Social Media

Instagram jednocześnie ma i... nie ma czym się przejmować. Za to Facebook...

Jakub Szczęsny
Instagram jednocześnie ma i... nie ma czym się przejmować. Za to Facebook...
Reklama

Instagram najpewniej obawia się, że TikTok może być kiedyś zagrożeniem dla jego biznesu. Wiele może zależeć tutaj od zaangażowania użytkowników - jak na razie pod tym względem serwis contentowy Zuckerberga nie ma ogromnych kłopotów. Z całą pewnością natomiast nie musi bać się tego, że marketerzy przestaną wydawać u niego pieniądze na kampanie z influencerami. Natomiast TikTok rośnie tutaj tak szybko, że za chwilę prześcignie Facebooka.

Próg wejścia w bycie twórcą na YouTube jest wyższy. Na TikToku wystarczy Ci do tego telefon i pomysł na siebie. Analitycy z Insider Intelligence wykazują, że TikTok zbliży się do poziomu YouTube w okolicach 2024 roku (i wtedy też powinien go pokonać). Oczywiście cały czas warto brać pod uwagę to, gdzie tworzenie materiałów jest bardziej skomplikowane - na YouTube, aby dobrze zarabiać (i dużo) - trzeba przyłożyć do tego zarówno sporo czasu, jak i poczynić odpowiednie inwestycje w sprzęt oraz odpowiednią strategię. Twórców jest mniej, to i wydatków jest mniej.

Reklama

Facebook radzi sobie znacznie gorzej - mimo swoich rozmiarów, zaczyna powoli przegrywać z najświeższym serwisem w gronie tych największych. Największe zaangażowanie wytwarzają młodsze pokolenia - tutaj Facebook przegrywa, jest uznawany za "boomerski" i niemodny. Dodatkowo, młodszych odbiorców najpewniej odpycha także to, że jest wręcz przeogromny i miejscami wręcz zbyt skomplikowany. Nic więc dziwnego, że marketerzy coraz bardziej chcą wydawać pieniądze na TikToka i tamtejszych influencerów. Wśród osób odpowiedzialnych za realizacje kampanii również rozwija się myśl dotycząca tego, że mali influencerzy (mikroinfluencerzy) również potrafią "sprzedawać". Ale to wspiera również Instagrama, który... TikToka i tak bije trzykrotnie, jeżeli chodzi o wydatki marketerów. Jednak pamiętajmy o tym, że Instagram jest właściwie jeszcze bardziej trywialny od TikToka, a i jest na rynku... naprawdę bardzo długo. No i jest głównym miejscem komunikacji wielu celebrytów z fanami, co jeszcze bardziej wzmaga wydatki.

Obecnie, wydaje się około 948 mln dolarów na influencer marketing na YouTube (cały czas mówimy o USA). W przypadku Facebooka jest to 739 mln dolarów, a Instagram generuje... 2,23 mld dolarów takich wydatków. TikTok powinien zamknąć rok z wynikiem 774 mln dolarów. Ciekaw jestem, jak to wygląda w Polsce - z pewnością takie informacje byłyby niezwykle istotne z punktu widzenia zarówno marketerów, jak i twórców. Struktura pewnie wygląda dosyć podobnie, choć wydaje mi się że Facebook może u nas notować jeszcze gorsze wyniki.

Nie ma co - chcesz być influencerem? Wybierz mądrze

Dla niektórych zostanie influencerem jest marzeniem - niektórzy stają się takimi ludźmi niejako z przypadku, przy okazji innych sukcesów. Są jednak tacy, którzy mają do zaoferowania światu coś serio istotnego. I... mamy również takich, którzy po prostu sobie funkcjonują, mają mnóstwo fanów i są odklejeni od rzeczywistości. TikTok jest o tyle ciekawy, że jest nie tylko serwisem z głupimi memami i filmikami - można dowiedzieć się z niego wielu ciekawych rzeczy. Dosyć ważnym - moim zdaniem - zjawiskiem jest to, że pojawia się tam coraz więcej materiałów poradnikowych, które serio są w stanie pomagać w życiu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama