12

Koniec czystek w wyszukiwarce Google? Na pewno zostaniesz o tym wcześniej powiadomiony

Ten rok niektóre polskie serwisy mogą zaliczyć do mniej udanych w swojej historii. Jedne mniej drugie bardziej zasłużenie zostały dotknięte czystkami w tej najpopularniejszej wyszukiwarce ze strony Google. Niektóre z nich do dziś nie wiedzą z jakiego powodu. Pomijając okoliczności tych zdarzeń, sposób ich przeprowadzenia przez Google pozostawia wiele do życzenia. Z powodu wprowadzania zmian […]

Ten rok niektóre polskie serwisy mogą zaliczyć do mniej udanych w swojej historii. Jedne mniej drugie bardziej zasłużenie zostały dotknięte czystkami w tej najpopularniejszej wyszukiwarce ze strony Google. Niektóre z nich do dziś nie wiedzą z jakiego powodu. Pomijając okoliczności tych zdarzeń, sposób ich przeprowadzenia przez Google pozostawia wiele do życzenia.

Z powodu wprowadzania zmian w tej wyszukiwarce ucierpiało z pewnością wiele innych mniejszych serwisów, o których się nie mówi. Często będące nieświadome błędów na swojej stronie, musiały pożegnać się ze swoim miejscem w wynikach wyszukiwania. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że po wszystkim nie ma z kim rozmawiać w Google i szukać wyjaśnienia tych kwestii ani uzyskać też informacji na temat rozwiązania problemu. Odbijamy się tylko od standardowych emaili po nic nie wnoszące komunikaty na infolinii.

Nie były to z pewnością pierwsze tego typu akcje, mówi się teraz o nich, bo dotknęły popularne serwisy. Podejrzewam, że na przestrzeni tych wszystkich lat upadło wiele serwisów, mniej lub bardziej wartościowych w wyniku podobnych czystek. Sam prowadziłem swojego czasu kilka projektów, dopiero dziś dostałem obiecującą wiadomość od Google w tym temacie, na adres email powiązany z jednym z nich.

Wiemy, że kondycja Twojej witryny jest dla Ciebie ważna. Aby informować Cię na bieżąco o jej stanie, od teraz Narzędzia dla webmasterów automatycznie wyślą Ci powiadomienie e-mail, jeśli wykryjemy problemy z Twoją witryną o dużym lub krytycznym znaczeniu.
Takie e-maile wysyłamy tylko w razie problemów, które naszym zdaniem mają istotny wpływ na kondycję Twojej witryny lub jej pozycję w wynikach wyszukiwania, i jeśli dobrze wiemy, jak je rozwiązać. E-maila otrzymasz np. wtedy, gdy w trakcie indeksowania Twoich stron wykryjemy złośliwe oprogramowanie lub znacznie więcej błędów niż zwykle.

Takie podejście pozwoli serwisom wcześniej zapoznać się z problemem i wyeliminować go bez tak drastycznych konsekwencji, jakich byliśmy świadkami do tej pory. Pozostaje pytanie dlaczego tak późno? Być może w efekcie licznych skarg Google zrozumiało, iż to poważny problem dla twórców czy właścicieli serwisów, w większości nieświadomych zagrożeń wynikających z błędów na swoich stronach. Mam też nadzieję, że będą to wiadomości przesyłane z instrukcją rozwiązania napotkanych problemów, a nie tylko informacja, że twój serwis poleci za tydzień z naszej wyszukiwarki, bo tak:).

W większości witryn takie problemy występują rzadko. Jeśli jakiś pojawi się w Twojej witrynie, w danym okresie prześlemy Ci ograniczoną liczbę e-maili na ten temat, tak by nie zapełnić skrzynki odbiorczej(…) Mamy nadzieję, że taki sposób informowania na bieżąco o poważnych problemach z kondycją Twojej witryny będzie przydatny.

Grafika