Polska

Łatwo stracić dostęp do urzędów w internecie. Możesz temu zapobiec

Piotr Kurek
Łatwo stracić dostęp do urzędów w internecie. Możesz temu zapobiec
1

Masz Profil Zaufany? Sprawdź, czy nie traci swojej ważności. W szybki i wygodny sposób możesz ją przedłużyć na 3 lata. W ten sposób nie stracisz możliwości załatwiania spraw urzędowych w internecie.

Profil Zaufany to wygodny sposób komunikowania się z urzędami i załatwiania spraw bez wychodzenia z domu. Uruchomiony w 2011 r. system ma już prawie 14 milionów użytkowników, ale nie każdy wie, że ma on termin ważności wynoszący 3 lata. Kilka miesięcy temu głośna była sprawa "dziwnych" wiadomości SMS, które informowały posiadaczy PZ o tym, że Profil wygasa. Choć wielu myślało, że to scam, szybko okazało się, że to prawdziwe komunikaty. Sytuacja dotyczyła profilów zakładanych w czasie pandemii. Jak uniknąć sytuacji, w której PZ przepada, gdyż nie został przedłużony? To proste – przedłuż jego ważność, bez wychodzenia z domu.

Przedłuż ważność Profilu Zaufanego. To proste

Aby przedłużyć ważność profilu zaufanego, należy zalogować się nim na stronie pz.gov.pl. Następnie należy przejść do Szczegółów Profilu i wybrać opcję Przedłuż ważność lub zmień dane. Logując się poprzez bankowość elektroniczną, po przedłużeniu ważności profilu jego powiązanie z kontem bankowym zostanie usunięte. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego oraz przy logowaniu się profilem zaufanym zostanie zmieniona na SMS z jednorazowym kodem lub wiadomością push w aplikacji mObywatel (jeśli ta metoda była wcześniej używana). Jeżeli chcesz ponownie połączyć swój PZ ze swoim bankiem, należy w zakładce Szczegóły profilu wybrać opcję Zmień dostawcę tożsamości na bank.

Nie masz jeszcze Profilu Zaufanego? Załóż go – to proste. Wystarczy odwiedzić oficjalną stronę pz.gov.pl i wybrać przycisk Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Istnieją cztery sposoby uzyskania Profilu Zaufanego:

  1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
  2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
  3. Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
  4. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku –
    1. potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
    2. po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

news