W 2016 roku odnotowano aż 393 tysięcy zgłoszeń o utracie dowodu osobistego, a w tym roku już 257 tysięcy. Do tej pory musieliśmy udać się do urzędu w celu złożenia takiego zgłoszenia, by otrzymać też zaświadczenie o takiej utracie, które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu. Teraz wystarczy skorzystać z prostego formularza online dostępnego na stronie Obywatel.gov.pl.
Potrzebny będzie do tego oczywiście Profil Zaufany, niezbędny do potwierdzenia naszej tożsamości, ale to też już równie prosta czynność. Dziś kilka banków oferuje założenie Profilu Zaufanego w swoich systemach bankowości elektronicznej, zrobicie to w PKO Banku Polskim, Banku Pekao S.A, ING Bank Śląski, Banku Millennium, mBanku oraz Banku Zachodnim WBK, co łącznie daje zasięg 80% klientów polskich banków.
Jak unieważnić zagubiony dowód osobisty? Wystarczy wejść na tę stronę, wybrać opcję Przez internet i zaznaczyć Wyślij zgłoszenie.
Po potwierdzeniu tożsamości Profilem Zaufanym, dane naszego ostatniego dowodu zostaną automatycznie pobrane z systemu, wystarczy więc tylko wybrać powód zgłoszenia i zaznaczyć chęć otrzymania zaświadczenia o utracie dowodu. W zasadzie to wszystko. Co więcej, po udanym zgłoszeniu, status można sprawdzić na tej stronie, możemy od razu złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, również online. W ten sposób z kilku wizyt w urzędzie, zostaniem nam już tylko jedna, po odbiór nowego dowodu.
Niestety w przypadku zgubienia czy kradzieży nie unikniemy dodatkowego zgłoszenia o tym fakcie banku, ale na szczęście wystarczy to zrobić w dowolnym najbliższym banku, gdyż działa w nich system, który automatycznie informuje o tym fakcie pozostałe banki czy nawet operatorów komórkowych.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu