Bezpieczeństwo w sieci

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK przestrzega. W tych sklepach nie kupuj

Piotr Kurek
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK przestrzega. W tych sklepach nie kupuj
Reklama

Robicie często zakupy w sieci? Z pewnością nie raz natknęliście się na podejrzanie wyglądające strony kuszące niskimi cenami za markowe produkty. Ministerstwo Cyfryzacji wystartowało z nową kampanią, która ma ustrzec nas przed takimi zakupami - te sklepy to najczęściej oszustwo.

Na początku maja ruszyła wspólna kampania informacyjna, której celem było zwiększenie świadomości dotyczącej zagrożeń związanych z przejęciem kont online i zachęcić do stosowania dodatkowych zabezpieczeń zwiększających bezpieczeństwo użytkowników. Weryfikacja dwuetapowa, zwana również uwierzytelnianiem dwuskładnikowym, logowaniem dwuetapowym itp., jest prostym zabezpieczeniem, które w wyraźny sposób zwiększa nasze bezpieczeństwo w internecie. Przykładowo - logując się do bankowości internetowej/mobilnej, do poczty e-mail lub do innej usługi, oprócz podania loginu i hasła, musimy również uwierzytelnić się przy użyciu telefonu, tabletu lub innego urządzenia. Za kampanią stało Ministerstwo Cyfryzacji przy współpracy NASK, CERT Polska i Google.

Reklama
Źródło: Depositphotos

Kolejnym etapem kampanii organizowanej przez MC oraz NASK jest zwrócenie uwagi na fałszywe sklepy online:

Wyjątkowe zniżki, niezwykłe okazje, „gorące” oferty limitowane czasowo, skłaniające do jak najszybszego działania – to może być zabieg socjotechniczny stosowany przez oszustów, wykorzystujących fałszywe sklepy w sieci do pozbawienia internautów pieniędzy.

- Przed tym właśnie ostrzega nowy spot udostępniony w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej. Liczba fałszywych sklepów na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie. W samym tylko ubiegłym roku Zespół CERT Polska odnotował – w porównaniu z rokiem poprzednim - aż 34% więcej tego typu zagrożeń.

Jak bezpiecznie kupować online

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK w swojej kampanii informacyjnej przestrzega przed szkodliwą działalnością fałszywych sklepów internetowych oferujących zniżki tak duże - i to na markowe produkty - że część z nas wciąż się na nie daje nabrać. Co polecają obie instytucje? Jak się zabezpieczyć i na co zwracać uwagę? Przed zakupem w nieznanym sklepie internetowym warto sprawdzić kilka elementów:

  1. czy na stronie jest telefon do sklepu – jego brak powinien wzbudzić czujność;
  2. czy sklep oferuje popularne metody płatności – fałszywe sklepy rzadko to robią;
  3. czy nie ma skrajnych opinii na temat sklepu.

Warto też zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na stronach CERT Polska.

Czego mi brakuje w tej kampanii? Konkretnych nazw sklepów, przed którymi przestrzega Ministerstwo Cyfryzacji i NASK. Co prawda zgłoszenia fałszywych stron często skutkuje szybkim ich zablokowaniem, ale zapewne w sieci pełno jest "udawanych" sklepów, które tylko czekają na nieświadomych internautów. Z drugiej jednak strony liczę, że kampania informacyjna przyniesie zamierzony skutek i będziemy bardzieś świadomi swoich działań w sieci.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama