Uczenie maszynowe (machine learning) znalazło zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, finanse, marketing czy logistyka. Dzięki niemu możliwe jest przetwarzanie ogromnych ilości danych i identyfikowanie wzorców, które byłyby trudne do wykrycia przez człowieka. Algorytmy uczenia maszynowego mogą na przykład pomóc w diagnozowaniu chorób, dostarczaniu spersonalizowanych rekomendacji produktów, identyfikowaniu oszustw, czy optymalizacji strategii inwestycyjnych. Jednak sam proces trenowania modeli to tylko początek. Aby wykorzystać pełny potencjał machine learningu, firmy potrzebują MLOps.
MLOps - rewolucja w wykorzystaniu uczenia maszynowego w biznesie
MLOps (Machine Learning Operations), czyli DevOps dla machine learningu, to praktyka łączenia metodologii DevOps - zestawu procesów i narzędzi wspomagających wytwarzanie oprogramowania - z wyzwaniami specyficznymi dla wdrażania i zarządzania modelami uczenia maszynowego. Dzięki MLOps możliwe jest stworzenie kompleksowego ekosystemu, który umożliwia ciągłą integrację, wdrażanie i monitorowanie modeli, co prowadzi do skutecznego wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności biznesowej i szybszego dostarczania finalnego produktu na rynek. Badanie firmy ClearML “MLOps in 2023: What Does the Future Hold?”, przeprowadzone na grupie dwustu amerykańskich decydentów związanych z ML, wskazuje że 42% firm zwiększy w tym roku wydatki na MLOps o 11-25%.
Polecamy na Geekweek: NASA wybrała samochody do misji Artemis. W nich astronauci rozpoczną podróż na Księżyc
Firmy będą potrzebować MLOps z kilku powodów. Po pierwsze, wdrażanie modeli uczenia maszynowego to proces skomplikowany i dynamiczny, który wymaga stałej aktualizacji. MLOps zapewnia automatyzację procesu wdrażania, co znacznie zwiększa wydajność i skraca czas potrzebny na uruchomienie nowych wersji modeli. Ponadto, MLOps umożliwia monitorowanie modeli na bieżąco, co pozwala na wykrywanie ewentualnych problemów i szybką interwencję.
Po drugie, MLOps pomaga w zarządzaniu cyklem życia modelu. Często modele uczenia maszynowego wymagają modyfikacji, optymalizacji i rozbudowy w praktyce. Dzięki zastosowaniu MLOps możliwe jest śledzenie zmian w modelach, kontrolowanie wersji i zapewnienie spójności w środowiskach produkcyjnych i testowych.
Jedną z firm, która korzysta na co dzień z dobrodziejstw MLOps jest QuarticOn, spółka technologiczna, która dostarcza sklepom online nowoczesne rozwiązania do automatyzacji marketingu i personalizacji oferty w modelu software as a service (SaaS), bazując na sztucznej inteligencji i machine learning.
– W projekcie „AI Stylista Modowy” tworzymy technologię, która ma posiadać kompetencje stylisty. Dzięki temu będzie w stanie automatycznie budować zestawy ubioru w postaci dopasowanych do preferencji odbiorcy stylizacji modowych, a także doradzać, jak należy się ubrać na daną okazję. Stylizacje generowane są w oparciu o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji i głębokiego uczenia maszynowego, które analizują i modelują style i wzorce modowe w oparciu o miliony obrazów z ubraniami – tłumaczy Paweł Wyborski z firmy QuarticOn SA.
W tym wszystkim ogromną rolę odgrywa również chmura, której dostawcy prześcigają się w dostarczaniu kolejnych usług i narzędzi, dedykowanych właśnie MLOps.
– Na potrzeby projektu „AI Stylista Modowy”, skonfigurowaliśmy w Amazon Web Services instancje EC2 P4, które są wyposażone w procesory graficzne NVIDIA A100 Tensor Core. Obsługują one połączenia sieciowe instancji o przepustowości 400 Gb/s, dlatego idealnie nadają się do zastosowań uczenia maszynowego. Badacze, analitycy danych i programiści mogą je wykorzystywać do trenowania modeli uczenia maszynowego pod kątem takich przypadków użycia, jak przetwarzanie języka naturalnego, wykrywania i klasyfikacji obiektów, silników rekomendacji, czy modelowania finansowego. Takich rozwiązań dla ML i MLOps jest w Amazon Web Services naprawdę sporo – dodaje Hubert Majchrzak z firmy Hostersi Sp. z o.o., partnera Amazon Web Services o statusie Premier Tier Services.
Wydaje się, że MLOps otwiera zupełnie nową erę w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w biznesie. Dzięki temu podejściu możliwe jest skrócenie czasu wdrażania modeli, automatyzacja procesów i ciągłe monitorowanie, co przekłada się na większą efektywność i potencjalnie lepsze wyniki operacyjne. Firmy, które będą potrafiły wykorzystać możliwości machine learningu i odpowiednio zaimplementować MLOps, mogą zyskać znaczącą przewagę konkurencyjną. Jednak sukces w tym obszarze wymaga odpowiedniej strategii, inwestycji i działania.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu