Najnowszy raport Związku Banków Polskich - NetB@nk, za III kwartał 2023 roku pokazuje, iż nie ma już odwrotu, to bankowość mobilna na smartfonie jest przyszłością bankowania w Polsce.
Miliony użytkowników wybrały najwygodniejszy sposób obsługi banku. Też z niego korzystasz?
Od razu na wstępie zaznaczę, iż nie jest to raport z jakiegoś badania, tylko twarde dane rzeczywiste (odnoszące się do klientów indywidualnych, bez firm), więc pokusimy się tu trochę o działania matematyczne później, by nakreślić nieco, jak ten trend ze wstępu kształtuje się od kilku lat.
Bankowość internetowa w Polsce
Zacznijmy jednak od danych aktualnych za III kwartał 2023 roku. Na 42,8 mln klientów banków w Polsce, którzy mają podpisaną umowę na dostęp do bankowości internetowej, 22,5 mln korzysta z niej aktywnie - przynajmniej raz w miesiącu logują się do niej.
Nie ma tu jakichś znaczących różnic w porównaniu z poprzednimi kwartałami, rośnie ta liczba co kwartał, ale zaledwie w ułamkach procentowych. Nawet mniej niż w liczbie samych rachunków - odsetek nowych umów wzrósł w porównaniu z II kwartałem o 0,2%, a odsetek aktywnych klientów korzystających z bankowości internetowej o zaledwie 0,1%.Bankowość mobilna w Polsce
Z kolei aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych mamy już ponad 21 mln, oczywiście to się nie sumuje, bo część z nich korzysta zarówno z bankowości elektronicznej jak i mobilnej. Zaraz to wyłuskamy - ilu i z czego dokładnie.
Mobile only w Polsce
Na 21 mln aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych, już niemal 15 mln korzysta wyłącznie z aplikacji mobilnej, co oznacza, iż 71% użytkowników stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej.
Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich:
Po raz kolejny obserwujemy znaczący wzrost w segmencie mobile only. Wyniki za III kwartał 2023 roku potwierdzają stale rosnące zainteresowanie Polaków aplikacjami mobilnymi, dzięki którym mogą zarządzać swoimi finansami. To zjawisko jest rezultatem nie tylko zmieniających się uwarunkowań i preferencji klientów, ale również rosnącej atrakcyjności aplikacji mobilnych banków, które oferują dodatkowe usługi niedostępne w bankowości internetowej.
Reklama
Ile w takim razie jest obecnie klientów korzystających tylko z bankowości internetowe? Tego w raporcie nie znalazłem, ale chyba niezbyt nieuprawnione tu będzie odjęcie od liczby klientów przynajmniej raz logujących się do bankowości internetowej, liczby aktywnych klientów korzystających z bankowości internetowej i/lub tylko z aplikacji mobilnej. Daje nam to 1,3 mln klientów, którzy korzystają tylko z bankowości internetowej, bez logowania do aplikacji mobilnej.
Aby jednak jeszcze bardziej uwypuklić popularność samych aplikacji mobilnych, wśród klientów banków w Polsce cofnijmy się do 2020 roku.
2020 w mln | 2023 w mln | Różnica w mln | |
Liczba umów | 37,6 | 42,8 | 5,2 |
Aktywni użytkownicy bankowości internetowej | 19,1 | 22,5 | 3,4 |
Aktywni użytkownicy aplikacji mobilnej | 13 | 21,2 | 8,2 |
Mobile only | 6,5 | 15 | 8,5 |
Podsumowując samych klientów aplikacji mobilnych. Na koniec II kwartału 2020 roku było ich 13 mln, a mobile only 6,5 mln. Z kolei, na koniec III kwartału 21 mln, a mobile only 15 mln. Można więc powiedzieć, iż przybyło przeszło 8 mln aktywnych klientów aplikacji mobilnych, z których to wszyscy zasilili grupę klientów korzystających wyłącznie z aplikacji mobilnej, bez logowania się bankowości internetowej.
Źródło: Związek Banków Polskich
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu