Już w ten weekend 11-12 Maja odbędzie się w Warszawie hackhaton na którym to zespoły developerskie będą pracowały nad stworzeniem w 30 godzin aplikacj...
Już w ten weekend 11-12 Maja odbędzie się w Warszawie hackhaton na którym to zespoły developerskie będą pracowały nad stworzeniem w 30 godzin aplikacji wykorzystującej komunikacje NFC. Hackhaton jest organizowany przez Hypermedia Isobar wraz z MasterCard i rzeszą partnerów takich jak między innymi: LG, Microsoft czy P&G.
Technologia NFC to przyszłość komunikacji pomiędzy konsumentem a producentem, która daje niesamowite możliwości. Choć w Polsce jest znana przede wszystkim jako technologia płatnicza, to tak na prawdę, jest to tylko jedno z licznych zastosowań NFC. Technologia ta jest już wykorzystywana przez różne marki do dystrybucji kuponów, w interaktywnych przewodnikach, do interaktywnej reklamy na plakatach, w sklepach czy przy organizowaniu różnych aktywności w których mogą brać udział klienci restauracji czy sklepów. NFC ma tak szerokie zastosowania, że zapewne już niebawem wkroczy z hukiem w nasze życie i stanie się tak powszechna, że nawet nie będziemy jej zauważali.
Dlaczego ten hackhaton jest taki interesujący?
Oczywiście pomijając nagrody dla uczestników, którymi są między innymi Nexusy 4 od LG i Nokie Lumie 820 i 920. Będzie to nie lada gratką dla firm, które chcą dotrzeć ze swoimi produktami do konsumentów młodego pokolenia, nierozstającego się ze swoimi smartfonami. Jednak głównym kąskiem, zwłaszcza dla firm będzie możliwość zbudowania i pozyskania zespołu, który może okazać się bardzo dobrą inwestycją dla wszystkich pragnących wykorzystać tą technologię w promowaniu swoich produktów lub w innych celach konsumenckich.
W jakich kategoriach będą “hackowły” zespoły?
Podczas hackhatonu Isobar uczestnicy będą rywalizowali w jednej z czterech kategorii.
W kategorii “finanse” zespoły będą musiały zaproponować nowe zastosowania dla technologii NFC wykraczające poza znane dziś płatności mobilne.
W kategorii “rozrywka” uczestnicy zaprezentują różne formy zastosowania tej technologi w czasie wolnym, jak na przykład podczas imprez masowych.
W kategorii “marketing w miejscu sprzedaży” zespoły będą szukać rozwiązań, które ułatwią lub uprzyjemnią zakupy.
W kategorii “reklama zewnętrzna” zadanie będzie polegało na stworzeniu rozwiązań, które będą pozwalały reklamodawcom wyjście “poza plakat”.
Do czego była już wykorzystana technologia NFC?
Technologia ta była już z powodzeniem wykorzystywana w kilku projektach marketingowych, promocyjnych i użytkowych.
Sieć sklepów GAP w Japonii wykorzystała ją w akcji “Like with a high five”. Klienci sklepów dostawali bransoletki NFC, dzięki którym mogli oceniać najlepiej ubranych pracowników sklepu. Jeśli klientowi spodobał się styl jednego z pracowników sklepu “przybijali mu piątkę” dotykając bransoletką smartfonu tegoż pracownika. Ten proces wyzwalał łańcuch zdarzeń: zdjęcie pracownika lądowało na profilu klienta, a sklep otrzymywał głos w rywalizacji o lepszy styl. Akcja angażowała klientów i generowała buzz w internecie.
W restauracjach Paanuu właściciele umożliwili klientom zamawianie posiłków bezpośrednio u szefa kuchni. W menu restauracji przy poszczególnych pozycjach zostały poukrywane tagi NFC. Klienci po zbliżeniu telefonu do wybranej pozycji automatycznie wysyłali zamówienie do szefa kuchni. Klienci mogli także po skonsumowaniu zamówionego dania zapłacić za nie, nie ruszając się od stolika. Takie rozwiązanie znacznie usprawniło i skróciło proces składania zamówienia, a przy okazji zmaksymalizowało wydajność obsługi sali w godzinach szczytu.
Muzeum w Londynie natomiast wykorzystało tagowanie NFC eksponatów. Po zbliżeniu telefonu do tagu wyświetlały się dodatkowe informacje, zdjęcia oraz video eksponatów. Dodatkowo zwiedzający mogli śledzić informacje o muzeum na Twitterze i meldować się na Foursquare, a nawet kupować bilety i pamiątki w muzealnym sklepie.
Sklep Les Bells natomiast wykorzystał technologię NFC na plakatach umieszczonych na stacjach metra. Klienci zbliżając smartfony do wybranych produktów wydrukowanych na plakatach mogli dokonać zakupu wybranej rzeczy bez konieczności odwiedzania sklepu. Po dokonaniu w ten sposób zakupu towar zostawał dostarczany bezpośrednio do domu klienta.
To na pewno nie wszystkie możliwości wykorzystania technologii NFC. Mam nadzieję, że polscy developerzy wykażą się dużą innowacyjnością i znajomością tematu. Poprzeczka jest postawiona wysoko, gdyż na ostatniej imprezie tego typu w Londynie powstała aplikacja TapToWiFi. Aplikacja ta rozwiązuje problem logowania się do punktów dostępowych WiFi w miejscach publicznych. Dzięki tagom NFC z informacją i mechanizmem logowania do WiFi połączenie z siecią może odbywać się poprzez zbliżenie smartfona do hotelowej karty lub menu restauracji posiadającej tag NFC. Dodatkowo użytkownik może być automatycznie przekierowany do strony hotelu lub restauracji, lub do strony na Facebooku i zameldować się na Foursquare.
Jak widzicie, technologia NFC stwarza naprawdę sporo możliwości. Z niecierpliwością więc oczekuję rozpoczynającego się jutro hackathonu i jestem ciekawy co pokażą polskie zespoły.
Mam nadzieję, że będę mógł napisać o nowatorskich i innowacyjnych rozwiązaniach... co ja mówię, jestem pewien, że dowiecie się o nich ode mnie już niebawem;).
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu