Telekomy

Vectra będzie zwracać klientom pieniądze i zapłaci aż 68 mln zł kary

Grzegorz Ułan
Vectra będzie zwracać klientom pieniądze i zapłaci aż 68 mln zł kary
Reklama

Prezes UOKiK ogłosił dziś swoją decyzję, w sprawie przeprowadzonego przez siebie postępowania wyjaśniającego względem Vectry, która to w sposób nieprawidłowy stosowała klauzule inflacyjne w umowach ze swoimi klientami.

Po raz pierwszy, informowaliśmy Was o tych nieprawidłowościach w tym zakresie już na początku marca 2023 roku - Vectra jedzie po bandzie ze swoimi klientami.

Reklama

Jednak właściwe postępowanie, UOKiK rozpoczął dopiero rok później - w styczniu 2024 roku - Operator podniósł Ci abonament? UOKiK sprawdzi, czy mógł.

Ostatecznie okazało się, że nie mógł, UOKiK zakwestionował praktyki operatora Vectra i uznał klauzule inflacyjne stosowane przez niego w umowach z klientami jako abuzywne.

Według skarg konsumentów, Vectra na podstawie tychże klauzul, informowała klientów o podniesieniu opłat za abonament tuż po podpisaniu umowy, mimo że ceny na stronach dla nowych klientów, nadal pozostawały na tym samym poziomie - skarga jednego z klientów:

Decyzję podjąłem na bazie ofert w styczniu, zaakceptowałem stawkę która będzie mnie obowiązywała przez najbliższe 2 lata z ew. waloryzacją za 12 mcy zgodnie z inf. NBP o poziomie inflacji. Jednak waloryzacja nastąpiła 26.01.2024 !!!!!!!!!!!!! 3 dni później z informacją, że od 1 marca będzie obowiązywał inny cennik niż ten który wybrałem 3 dni temu.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe.

Prezes uznał takie praktyki za niedopuszczalne i nałożył na Vectrę karę w wysokości ponad 68 mln zł (68 457 916 zł). Operator będzie musiał również zwrócić konsumentom sumę uiszczonych podwyżek abonamentowych.

Reklama

Operatorowi przysługuje jeszcze sądowa ścieżka odwoławcza, jednak UOKiK zwraca przy tym uwagę, iż postanowienia uznane prawomocnie za niedozwolone są bezskuteczne i nie wiążą konsumentów. Należy traktować je tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w zawartej umowie.
Źródło: UOKiK.

Aktualizacja 12.11.2025

Otrzymaliśmy dziś z biura prasowego Vectry, oficjalny komunikat w powyższej sprawie:

Reklama

Nie zgadzamy się z decyzją Prezesa UOKiK i złożymy od niej odwołanie. Jesteśmy przekonani, że nasze działania były zgodne z prawem. Decyzja UOKiK jest nieprawomocna. Spółka do samego końca dążyła do polubownego zakończenia sporu z korzyścią dla Klientów i starała się nawiązać dialog z Urzędem. Niezależnie od postępowania, z własnej inicjatywy, już wiosną br. wprowadziliśmy szereg korzystnych z perspektywy Klientów zmian w umowach. Dalsze kroki podejmiemy po analizie uzasadnienia decyzji. Do tego czasu nie będziemy udzielać dalszych informacji oraz komentować tej sprawy.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama