Google

Imponujące statystyki popularnych aplikacji na Facebooku, ale mam nadzieję, że nie zawitają one nigdy do Google Plus

Grzegorz Ułan
Imponujące statystyki popularnych aplikacji na Facebooku, ale mam nadzieję, że nie zawitają one nigdy do Google Plus
Reklama

Wczoraj dobiegła już końca, paryska konferencja LeWeb, która to okazała się dobrą okazją dla Facebooka na pochwalenie się swoją platformą dla gier i a...

Wczoraj dobiegła już końca, paryska konferencja LeWeb, która to okazała się dobrą okazją dla Facebooka na pochwalenie się swoją platformą dla gier i aplikacji, a ściślej mówiąc korzyściami jakie, przyniosło dołączenie do Open Graph popularnych serwisów, w różnych kategoriach. Wrażenie robi liczba 350 aplikacji, które odnotowują co miesiąc ponad 1 mln aktywnych użytkowników. Wspomina się też o aplikacjach mobilnych, które są zintegrowane z Facebookiem w liczbie prawie 200 tyś, zarówno na iPhone i Androida.

Reklama

Co ciekawe, w ogłoszeniu pojawia się też informacja o dochodowych pozycjach, ale jedynie tych na iPhone, aż 9 aplikacji jest w gronie 10 najbardziej dochodowych, a ponad 45% wśród 400 najbardziej zyskownych aplikacji na iOS używa SDK od Facebooka.

Jeszcze ciekawiej przedstawiają się szczegółowe dane z serwisów, które również pojawiły się na tegorocznym LeWeb. I tak Endomondo, od momentu dołączenia w marcu do Open Graph, uzyskało 8 razy więcej przekierowań z FB, a użytkownicy udostępnili w tym czasie na swojej tablicy blisko 12 milionów treningów, generując tym samym półtora miliarda wyświetleń. Dezzer również sporo zyskał na tej integracji, odnotowując trzykrotny wzrost liczby swoich użytkowników i obecnie zyskuje blisko 50 tyś nowych każdego dnia. Shazam, który pozwala nam na rozpoznawanie i tagowanie muzyki oraz programów telewizyjnych, od czerwca odnotował 47% wzrostu liczby użytkowników, a 85% z nich, którzy logują się do niego przez Facebooka, oznaczało rozpoznane piosenki w swoich postach.

Bez wątpienia czołowym aplikacjom na Facebooka wprowadzenie Open Graph wyszło jak najbardziej korzystnie. Znaczny wzrost użytkowników, no i dochodów z opcji premium. Sam Facebook to już nie ta sama sieć społecznościowa, co kiedyś, rozrosła się w tym czasie do ogromnej platformy, skupiającej najpopularniejsze serwisy, usługi i aplikacje, z których na co dzień korzystamy. Niestety są też niezliczone ilości innych aplikacji, które potrafią niejednokrotnie uprzykrzyć korzystanie z Facebooka.


Osobiście muszę przyznać, że z dnia na dzień odczuwam to coraz bardziej, pomijając niewątpliwe zalety takiej platformy w jednym miejscu, nie dało się przy tym pominąć kilku wad takiego rozwiązania. Aplikacje takie potrafią dać nieźle w kość, korzystając na powiązaniach wśród naszych znajomych, którzy nie do końca jeszcze rozumieją zasady ich działania, wprowadzają niezły bałagan na mojej tablicy.


Co jakiś czas dostaje takie lub temu podobne wpisy z aplikacji, z których korzystają tacy znajomi, a widoczne są one dla wszystkich z mojej listy kontaktów. Pozostaje mi regularne usuwanie tego lub edukacja wśród znajomych, ale czy to na tym ma polegać? Czy naprawdę muszę blokować wszystko w ustawieniach, by moja tablica na FB pozostała tylko moja?

Reklama


Spójrzmy na Google Plus, rzadko podnoszony argument w porównaniach tych dwóch serwisów, ja się nie spotkałem - mój profil na G+ jest tylko i wyłącznie mój, nie ma możliwości, aby ktokolwiek mógł coś na nim opublikować. Żadna aplikacja, żadna gra. Nie trzeba przy tym grzebać w ustawieniach.

Reklama


Informacje z zewnątrz, takie jak powiadomienia z gier, społeczności, czy wydarzeń od osób, które mają mnie w swoich kręgach, pozostają tylko w obszarze powiadomień w górnym pasku. Mogę tam szybko je odrzucić lub odznaczyć jako przeczytane. Na Facebooku tego czasem nie da się wręcz ogarnąć. Przychodzą jedynie powiadomienia o jakimś wydarzeniu, a jeśli każdorazowo nie wejdziemy w każde z nich i nie odrzucimy, po jakimś czasie mamy w powiadomieniach istny Armagedon. Każdy post czy zmiana jest tam odnotowywana. To kolejny obszar na Facebooku, gdzie trzeba czasem przysiąść i przeczyścić zapchaną już zakładkę wydarzeń.


Tak różne podejście do wizji i zasad funkcjonowania sieci społecznościowej przez Facebooka i Google pokazuje jeszcze bardziej dobitnie, że to dwa różne serwisy i osobiście chciałbym, żeby tak pozostało. Podoba mi się porządek i jasne zasady w Google Plus, lubię tam publikować i dyskutować ze znajomymi z kręgów o podobnych zainteresowaniach. Facebook świetnie sprawdza się do kontaktów branżowych czy do sporadycznej rozrywki przy grach, których jest tam mnóstwo do wyboru. Widzę też miejsce na tym rynku dla nich obydwu, nieustanne porównywanie ich w kontekście popularności mija się więc z celem, to dwa odmienne serwisy, dostosowane i skierowane do różnej grupy odbiorców, a pojawienie się w Google Plus takich aplikacji z takimi uprawnieniami jak na Facebooku, zabiłoby go, a tego bym nie chciał. Zwłaszcza w kontekście uruchomionej dziś nowej funkcji Google + Społeczności, która może znacząco wpłynąć na popularność samego plusa, który jak widać doskonale zaczyna sobie radzić bez tych tysięcy zewnętrznych aplikacji.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama