Rynek gier mobilnych rośnie bardzo szybko i jest coraz bardziej opłacalny. Przekonała się o tym firma Rovio, której popularna gra Angry Birds została ...
Jak widać, liczby są niemałe. Wydaje się, że dopiero niedawno został tak naprawdę odkryty rynek "casuali", czyli osób grających dla rozrywki i zabawy, nie traktujących grania zbyt poważnie, nie traktujący tego jako hobby, bardziej jako zabicie czasu i chwilę relaksu.
Przełom tak naprawdę zaczął się od konsol stacjonarnych, czyli Nintendo Wii. Nintendo zaproponowało nowy rodzaj rozrywki w salonie, w której każdy może barć udział, bo opiera się na naturalnych gestach i ruchach, a nie opanowaniu całej masy kombinacji klawiszy. Otworzył się nowy rynek, na który nabrały ochoty również inne duże firmy, czyli Sony z Playstation Move i Microsoft wraz ze swoim Kinect. Producenci zrozumieli, że graczem może być każdy, również ciocia Ania i biznesmen potrzebujący relaksu po pracy.
Teraz nowy trend postępuje na smartphone'ach i tabletach. Również Ci, którzy nie mają czasu na rozrywkę przed swoim telewizorem, mogą zagrać w drodze do pracy, w czasie przerwy, czy czekając w kolejce. Niby tak było zawsze, od czasów węża w pierwszych Nokiach, ale tak naprawdę dopiero teraz mobilna rozrywka dla każdego dostała odpowiednią technologię. Obecne telefony z wyższej półki posiadają duży kolorowy wyświetlacz, interfejs dotykowy i szybkie podzespoły pozwalające generować odpowiednio złożoną grafikę, również trójwymiarową. Od teraz każdy, kto kupuje telefon, jednocześnie dostaje do reki przenośna konsolę do gry.
Wcześniej w tym miesiącu Grzegorz stawiał pytanie, czy smartfony wyprą przenośne konsole? Ja myślę, że przejmą znaczną część rynku tradycyjnych przenośnych konsol. W końcu konsola, to urządzanie przeznaczone do tylko jednej czynności, grania, a produkowanie urządzeń do tylko jednego zastosowania staje się przestarzałym podejściem, zwłaszcza w sektorze mobilnym. Kiedyś telefon, MP3 player, palmtop, aparat i konsola to były osobne urządzenia. Kto dziś używa tradycyjnego palmtopa, nie będącego telefonem? Konsole przenośne z pewnością, jeśli chcą przetrwać, muszą zostać sprofilowane pod hardcore'owych graczy, oferując więcej niż jakikolwiek telefon czy tablet. Natomiast ogromna większość wszystkich gier będzie powstawała na telefony i tablety bo to jest największy rynek.
Warto również wspomnieć, że coraz bardziej popularne staja się gry typu Freemium, czyli takie, które można pobrać i używać za darmo, a one generują przychód swoim twórcom korzystając z alternatywnych źródeł, np. reklamy lub wirtualnych dóbr możliwych do zakupienia wewnątrz gry.
Zapraszam do obejrzenia infografiki na temat mobilnej rozrywki:
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu