Motoryzacja

Samochody elektryczne innogy - testy

Marek Adamowicz
Samochody elektryczne innogy - testy
15

Samochody elektryczne? Jeszcze kilka lat temu hasło "auto na prąd" brzmiało jak dobry scenariusz filmu science fiction. Obecnie takie "wehikuły" zaczynają się pojawiać na naszych ulicach. Jak się sprawdzają? Czy mają szansę na podbicie rynku motoryzacyjnego?

Testy samochodów elektrycznych zorganizowane zostały przez jednego z głównych dostawców energii elektrycznej innogy Polska. Na terenie całej Warszawy rozlokowanych zostało kilka elektrowozów, które następnie zostały udostępnione w usłudze wynajmu samochodów na minuty. Koncern energetyczny, który prowadził testy właśnie pochwalił się wynikami. Wnioski są proste: mimo iż ceny nie były zbytnio zachęcające, okazało się mieszkańcy Miasta Stołecznego chętnie korzystali z możliwości wynajmu elektrycznych samochodów.

Car Sharing samochodów elektrycznych: skromne testy

Pod koniec lutego uczestniczyliśmy w konferencji prasowej, która zainaugurowała testy wynajmu samochodów elektrycznych na minuty prowadzone przez innogy Polska. Koncern energetyczny chciał sprawdzić jak taka usług zostanie przyjęta przez mieszkańców Warszawy. Już wtedy całemu przedsięwzięciu nie wróżono zbytnich sukcesów gdyż na miasto wyjechało zaledwie kilka samochodów, a ceny wynajmu elektrowozu na minuty nie były zbytnio zachęcające  - zwłaszcza kiedy porównamy je z cennikami podobnych usług oferujących auta z napędem spalinowym.

Do testów udostępnionych zostało sześć elektrycznych pojazdów: trzy BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf oraz elektryczny Hyundai IONIQ – pozostałe dwa auta przekazano partnerowi testów. Jak na metropolię, w której mieszka około dwóch milionów mieszkańców jest to nadzwyczaj skromna liczba. Elektrowozy można było wypożyczać poprzez specjalną aplikację mobilną przygotowaną przez firmę Keratonik. Zarówno liczba samochodów, jak i koszty związane z wynajmem nie zachęcały do korzystania z usług. W zależności od wyboru auta ceny wahały się od 0,60 zł do 1 zł za minutę i od 0,80 zł do 1 zł za kilometr wynajmu. Cena za dobę z kolei to był przedział między 140 zł + 0,80 zł/km do 200 zł + 1 zł/km. Z danych przedstawionych przez innogy Polska okazało się, że testy przeszły nadzwyczaj pomyślnie.

Car Sharing samochodów elektrycznych: zaskakujące wyniki testów

Po ponad miesięcznych testach w kwietniu zakończono całe badanie. Mieszkańcy Warszawy zdecydowanie pozytywnie przyjęli możliwość odbycia testów wynajmu samochodów elektrycznych na minuty. W trakcie trwania pilotażowego testu w samej aplikacji mobilnej zarejestrowało się ponad 1 600 osób, a z samej możliwości wynajmu skorzystało ponad tysiąc klientów. Z badań przeprowadzonych po wynajmie (na koniec każdy mógł wypełnić krótką ankietę) wynikło, że pojazdy wynajmowane były głównie przez mężczyzn, którzy stanowili aż 96% wynajmujących. Elektrowozy innogy przejechały łącznie prawie 15 000 km (co pozwoliło zaoszczędzić ponad 1,5 tony dwutlenku węgla), a jeden użytkownik pokonał najwięcej 150 km.

Test pierwszego w pełni elektrycznego e-Car Sharingu od innogy spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców stolicy.Chcemy być liderem zmian i oferować warszawiakom rozwiązania, które prowadzą do poprawienia jakości życia w mieście. Wprowadzenie testowej oferty najmu aut z napędem elektrycznym było kolejnym krokiem innogy, po budowie ogólnodostępnej sieci stacji ładowania w stolicy oraz rozszerzeniu oferty produktowej dla klientów biznesowych i indywidualnych z obszaru elektromobilności. Test dużo nas nauczył, obecnie analizujemy jego wyniki oraz model ekonomiczny dla usługi innogy e-Car Sharingu na szeroką skalę – mówi dr Maciej Chmieliński, menedżer odpowiedzialny za rozwój elektromobilności w innogy Polska S.A.

Z dostępnych samochodów najczęściej wykorzystywane było BMW i3 oraz Nissan Leaf. Co ciekawe najdłuższe dystanse były pokonywane jednak elektrycznym Hyundaiem IONIQ-iem. Innoqy chwali się, że niemal wszyscy użytkownicy pozytywnie ocenili możliwość wynajmu samochodów elektrycznych o zdecydowanie chcieli polecać je dalej.

Trudno jednak powiedzieć czy krótkie testy wynajmu samochodów elektrycznych były tylko jednorazowym wydarzeniem czy pojawi się w Warszawie gracz z flotą elektrowozów. Największe znaczenie będzie tutaj miała infrastruktura, która z każdym dniem jest coraz lepiej rozwinięta w Warszawie.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu