Telekomy

Operator podniósł Ci abonament? UOKiK sprawdzi, czy mógł

Grzegorz Ułan
Operator podniósł Ci abonament? UOKiK sprawdzi, czy mógł
Reklama

Można powiedzieć, że Vectra się doigrała - UOKiK wystosował właśnie zarzuty w sprawie klauzul inflacyjnych tego operatora, stosowanych dla obowiązujących umów ze swoimi klientami. Co więcej, w przypadku kilku innych operatorów, urząd również prowadzi postępowanie wyjaśniające w tej samej sprawie.

Dlaczego Vectra poszła na pierwszy ogień? To chyba nikogo nie dziwi, to operator, który najbardziej ochoczo zaczął stosować klauzule inflacyjne w swoich umowach z klientami. Temat podjęliśmy już rok temu w tekście - Vectra jedzie po bandzie ze swoimi klientami.

Reklama

Według relacji klientów dochodziło już nawet do takich sytuacji, iż dostawali oni informacje od Vectry, że ich abonament będzie wyższy niż w umowie, miesiąc po jej podpisaniu. UOKiK w ramach swojego postępowania stwierdził, iż w temacie stosowania klauzul inflacyjnych Vectra dopuściła się niedozwolonych praktyk.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania.

Jeśli te zarzuty się potwierdzą, UOKiK może nałożyć na Vectrę karę w wysokości 10% obrotu. Jednak jak wiemy, bywa tak, że w trakcie postępowań urzędu, operatorzy decydują się na rekompensaty swoim klientom, w zamian za obniżenie kar.

Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumentów. To one stanowią jedne z podstawowych kryteriów decyzji o zawarciu umowy z przedsiębiorcą.

Co jeszcze ważne, UOKiK prowadzi równolegle postępowanie wyjaśniające w sprawie stosowania klauzul inflacyjnych przez następujących operatorów: Orange Polska, P4, T-Mobile Polska i Multimedia Polska.
Źródło: UOKiK.

Aktualizacja

Po publikacji tego wpisu, otrzymaliśmy od Vectry oficjalne stanowisko w tej sprawie, publikujemy je w całości:

Reklama

Nie zgadzamy się z zarzutami i ocenami UOKiK, które zostały postawione już na tak początkowym etapie postępowania. Jesteśmy zdziwieni, że w tak trudnej sytuacji gospodarczej, Urząd ogranicza wybranym branżom działania mające na celu dostosowanie cen do realiów rynkowych.

Podobnie jak reszta Polaków, od kilku lat zmagamy się z ogromnym wzrostem kosztów, które w znaczący sposób wpływają na naszą działalność, a co za tym idzie, jakość i dostępność podstawowych usług dla klientów. Utrzymanie wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych, takich jak Internet i Telewizja, jest w interesie wszystkich Polaków.

Reklama

Jednocześnie UOKiK od lat kwestionuje jakąkolwiek formę urealniania cen, mimo tego, że zgodnie z posiadaną przez nas wiedzą i ekspertyzami prawnymi, nasze umowy i działania w tym zakresie były i są zgodne z obowiązującymi przepisami. Wyjaśnialiśmy Urzędowi powody stojące za koniecznością wprowadzenia decyzji o dostosowaniu opłat, za którą stały, m.in. inflacja, skokowy wzrost kosztów i obowiązek ponoszenia nakładów w celu utrzymania oczekiwanej jakości usług. Kilkukrotnie podejmowaliśmy próby ustalenia z Urzędem sposobu na dokonanie takiego urealnienia i jesteśmy dalej otwarci na konstruktywne rozmowy w celu wyjaśnienia sytuacji.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama