Polska

Na czym Polacy słuchają radia? Tradycyjny radioodbiornik czy przez internet?

Grzegorz Ułan
Na czym Polacy słuchają radia? Tradycyjny radioodbiornik czy przez internet?
Reklama

Przyznam, że od jakiegoś czasu zastanawiałem się nad odpowiedzią na to pytanie, tym bardziej ucieszył mnie dzisiejszy wpis na I Love Radio, pokazujący wybory Polaków w tym zakresie, w rozróżnieniu na wiek oraz porę dnia.

Wydawać by się mogło, że w dobie powszechnego dostępu do sieci, dominacji urządzeń mobilnych i dużych paczek danych w pakietach u naszych operatorów, wybór powinien być jeden - przez internet.

Reklama

Zwłaszcza, że wiodące rozgłośnie FM mają całkiem fajne platformy internetowe do osłuchiwania przeróżnych kanałów oraz aplikacje mobilne na Androida i iOS, wszystkie opisywałem Wam we wpisie Stacje radiowe FM online. Mamy tu RMF ON, Radiostacja, Polskie Radio, Tuba FM czy eskaGo, ale okazuje się jednak, że Polacy wybierają tradycyjne radio. Dla przypomnienia dodam, że 76,1% mieszkańców Polski w wieku 15-75 lat słucha radia w ciągu dnia, stan na koniec 2016 roku.

W raporcie na temat na czym słuchamy radia przebadano wprawdzie Polaków w wieku 20-59 lat, ale myślę, że to miarodajna baza do oceny ogółu. W badaniu wyraźnie rozróżniono odbiornik FM/AM, czyli tradycyjny radioodbiornik w pracy czy w domu, w samochodzie lub na telefonie, czyli z modułem FM od odbiornika internetowego na komputerze lub smartfonie.


Zobaczmy najpierw uśrednione wyniki dla całej badanej grupy Polaków w wieku od 20 do 59 lat. Zdecydowanie najczęściej wybieramy tradycyjny radioodbiornik i to praktycznie przez cały dzień. Wyrównuje się to mniej więcej dopiero w wieczornym paśmie po 22. Średnio tradycyjny odbiornik towarzyszy 21% badanych, ale w paśmie pomiędzy 8 a 16 średnia słuchalność w ten sposób wynosi 32,6%.


Odbiornik internetowy z kolei preferuje 7,8% badanych, a największą słuchalność w ten sposób radio ma w godzinach od 18 do 20 - na poziomie 12%. A co z porankami, czyli czasem przemieszczania się do szkoły lub pracy? 26% wybiera tradycyjne radio, a 5% przez internet. Późne godziny nocne wypadają po równo na poziomie 3,5%.


Reklama

Trochę inaczej radio słucha najmłodsza grupa badanych w wieku 20-29 lat, tu średnia dzienna dla słuchania radia przez internet wynosi 15%, to dwukrotnie więcej niż średnia dla całej badanej grupy. Najbardziej popularne pasmo do słuchania przez tradycyjny radioodbiornik to godziny 13-16, a przez internet 18-20.


Reklama

Trzydziestolatkowie najchętniej wybierają tradycyjne radio w porannym paśmie od 8 do 10, a dziesięć lat starsi pomiędzy 10 a 13. Przez internet w obu przedziałach słucha średnio 10% badanych, choć w przypadku czterdziestolatków ta krzywa mocniej "pikuje" przez cały dzień.


Ostatnia grupa badanych najchętniej słucha radia przez antenę FM od samego rana do godziny 13, później coraz mniej, ale i tak średnio przez cały dzień różnica pomiędzy tradycyjnym odbiornikiem, a internetem wynosi średnio 27 punktów procentowych. Radio przez odbiornik internetowy słucha średnio 7% badanych w tej najstarszej grupie wiekowej.

Zastanawiam się, jakie byłyby wyniki, gdyby producenci smartfonów nie przestali wyposażać swoich telefonów w moduły FM, wprawdzie według ostatniego badania CBOS 43% Polaków nadal korzysta z klasycznych telefonów, a te przeważnie mają radio FM, ale 57% pozbawionych jest tej przyjemności, a to mocno mogłoby wpłynąć na popularność tradycyjnych odbiorników w tych urządzeniach. Sam zmuszony jestem do korzystania z aplikacji TuneIn, a w pracy z RadioSure na komputerze, ale już w domu tylko tradycyjny radioodbiornik.

--
Badanie realizowane jest metodą CAWI na panelu badawczym Reaktor Opinii. Badanie realizowana jest na min. 3000 respondentów. Respondenci losowani są z grupy panelistów w wieku 15-74. Dane porównywane są z danymi opublikowanymi przez GUS.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama