E-commerce

InPost zabuduje paczkomatami również Wielką Brytanie, nic ich nie powstrzyma!

Grzegorz Ułan
InPost zabuduje paczkomatami również Wielką Brytanie, nic ich nie powstrzyma!
Reklama

InPost na poważnie bierze się za zachodnie rynki, po przejęciu 100% udziałów w francuskim Mondial Relay, teraz kupuje 30% udziałów w brytyjskim Menzies Distribution Group Limited, z 3-letnią opcją nabycia pozostałych 70% udziałów.

Ekspansja InPost w Europie Zachodniej

Aby lepiej zrozumieć, co ten nasz InPost teraz wyczynia, zatrzymajmy się na chwilę na tym pierwszym dużym przejęciu Mondial Relay. 100% udziałów w tej francuskiej firmie logistycznej, InPost zakupił w 2021 roku za 513 mln euro. To pozwoliło zaistnieć im od razu na kilku rynkach - rzecz jasna Francji, ale też Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Niderlandów oraz Luksemburga.

Reklama

Już rok później, w wynikach InPostu za cały 2022 rok mogliśmy przeczytać, iż w ramach Mondial Relay, Grupa Inpost obsłużyła 213,2 miliona paczek (+21,21% r/r). Przychody Mondial Relay w 2022 roku wzrosły do 2,7 mld zł (+17,4% r/r), na koniec roku w ramach Mondial Relay funkcjonowały 2 564 urządzenia Paczkomat® InPost (+2251 urządzeń w stosunku do końca 2021) oraz 19 446 punktów PUDO (+10% r/r).

Robi wrażenie, i takie wyniki pozwalają optymistycznie patrzeć na rozwój też na rynku brytyjskim, na którym InPost też już aktywnie działa. Według tych samych danych za 2022 rok, w Wielkiej Brytanii wolumen obsłużonych paczek wzrósł o 151% r/r, osiągając poziom 20,5 mln, a na koniec 2022 roku w Wielkiej Brytanii funkcjonowało 4 835 urządzeń Paczkomat InPost (+53% r/r).

Jak szybko InPost potrafi stawiać swoje Paczkomaty wiemy z naszego podwórka - na początku 2020 roku InPost miał w Polsce „tylko” 6 tys. Paczkomatów - nieco mniej niż ma obecnie w Europie Zachodniej, dziś to już około 20 tys. maszyn!

InPost przejmuje 30% udziałów w Menzies

Greg Michael, Dyrektor generalny Menzies:

Jesteśmy dumni z partnerstwa z InPost i z tego, jakie możliwości stwarza dla naszych klientów oraz pracowników. Jesteśmy gotowi wspierać kolejny etap rozwoju InPost w Wielkiej Brytanii.

Dziś InPost poinformował o przejęciu 30% udziałów i praw głosu w Menzies Distribution Group Limited - to jedna z większych firm logistycznych w Wielkiej Brytanii, która ma w swoich strukturach 100 oddziałów, sortownię centralną oraz 9 sortowni regionalnych, zarządza flotą ponad 3 200 pojazdów i zatrudnia ponad 5 000 pracowników. Co więcej, nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i w Irlandii.

Rafał Brzoska, Prezes Zarządu InPost:

Ta transakcja to kamień milowy dla rozwoju naszej działalności na rynku brytyjskim. Razem z Menzies będziemy mogli zaoferować dostawy przesyłek 360 dni w roku, co jest unikalną ofertą na brytyjskim rynku e-commerce.

Myślę, że to naprawdę duża sprawa i pozwoli to na zwiększenie udziałów InPostu na tym rynku, na którym przecież i tak już mocno się rozpycha. Nie bez powodu InPost też zachował sobie w tej transakcji 3-letnią opcję nabycia pozostałych 70% udziałów w Menzies. Patrząc po wzrostach Mondial Relay tylko rok po przejęciu podejrzewam, że InPost zdecyduje się na szybsze wykupienie całości Menzies, stając się jedną z wiodących firm logistycznych w całej Europie. Już teraz InPost tytułuje się liderem wśród platform dostaw dla e-commerce na starym kontynencie.

Reklama
Michael Rouse, CEO International w InPost:

Ta transakcja to kolejny krok w kierunku ugruntowania naszej pozycji wiodącego dostawcy przesyłek out-of-home na rynku brytyjskim. Menzies posiada jedną z największych sieci logistycznej w Wielkiej Brytanii i wierzymy, że partnerstwo, które zawiązaliśmy, pozwoli przyspieszyć rozwój naszych usług z korzyścią dla brytyjskich konsumentów.

Reklama

Na koniec pozostaje pytanie, ile InPost musiał wyłożyć na stół? Za 30% udziałów w Menzies zapłacił 49,3 mln funtów (57 mln euro), czyli jakieś 10 razy mniej niż za 100% udziałów Mondial Relay, a to było przecież dwa lata temu, przed zawirowaniami z inflacją i podwyżkami we wszystkich możliwych obszarach.
Żródło: InPost.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama