Co kwartał NASK publikuje raport z rynku nazw domeny.pl prezentujący, jaki aktualny stan posiadania mają poszczególni rejestratorzy w Polsce. Opublikowany wczoraj raport za I kwartał 2018 zawiera jednak istotne luki na drugim i dwóch innych miejscach zestawienia.
Home.pl po raz pierwszy zabronił publikacji swojej nazwy w kwartalnych raportach NASK
Uwagę na to zwrócili jako pierwsi w swoim komunikacie przedstawiciele operatora Nazwa.pl, czyli głównego konkurenta Home.pl:
Firmą nr 1 w Polsce jest nazwa.pl posiadająca 22,34% udziału w rynku nazw w domenie pl, tj. około 574 tys. nazw domen. Kolejny w zestawieniu rejestrator posiada 18,09% udziałów w rynku, to jest około 465 tys. nazw domen, jednak co dziwne raport nie wskazuje nazwy tego podmiotu. Według raportu NASK za 2017 rok firmą nr 2 była spółka home.pl posiadająca 18,38% udziałów w rynku - można więc przypuszczać, że o tę firmę chodzi. Na trzecim miejscu w zestawieniu za Q1 2018 r. uplasowała się, podobnie jak na koniec 2017 roku, spółka OVH, zagospodarowując 10,98% udziałów w rynku, co oznacza około 282 tys. nazw domen.
Zanim przejdziemy do Home.pl, zatrzymajmy się tu na chwile, bo i Nazwa.pl trochę tu przekręciła fakty.
Według NASK na koniec marca 2018 roku utrzymywanych było 2,57 mln aktywnych nazw w domenie .pl, Nazwa.pl okrzyknęła się więc liderem w Polsce, poniekąd słusznie, bo według najnowszego raportu NASK, Home.pl i inne dwie ich marki zniknęły z wykresów, ale porównując je z poprzednim raportem za IV kwartał 2017 roku (16 strona) z łatwością można zsumować stan posiadania Grupy Home.pl, obejmujący wyniki home.pl, az.pl i premium.pl. Sumując ich wyniki to Grupa Home.pl jest największym partnerem NASK w zakresie rejestracji nowych i utrzymywanych domen z końcówką .pl. Raport NASK za I kwartał 2018 roku (16 strona).
Wracając do Home.pl, zupełnie niezrozumiałe jest dla mnie ich posunięcie i brak zgody na wyświetlanie ich nazwy przy danych w raporcie NASK. W rozmowie z Nazwa.pl dowiedziałem się, że NASK nie wysyła specjalnych próśb przy każdej edycji raportu, a więc Home.pl samo musiało wystąpić ostatnio do NASK i zabroniło jednostronnie wyświetlania swojej nazwy w ich najnowszym raporcie. Dlaczego? Spytałem również Home.pl z czego to wynika, oto odpowiedź jaką uzyskałem:
Grupa United Internet nie publikuje danych jednostkowych w zadnym z krajów, w których jest bezpośrednio lub pośrednio obecna – ze względu na status spółki publicznej.
Cóż, ciężko przyjąć to jako jedyny powód, zwłaszcza, że United Internet (1&1) przejęło Grupę Home.pl w roku 2015, a więc po drodze mieliśmy 9 kolejnych raportów kwartalnych NASK, w których Home.pl nie miało problemu z wyświetlaniem swojej nazwy. Jak jest naprawdę chyba się nie dowiemy, niemniej od teraz będzie trzeba się domyślać i porównywać z poprzednimi raportami, jaki naprawdę jest stan posiadania liderów na naszym rynku domeny .pl.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu