Spotify jest liderem rynku streamingu, ale to nie jedyna usługa muzyczna online. Rywali nie brakuje, a oto najlepsze alternatywy dla Spotify.
TIDAL
Serwis ten znany był lata temu pod nazwą WIMP i pomimo tego, że zmienił się właściciel oraz nazwa, to platforma w dalszym ciągu odznacza się wyjątkowym podejściem do rynku. Wszystko dlatego, że u fundamentów istnienia TIDAL znajduje się jakość muzyki. Wcześniej jako pierwsi oferowali format FLAC z bitratem na poziomie płyty CD (około 800 kbps), który nosi nazwę HiFi, a teraz przodują na rynku w kwestii muzyki w formacie bezstratnym - muzyka w wysokiej rozdzielczości określana jest jako MASTER.
Nie stanowi jeszcze większości katalogu (z wielu różnych względów), ale sporo nowości i klasyków można posłuchać właśnie w tym formacie. Tidal posiada aplikacje desktopowe, mobilne, posłuchamy go w przeglądarce. Jest też zintegrowany z wieloma domowymi sprzętami audio oraz systemami w samochodach, a także aplikacjami do nawigacji. Oprócz jakości muzyki największym odróżnikiem od Spotify jest obecność klipów wideo i koncertów w katalogu. Tidal nie ma darmowego planu - podstawowy kosztuje 19,90 zł miesięcznie, natomiast Hi-Fi (z jakością MASTER) 39,90 zł miesięcznie. Dostępna jest oferta rodzinna (obydwa pakiety). TIDAL Premium za 29.99 PLN / miesięcznie oraz TIDAL HiFi za 59.99 PLN / miesięcznie. Tidal posiada około dwukrotnie więcej utworów niż Spotify - deklarowane jest ponad 60 mln piosenek.
Apple Music
Usługa muzyczna Apple bardzo szybko podbiła rynek i zdołała przegonić Spotify w USA. Na rynku globalnym zajmuje 2. miejsce, głównie dzięki integracji w aplikacji Muzyka na urządzeniach z iOS i macOS. Dla użytkowników sprzętu Apple to domyślna usługa, która oferuje np. przeszukiwanie katalogu po wpisaniu tekstu piosenki (wersja beta). Poza ekosystemem Apple oferowane są aplikacje dla Androida oraz Windowsa (nadal iTunes). Apple Music korzysta przede wszystkim z AirPlay (odpowiednik Chromecasta), a pod względem jakości muzyki jest zbliżona do Spotify (kodek AAC 256 kbps). Największą zaletą Apple Music jest chmura iCloud, w której możemy umieścić własne pliki muzyczne (do 100 tys.), by móc później sluchać ich na każdym urządzeniu, gdzie korzystamy z usługi. Apple Music nie posiada darmowego planu, ale możecie płacić mniej niż domyślne 20 zł miesięcznie, jeśli jesteście studentami lub zdecydujecie się na ofertę rodzinną (29,90/msc, do 6 użytkowników). Według strony usługi Apple Music posiada w katalogu ponad 60 mln utworów.
Deezer
Deezer to jedna z najstarszych usług muzycznych i jedna z najbardziej uniwersalnych pod względem dostępności aplikacji. W ofercie znajduje się sporo materiałów w jakości Hi-Fi (zbliżona do płyt CD), ale kosztuje tyle samo, co plan Hi-Fi w Tidal, gdzie mamy do czynienia także z muzyką w wysokiej rozdzielczości. Za pozbycie się reklam i lepszą jakość (do 320 kbps) zapłacimy w Deezerze 19,90 zł, natomiast za opcję Hi-Fi zapłacimy 39,90 zł. Deezer oferuje plan rodzinny (29,90 zł, do 6 członków rodziny). Co istotne, Deezer posiada darmową ofertę, podobnie jak Spotify. Muzyki można słuchać na komputerze oraz tablecie w standardowej jakości, ale mogą pojawić się reklamy. Deezer oferuje ponad 4o mln utworów, podczas gdy Spotify podaje liczbę 30 mln. kawałków.
YouTube Music
Usługa YouTube'a (czyli Google) to najnowszy członek na rynku streamingu. Ma on docelowo zastąpić Google Play Music, ale dopóki większość lub wszystkie funkcje istniejącej od dawna usługi nie zostaną wdrożone w YouTube Music, użytkownicy nie będą musieli pożegnać się z Google'wym streamingiem.
Już teraz YouTube Music oferuje natomiast niemal całą bazę utworów, która była dostępna w Google Play Music, ale nie wspiera wgrywania własnych kawałków do chmury (ma to się pojawić). Niezwykłym atutem usługi jest dostęp do bazy muzyki obecnej na YouTube, gdzie znajdziemy wiele kawałków nigdy nie oferowanych w pozostałych usługach. Dodatkowo, YouTube Music posiada całe koncerty, teledyski oraz występy na żywo z różnych programów - tego wszystkiego posłuchamy w wersji audio (można wyłączyć obraz), a także przy zablokowanym ekranie. YouTube Music ma aplikacje na Androida i iOS-a, na komputerze skorzystamy tylko z wersji przeglądarkowej. Usługa kosztuje 19,99 zł miesięcznie, a oferta rodzinna to koszt 29,99 zł miesięcznie dla maksymalnie 5 użytkowników.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu