Intel

Intel RealSense kompatybilny z Project Tango Google’a. Zastosowania dla tej technologii są niesamowite

Tomasz Popielarczyk
Intel RealSense kompatybilny z Project Tango Google’a. Zastosowania dla tej technologii są niesamowite
18

Właśnie jestem na Intel Developer Forum w San Francisco. Podczas zakończonej przed chwilą sesji keynote zobaczyliśmy fantastyczne zastosowania dla technologii RealSense. Przede wszystkim niebawem znajdzie ona zastosowanie w smartfonach z Androidem, ale nie tylko. Możliwości są niemalże nieograniczon...

Właśnie jestem na Intel Developer Forum w San Francisco. Podczas zakończonej przed chwilą sesji keynote zobaczyliśmy fantastyczne zastosowania dla technologii RealSense. Przede wszystkim niebawem znajdzie ona zastosowanie w smartfonach z Androidem, ale nie tylko. Możliwości są niemalże nieograniczone.

Intel nawiązał współpracę z bardzo licznym gronem partnerów. W rezultacie deweloperzy będą teraz mogli tworzyć projekty wykorzystujące tę technologię na ogromną liczbę nowych platform. Wśród nich znajdują się: Mac OS X, ROS, Linux, Scratch, Unity, XSplit, OBS, Structure SDK, OSVR, Unreal Engine 4 i Project Tango. Oznacza to oczywiście dziesiątki nowych zastosowań.

Project Tango

Weźmy chociażby smartfony z Androidem oparte na platformie Intela i wyposażone w kamerki RealSense, które w czasie rzeczywistym będą mogły mapować otoczenie i tworzyć pełne obiekty 3D. Urządzenia tego typu zyskają teraz możliwość analizowania głębi otoczenia, nawigowania w zamkniętych pomieszczeniach, a także ogromny potencjał w zastosowaniach VR i AR. Połączenie RealSense i Project Tango nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych markerów w wirtualnej rzeczywistości. Otwiera to przed deweloperami ogromne możliwości.

Na tym nie koniec. W styczniu podczas targów CES Intel prezentował prototyp drona, który wykorzystywał RealSense do unikania kolizji. Dziś na IDF pojawił się autonomiczny robot firmy Savioke, który może być wykorzystany jako mechaniczny lokaj - zastępstwo dla obsługi hotelowej. Urządzenie przyjmuje polecenie, a także odbiera zamówione jedzenie lub napoje, a następnie samodzielnie rusza w kierunku pokoju o określonym numerze i je dostarcza. Zadowolony (lub nie) klient może mu potem wystawić ocenę wyrażoną w gwiazdkach za pomocą zintegrowanego panelu dotykowego. Takich rozwiązań będzie przybywać, bo opensource'owy system operacyjny ROS (Robot Operating System) został wyposażony w obsługę RealSense. Jeszcze w tym roku odpowiednie narzędzia mają zostać udostępnione bezpłatnie deweloperom.

Przy okazji - abstrahując już od samego RealSense - urządzenia mobilne bazujące na chipach Intela będą sprzętowo minimalizowały opóźnienia w odtwarzaniu dźwięku. Jako przykład pokazano aplikację pianina - dotknięcie poszczególnych klawiszy dawało natychmiastowe efekty. Tym sposobem tablety mogą stać się znacznie bardziej użytecznym narzędziem dla artystów.

Streaming na Twitch i granie w VR

Intel ogłosił również współpracę z dwiema innymi firmami. Pierwszą z nich jest Razer, który wyprodukował kamerkę do PC dla graczy wykorzystującą technologię RealSense. Ma ona przede wszystkim służyć transmisjom na Twitch. Kamerka będzie śledzić jej ruchy oraz zachowanie, dzięki czemu transmisja będzie stale na wysokim poziomie.  Kamerka ma również poprawiać doświadczenia podczas używania gogli VR.

A skoro przy streamingu jesteśmy, wsparcie dla RealSense zaimplementują u siebie XSplit Gamecaster oraz OBS - wiodący dostawcy rozwiązań pozwalających na streaming gameplayu na Twitcha. Pozwoli to całkowicie wykluczować twarz gracza prezentującego gameplay bez użycia greenboksa, a następnie osadzić je w dowolnej części ekranu. Wszystko to ma się odbywać w czasie rzeczywistym.

Na tym nie koniec, bo Intel zapowiedział, że będzie głównym sponsorem imprezy TwitchCon w 2015 oraz 2016 roku. Platforma ta jest dziś fenomenem i może się pochwalić społecznością liczącą 100 mln użytkowników. Nic dziwnego zatem, że producent z Santa Clara dostrzega tutaj potencjał.

RealSense ma również znaleźć zastosowanie w gamingu. Tutaj Intel zaprezentował symulator wyścigów iRacing, który dzięki podłączonej kamerze RealSense i aktywnym śledzeniu ruchu głowy użytkownika był w stanie dostosować obraz wyświetlany na trzech ekranach przed nim. Obsługa RealSense zostanie zaimplementowana we wtyczce opentrack, z którą obecnie jest już kompatybilnych 500 gier różnego typu (w tym symulatorów lotu, wyścigów i wielu innych). Plugin ma być dostępny jeszcze w tym roku.

To ciągle nie wszystko

RealSense wyrasta na jedną z flagowych technologii Intela. Podczas keynote pojawiły się technologie i zastosowania, których prawdopodobnie nikt się nie spodziewał. Zobaczyliśmy automat sprzedający przekąski i napoje, który już w przyszłym roku ma się pojawić w pierwszych amerykańskich miastach. Dzięki RealSense użytkownik jest w stanie dokonać całej transakcji w sposób całkowicie bezdotykowy - jedynie za pomocą gestów. Co więcej, automat jest w stanie analizować zachowanie użytkownika, identyfikować go i na tej podstawie rekomendować produkty. Rynek ten w USA jest wart 42 mln dolarów, więc jest o co walczyć. Rozwiązanie to budzi jednak kontrowersje w związku prywatnością. Sam jestem ciekawy, jak się przyjmie.

Wrażenie niewątpliwie robiło też interaktywne lustro, które już znamy z poprzednich konferencji Intela. Wynosi ono zakupy ubrań na zupełnie nowy poziom. Korzystając z takiego urządzenia w przymierzalni, możemy zmodyfikować kolor ubrania, a nawet stworzyć duplikat samego siebie i porównać dwa różne kolory.

Zwieńczeniem całej konferencji był wielki mechaniczny robot - pająk, który został wyposażony  "we wzrok" oparty na kamerkach RealSense. To, jak płynnie poruszał się po scenie, a nawet wchodził w interakcję z CEO Intela, Brianem Krzanichem robiło piorunujące wrażenie. Z konferencji wychodziłem z przeświadczeniem, że właśnie zobaczyłem przyszłość. Podejrzewam, że nie byłem jedyny.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu