Czy kogokolwiek zaskakuje taka sytuacja? Tak naprawdę nie powinna, jeżeli ktoś ma za sobą dłuższą "przygodę" z każdą z trzech najpopularniejszych i najczęściej porównywanych platform. Zestawienie przygotowane przez firmę InMobi, po przeprowadzeniu globalnej ankiety, pokrywa się z moim dotychczasowym przekonaniem - stawkę zamyka Android, iOS zajmuje drugie miejsce, a w statystkach zarobkowych najlepiej wypadają autorzy aplikacji na Windows Phone'a.
Sytuacja ta jest dość skomplikowana i wiele kwestii z nią związanych można uznawać jednocześnie za dobrą i złą stronę mobilnej platformy Microsoftu. Pomimo znacznej poprawy zawartości Sklepu Windows, nadal zauważalny jest spory dysonans pomiędzy tym, co znajdziemy w Google Play i App Store, a tym co oferuje sklep z aplikacjami na mobilnego Windowsa. Popularna i powtarzana jak mantra opinia co do fatalnej kondycji Sklepu Windows nadal ma w sobie wiele prawdy, o czym przekonujemy się przy okazji wielu premier mobilnych premier gier i aplikacji, które w wersji dla Windows Phone/Windows 10 Mobile po prostu nie powstają.
Lukę tę starali i starają się zapełnić twórcy niezależni, którzy odpowiadają za dostarczenie zamienników dla takich aplikacji jak YouTube czy Instagram. Oczywiście na miarę możliwości własnych i platformy. Produkty te bywały często dostrzeżone przez producentów sprzętu czy sam Microsoft, dzięki czemu deweloperzy zyskiwali jeszcze większe możliwości rozwoju. Konkurencja w Sklepie Windows jest zdecydowanie mniejsza, aniżeli w Google Play czy App Store, dlatego naprawdę dobre programy wyceniane są dość wysoko i użytkownicy są skłonni za nie zapłacić. Problematyczna dokumentacja, bałagan w udostępnianych API nie zachęcają do tworzenia aplikacji dla mobilnego Windowsa, podobnie jak ciągłe zmiany w podejściu do interfejsu i zasad działania - kulą u nogi okazał się Windows 8 i dopiero przy Windows 10 możemy mówić o faktycznie uniwersalnych aplikacjach, a to wymagało wspomnianych zmian. Spośród ponad tysiąca zapytanych deweloperów aż 42% posiada od 1 do 3 aplikacji na iOS-a i 28% na Androida. Twórcy aplikacji na Windowsa? Aż 72% z nich nie dodało do Sklepu ani jednej. Pod tym względem mniej atrakcyjnie wypada jedynie Kindle Store z wynikiem 74%.
Jak wyglądają liczby? Przepytanych zostało ponad 1000 deweloperów z 155 krajów. Wnioski? Zarobek twórcy programu przypadający na jedną aplikację na Windowsa to kwota 11 400 dolarów. W przypadku iOS-a mowa jest o 8 100 dolarach, zaś Androida - zaledwie 4 900 dolarów, czyli ponad dwukrotnie mniej. Nawet nieduży ruch przy wysokich cenach może więc zagwarantować najlepsze miejsce w statystykach, co jednak nie przekłada się na popularność platformy i vice versa. Mamy do czynienia z zamkniętym kołem, z którego Microsoft może nie znaleźć nigdy wyjścia, dlatego zupełnie nie dziwią takie wypowiedzi jak ta, w której CEO dał do zrozumienia, że pomimo braku konkurencyjności ze strony Windowsa, firma nadal będzie go wspierać i rozwijać.
To dobry sygnał, szczególnie na tle zapowiedzi wyłaniającej się z opublikowanego raportu. W ciągu najbliższych 3 lat zaledwie 28% zapytanych deweloperów planuje tworzenie rozwiązań z myślą o mobilnej odsłonie Windowsa. Przy 61% iOS-a i 75% Androida nie jest to zbyt optymistyczna prognoza, ale przecież podobnemu obrazowi na rynku mobilnym przyglądamy się od dłuższego czasu po raz kolejny przecierając oczy ze zdumienia spoglądając na wykres dotyczący zarobków.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu