Płatności i bankowość

Na 18,7 mln Polaków “bankujących” przez aplikację, 12,5 mln nie odpala nawet przeglądarki do tego

Grzegorz Ułan
Na 18,7 mln Polaków “bankujących” przez aplikację, 12,5 mln nie odpala nawet przeglądarki do tego
Reklama

To niewątpliwy sukces banków w Polsce, którym to udało się stworzyć tak funkcjonalne i użyteczne mobilne aplikacje bankowe swoim klientom, by wystarczyły im one w zupełności do korzystania z bankowości, bez konieczności uruchamiania do tego bankowości internetowej w przeglądarce na desktopach.

Związek Banków Polskich udostępnił wczoraj swój kwartalny raport NetB@nk Q3/2022, z którego dowiadujemy się o aktualnej popularności wśród klientów banków w Polsce bankowości internetowej i mobilnej.

Reklama

Bankowość internetowa w Polsce

Klienci indywidualni

Zacznijmy od bankowości internetowej - na ponad 41 mln klientów, którzy mają podpisaną umowę z bankiem z dostępem do bankowości internetowej, połowa z nich aktywnie z niej korzysta. Przy czym za aktywne korzystanie z usług bankowych, uznaje się przynajmniej jedno logowanie w miesiącu do bankowości przez przeglądarkę.

W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, ogólna liczba klientów banków w Polsce wzrosła z 38,7 mln do 41,4 mln, a więc niespełna o 3 mln, a liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej z 20,8 mln do 21,8 mln, czyli dokładnie o milion, nie ma więc tu przełożenia 1:1.

Klienci firmowi

Jeśli chodzi o firmowe rachunki, odnotowano w ostatnim roku niewielkie wzrosty. W III kwartale 2021 roku klienci firmowi mieli zawarte 3,1 mln umów na dostęp do bankowości internetowej, z tego 2,3 mln aktywnie z niej korzystało. Z kolei w III kwartale tego roku było to odpowiednio 3,4 mln i 2,3 mln.

Bankowość mobilna w Polsce

Zgoła odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku bankowości mobilnej. Tutaj znowu porównamy się z III kwartałem 2021 roku - i tak, to co już pokazywałem w przypadku bankowości internetowej - na 20,8 mln aktywnych użytkowników bankowości internetowej, 15,8 mln aktywnie korzystało wówczas z aplikacji mobilnej swojego banku. Natomiast w III kwartale 2022 roku, wzrostowi aktywnych użytkowników bankowości internetowej do 21,8 mln, towarzyszył wzrost aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych aż o 3 mln - do liczby 18,7 mln.

Mobile only w Polsce

Jednak najlepiej obrazują preferencje Polaków, co do sposobu "bankowania", dane o aktywnych użytkownikach aplikacji mobilnej, którzy ani razu w miesiącu nie logują się do bankowości internetowej w przeglądarce na desktopach - mówi się o nich już od dawna "mobile only".

Rok temu, na 15,8 mln aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej, 9,1 mln uznawanych było za klientów "mobile only", a więc - cały czas mówimy o osobach logujących się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej. W III kwartale tego roku liczba takich klientów wzrosła do 12,5 mln, a wiec o prawie 3,5 mln - i to tylko w okresie jednego roku.

Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich:

Reklama

Ponownie obserwujemy wzrost zainteresowania bankowymi usługami mobilnymi wśród Polaków. Z pewnością wynika to z intuicyjności i łatwości obsługi aplikacji mobilnych do zarządzania finansami, ale także stałego wzrostu funkcjonalności i poszerzania możliwości aplikacji, dzięki czemu coraz większa gama usług trafia do urządzeń mobilnych. Z tego względu mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym, bo rosnąca liczba klientów korzystających z bankowości mobilnej staje się impulsem do rozwoju funkcjonalności aplikacji i sfery user experience, a lepsza jakość oferowanych rozwiązań przyciąga z kolei nowych użytkowników.

Reasumując, na dziś na 18,7 mln aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych naszych banków, 12,5 mln nie odpala ani razu w miesiącu bankowości internetowej - "bankuje" wyłącznie z poziomu aplikacji mobilnej swojego banku, a 6,1 mln dzieli swoją aktywność w tym zakresie - zarówno na aplikację mobilną, jak i bankowość internetową.
Źródło: Związek Banków Polskich
Stock Image from Depositphotos.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama