Polska

Już nie trzeba zgłaszać w urzędzie kradzieży dowodu, wystarczy na Policji

Grzegorz Ułan
Już nie trzeba zgłaszać w urzędzie kradzieży dowodu, wystarczy na Policji
4

4 marca to nie był tylko początek przyjmowania wniosków o nowe e-dowody z warstwą elektroniczną, ale też wejście w życie nowych przepisów związanych z unieważnieniem ukradzionego dowodu.

Do tej pory, w przypadku kradzieży dowodu osobistego, trzeba było zrobić trzy rzeczy, by uniknąć w przyszłości problemów z tym faktem związanych - zgłosić to na policję, w urzędzie oraz w banku. Od 4 marca zostaną dwie rzeczy, ale wydaje się, że to kwestia czasu, że i banki zaczną z tego korzystać.

Teraz wystarczy zgłosić kradzież dowodu na policji, która od razu wprowadzi taką informację o unieważnieniu do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO), więc urząd od razu będzie o tym wiedział, nie musicie tego zgłaszać z osobna, czy to online czy osobiście w urzędzie.

Po zgłoszeniu tego jeszcze do banku, możecie od razu składać wniosek o wydanie nowego, już e-dowodu z warstwą elektroniczną. Warto zauważyć, iż w przypadku nowych e-dowodów, kiedy nie będzie to kradzież, a zwykłe zagubienie, nie musimy od razu go unieważniać, jak w przypadku dotychczasowych dowodów tylko zawiesić go na 14 dni.

Jeśli za kilkanaście dni odbierzesz e-dowód, a Twój nowy dokument kiedyś gdzieś się zawieruszy, będziesz miał czas na oddech i spokojne poszukiwania. E-dowód będzie można zawiesić na 14 dni. Sprawdź, jak to będzie wyglądało w praktyce.

Jako ciekawostkę MC podaje, że po pierwszym dniu do urzędów trafiło 18640 wniosków o nowy dowód, a dla przypomnienia, tylko do godziny 13:00 w dniu wczorajszym złożono ich aż 10910, co już było czterokrotnie więcej niż każdego innego dnia.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu