na statystykach ze stron internetowych mnie zadziwia.
Opublikowane przez Wirtualne Media dane sugerują, że niekwestionowanym liderem pod względem liczby odwiedzających jest serwis Onetu, czyli VOD.pl. W maju tego roku odwiedziło go niemalże 3 mln ludzi - dokładnie 2,99 mln, co daje nam około 11% internautów z Polski. VOD.pl wyprzedził Player.pl (Grupa TVN) o ponad 800 tys. użytkowników. Co ciekawe, Player.pl bije jednak na głowę VOD.pl pod względem liczby odsłon (33,55 vs. 12,45 mln) i średnim czasie spędzonym na stronie (5h 20min vs. 42min).
Spoglądając na dalsze miejsca trudno mi traktować całe to zestawienie na poważnie. Średni czas spędzony przez użytkowników na Netflix, to niewiele ponad 11 minut, na Showmax natomiast wynik ten wynosi około 7 minut. To stawia zagraniczne serwisy na naprawdę odległych miejscach. Liczby użytkowników wypadają następująco: Netflix.com - 742 tys., Showmax.com - 1,085 mln.
Netflix w ofensywie, zaskakujące nc+ go
Badanie Gamius/PBI wykazało, że serwis ncplusgo.pl wyprzedził hbogo.pl i to pod każdym względem - liczba użytkowników jest wyższa o 20 tys., liczba odsłon pięciokrotnie wyższa, czas spędzony na stronie sześciokrotnie większy. To ciekawe przetasowanie, gdyż w zeszłorocznym zestawieniu serwis online od nc+ nie został nawet uwzględniony z powodu zbyt niskich statystyk. Spadek liczby widzów HBO Go (z 413 tys. do 214 tys.) jest intrygujący.
W porównaniu maja 2016 roku z majem 2017 najlepiej wypadł Netflix. Liczba użytkownków wzrosła bowiem ze 120 tys. do 742 tys., a przecież mówimy tylko o ruchu na stronie internetowej.
Takie badanie nie daje nam kompletnego obrazu na polski rynek VOD, ale uwypukla pewne trendy. Nie jestem ani odrobinę zaskoczony popularnością polskich usług VOD, gdyż wielokrotnie przekonywaliśmy się o tym, jak istotne są dla Polaków rodzime produkcje. Tych najwięcej znajdziemy właśnie na VOD.pl, Player.pl czy VOD od TVP. Cieszyć może wzrost świadomości widzów, zainteresowanie innymi platformami, gdyż może to zadziałać motywująco na rodzime serwisy.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu