12

Microsoft Surface w starciu z iPadem. Na razie bez zbytniego optymizmu

Od razu zaznaczam – to nie moja opinia. Nie uważam też, aby zaraz po prezentacji tabletu Surface Microsoftu sensowne było wróżenie, jak sprzeda się urządzenie na rynku. Mimo wszystko jest jeszcze trochę za wcześnie. Nie oznacza to jednak, że nie można przyjrzeć się mniej lub bardziej prawdopodobnym prognozom na temat tabletu Microsoftu. A te już […]

Od razu zaznaczam – to nie moja opinia. Nie uważam też, aby zaraz po prezentacji tabletu Surface Microsoftu sensowne było wróżenie, jak sprzeda się urządzenie na rynku. Mimo wszystko jest jeszcze trochę za wcześnie. Nie oznacza to jednak, że nie można przyjrzeć się mniej lub bardziej prawdopodobnym prognozom na temat tabletu Microsoftu. A te już zaczynają się pojawiać w sieci. Niedługo zapewne będzie jeszcze większy wysyp przewidywań, jak sprzeda się Surface.

Trzeba przyznać – Microsoft prezentując Surface narobił sporo zamieszania. Na razie tylko w internecie, ale całkiem prawdopodobne, że zainteresowanie mediów i zwykłych użytkowników wkrótce przerodzi się w strumień pieniędzy płynących do Redmond. Na razie trwają spory na temat ceny mobilnego urządzenia Microsoftu. Zobaczymy, co z nich wyniknie. Osobiście mam nadzieję, że Microsoft nie zaproponuje zbyt wysokiej ceny za swoje urządzenie. W przeciwnym razie rzeczywiście może mieć ono problemy w starciu z iPadem czy zapowiadanym tabletem Google’a.

Wróżyć z fusów na temat przyszłości Surface próbują też firmy zajmujące się analizami. Wspomniana ABI Research opublikowała raport na temat sprzedaży tabletu w najbliższych latach (dostępny po zalogowaniu). Jak według analityków będzie wyglądać będzie przyszłość Surface? Mówiąc krótko, nie prezentuje się ona w różowych kolorach.

Zdaniem ABI Research mimo wydania Surface, tablety z Windows 8 w najbliższym czasie (tzn. w tym roku) osiągnie zaledwie 1,3% udziałów w rynku tych urządzeń. Niewiele? Powodem takiego stanu rzeczy ma być stosunkowo wysoka cena oraz utrzymująca się cały czas na wysokim poziomie popularność iPada firmy Apple. Druga sprawa to słaba dotychczasowa sprzedaż tabletów z Windows 7. No i dochodzi jeszcze data wprowadzenia do sprzedaży – moim zdaniem najważniejsza w prognozach. Jeżeli Surface trafi do sklepów w październików, Microsoftowi nie uda się raczej sprzedać w tym roku oszałamiającej liczby urządzeń.

Pytanie też, co wymyśli Google? Jeżeli sprawdzą się krążące od jakiegoś czasu pogłoski, firma z Mountain View powinna na zbliżającym się spotkaniu I/O 2012 zaprezentować własny, tani i solidny tablet. Taki ruch mógłby zagrozić nie tylko planowanemu wprowadzeniu Surface, ale nawet dzisiejszemu królowi, czyli iPadowi. Moim zdaniem tablet Microsoftu ma jednak przed sobą dobre perspektywy. W tym roku zapewne nie uda się sprzedać wielkiej liczby urządzeń. Kluczowy będzie jednak dopiero przyszły rok, kiedy produkcja urządzeń z Windows 8 (tabletów, notebooków, PC) ruszy całą parą. O tym jednak nawet analitycy z ABI Research nie mają jeszcze zdania.

Grafiki: gabriela_pietri, Microsoft