Internet

Mali giganci reklamy internetowej

RA
Redakcja Antyweb
2

Rynek reklamy internetowej w Polsce to jeden z nielicznych sektorów, który nawet w COVID-owym, 2020 roku, odnotowywał wzrosty. Nie jest tajemnicą, że największy udział, mają w nim ogólnoświatowe platformy mediowe, takie jak Facebook czy Google. To im przypadła największa część z ponad 3,5 mld złotych, które polskie firmy przeznaczyły na reklamę w internecie w 2020 roku. Dominacja gigantów na tym polu jest bezdyskusyjna, a wizja podziału rynku między nimi, już dawno przybrała realne kształty. Światełko w ciemnym, reklamowym tunelu, pojawia się jednak, kiedy zobaczymy, jak rozwija się segment startupów, zajmujących się reklamą displayową.

Na naszym lokalnym podwórku wyrósł w ciągu ostatnich pięciu lat niekwestionowany lider, mogący w niedalekiej przyszłości mocno zamieszać, nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim na światowych rynkach reklamy. optAd360, bo o nim mowa, w roku swojego rynkowego debiutu (2016) osiągnął 7 mln zł dochodu. Po czterech latach przebił 37 mln, a w 2021 roku mierzy (skutecznie jak do tej pory) w 90 mln zł. W kontekście wartości całego rynku, być może nie są to wartości imponujące, jeśli jednak spojrzeć na tempo wzrostu, plany firmy i podejście do wykorzystania dostępnych technologii, przyszłość zdaje się być bardzo interesująca.

Początki działalności optAd360 pokrywają się z okresem, kiedy na rynku reklamowym pojawił się model programmatic, dający nowe możliwości monetyzacji powierzchni serwowanej przez wydawców internetowych. Jak przyznają po latach założyciele firmy, był to silny impuls do działania.

Gdy pojawił się programmatic, stwierdziliśmy że to jest produkt, na którym się znamy i wiemy, że monetyzujemy serwisy internetowe najlepiej. Jednocześnie usługa ma potencjał globalny, dlatego porzuciliśmy bezpieczny etat, bo byliśmy przekonani, że możemy zbudować wielką firmę o globalnym zasięgu– komentuje Jakub Szczepankowski – współzałożyciel i Head of Business Development w optAd360.

Wzrost kontrolowany

optAd360 w ciągu niespełna 5 lat działalności pozyskał do współpracy ponad 3500 serwisów internetowych i aplikacji mobilnych, w których odnotowuje 11 miliardów odsłon miesięcznie. To daje 4200 reklam na sekundę przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Skala działania jest ogromna, a firma błyskawicznie rozwija się na całym świecie i planuje podwojenie liczby wyświetlanych reklam już w przyszłym roku. Najszybszy rozwój odnotowuje w Azji. Polska odpowiada obecnie jedynie za jedną czwartą rocznych przychodów, które stanowią 23 miliony zł. Dynamiczny wzrost, w stosunkowo krótkim czasie, wiązał się bezpośrednio z koniecznością bieżącego dostosowywania zaplecza technologicznego firmy do potrzeb wydawców i nieustannie rosnącego ruchu.

– Musimy zarządzać ogromną ilością danych, a wraz z coraz większą liczbą klientów musieliśmy zautomatyzować naszą zdolność do skalowania i pozyskiwania nowych klientów. Szybki rozwój oznaczał, że potrzebowaliśmy lepszego środowiska testowego i DevOps. Hostersi i AWS pomogli nam zbudować systemy, które są stabilne, ale mogą też szybko się skalować – tłumaczy Jarosław Wisłocki, współzałożyciel i Head of Technology Development w optAd360.

Od momentu powstania, optAd360 związany jest ze środowiskiem Amazon Web Services*. Dla założycieli, jak sami przyznają, była to naturalna droga, która pozwalała na swobodne skalowanie ich biznesu, zgodnie z założeniami, które przyjęli już na samym początku. Mimo że na przestrzeni lat ich myślenie o biznesie ewoluowało w stronę strategicznego podejścia do technologii, stabilności i nacisku na automatyzację procesów, to stosunek do chmury, pozostał niezmienny. I choć miłym „efektem ubocznym” korzystania z chmury jest oszczędność pieniędzy, to właściciele optAd360 wprost przyznają, że nie to było kluczem do podjęcia decyzji o chmurowym „all-in”. Dziś firma działa w 57 krajach na całym świecie, a znaczącym elementem sukcesu, poza bezpieczeństwem, które niemal z automatu gwarantuje chmura AWS, jest szybkość dostarczania treści do wszystkich odbiorców. Miesięcznie, dzięki sieci endpointów rozmieszczonych praktycznie w każdym zakątku Ziemi, optAd360 dostarcza za pośrednictwem Amazon CloudFront, niemal bez opóźnień, 1,2 petabajta danych. Co ważne, wraz z rozwojem firmy, wielkość transferu może być swobodnie skalowana, praktycznie bez ograniczeń.

AI Engine

Konsekwentna realizacja założonej strategii rozwoju w chmurze procentuje. Dzięki niej udało się wdrożyć narzędzie, oparte o uczenie maszynowe - optAd360 AI Engine. To technologia umożliwiająca bieżące śledzenie zmian w układzie serwisu wydawcy i nawyków odwiedzających go użytkowników. Dane zebrane i opracowane przez sztuczną inteligencję, wykorzystywane są do optymalizacji układu i treści reklam. Wdrożenie takiego rozwiązania było możliwe, ponieważ cała infrastruktura firmy, stanowiąca również bazę do rozwiązań z obszaru AI, została zbudowana w oparciu o technologię Kubernetes (Amazon EKS), zgodnie z podejściem IAC. Do analityki wydajności infrastruktury i wsparcia decyzji biznesowych, optAd360 wykorzystał Kibanę, Logtash’a i stos AWS Elasticsearch. Wszystko to razem sprawiło, że wdrożenie rozwiązań AI było po prostu naturalną kontynuacją działania, bez konieczności rewolucjonizowania środowiska. Na dziś to właśnie systematyczny rozwój obecnej infrastruktury i rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym, jest głównym kierunkiem technologicznego i biznesowego rozwoju całej firmy.

Google, Facebook i optAd360?

Przyszłość optAd360 wydaje się jasna i zaplanowana. Świadome i sprawne wykorzystanie technologii, partnerstwo technologiczne z Amazon Web Services* i co najistotniejsze – rzetelne, uczciwe i przejrzyste zasady współpracy z wydawcami, pozwalają wierzyć, że już niebawem optAd360 ma szanse stanąć w gronie światowych liderów, obsługujących reklamę displayową. Czy rzeczywiście tak się stanie? Czas pokaże.

*Polskim partnerem Amazon Web Services, wspierającym optAd360 w chmurze jest firma Hostersi Sp. z o.o.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu