99

Koalicja przeciw Apple. Przeciwnicy podchodzą do sprawy bardzo poważnie

Jakiś czas temu obiecałem sobie, że nie będę już się rozwodził nad sytuacją związaną z Apple i ich wysokimi marży. Wydaje się, że wszystko co było do powiedzenia już powiedziano w tej sprawie. Ich ekosystem, ich sklep to i ich prawo do ustalania cen. Po drugiej stronie barykady osoby, która uważają, że wykorzystują do tego swoją dominującą pozycję. Spór ten można toczyć godzinami, a i tak raczej do żadnych sensownych wniosków się nie dojdzie.

A jednak tu jesteśmy. Ja piszę kolejny raz o tej sytuacji, a wy to czytacie. Nasuwa się jedno proste pytanie – dlaczego? Odpowiedź jest banalna, bo pojawił się naprawdę ciekawy zwrot akcji.

Powitajcie Coalition for App Fairness

Ogłoszono powstanie koalicji, a raczej organizacji non-profit, której głównym motywem jest walka o lepsze jutro dla programistów i twórców. Ich celem jest wywalczenie niższej marży po stronie Apple. Przytoczę ich hasło przewodnie:

Każdego dnia, Apple opodatkowuje konsumentów i miażdży innowację

Przyznacie, że dość mocne. Warto również zwrócić uwagę, że Coalition for App Fairness uderza w czułą strunę giganta z Cupertino jaką jest innowacja. Apple od zawsze pozycjonuje się na najbardziej innowacyjną firmę na świecie, a tu proszę, zarzuca im się jej miażdżenie. 

Koalicja została założona przez jedne z największych firm z branży technologicznej. Poniżej znajdziecie ich pełną listę:

  • Basecamp
  • Blix
  • Blockchain
  • Deezer
  • Epic Games
  • European Publishers Concil
  • Match
  • News Media Expert
  • Prepar
  • ProtonMail
  • SkyDemon
  • Spotify
  • Tile

Aple zarabia na prowizjach miliardy

Według wyliczeń, Apple zarabia na samych prowizjach blisko 15 miliardów dolarów rocznie. Dla wzmocnienia tego przekazu, koalicja porównuje ich 30-procentową marżę z jedynie 5% naliczanymi przez dostawców systemów płatności.

Czy jest to sensowne zestawienie? Myślę, że to kwestia dyskusyjna i wszystko zależy od punktu siedzenia. Apple z reguły w takich sytuacjach zwraca uwagę na to, że robi dużo więcej niż dostawca płatności i że ich koszty są przez to większe. Ważny jest dla nich również fakt, że dzięki ich platformie programiści i twórcy mogą sprzedawać swoje produkty. Z drugiej strony dobry system płatności to często element, który może pomóc w dopięciu transakcji w sklepie internetowym. Taki trochę kolejny pusty spór.

Co jednak jest istotne, koalicja ogłosiła otwarty nabór. Chce, aby przyłączyli się do niej pojedynczy programiści i firmy niezależnie od rozmiary czy skali. W kupie siła!

A jak niczym zdarta płyta powtórzę, że nie chodzi o dobro małych, a o grubość portfela dużych. Wszyscy inni zyskają przy okazji, jeśli koalicji uda się cokolwiek ugrać. Zastanawiam się przy okazji jak będzie wyglądać sprawa solidarności. Na liście mamy kilka dużych nazw jak Basecamp, Spotify, Epic Games czy Deezer. Gdyby wszyscy powiedzieli „wychodzimy z App Store” to MOŻE, ale tylko może, Apple zastanowiłoby się chwilę nad tematem zmniejszenia prowizji. Jednak jakoś w to nie wierzę. Tylko Epic Games wie co to znaczy dla firmy wypaść z ekosystemu Apple i nie sądzę żeby pozostałe firmy miały ochotę na sprawdzenie tego na własnej skórze.