W marcu 2012 r. pożegnaliśmy Android Market. Sklep z grami i aplikacjami uruchomiony w 2008 r. przeszedł do historii. Jego miejsce zajął Google Play, który kilka miesięcy temu obchodził swoje 10 urodziny.

10 lat z Google Play minęło bardzo szybko. I choć świętowanie 10 urodzin sklepu powinno odbyć się w marcu, Google przypomniało sobie o nim dopiero teraz. Nie przeszkadza to jednak firmie w podsumowaniu dekady działań i tego, co na przestrzeni ostatnich lat udało się zbudować.
- Nowe sposoby korzystania z aplikacji i gier: Produkty i funkcje takie jak Google Play Pass i Google Play Instant wprowadziły nowe sposoby odkrywania i korzystania z aplikacji i gier. To także niedostępny w Polsce program Google Play Points, dzięki któremu można zdobywać punkty i nagrody za korzystanie z Google Play. Do programu dołączyło ponad 100 milionów użytkowników
- Gry na większej liczbie urządzeń: Google postawiło sobie za cel, aby produkty i usługi firmy lepiej ze sobą współpracowały. W zeszłym roku ruszyła beta Google Play Games na PC w Hongkongu, Korei Południowej i na Tajwanie. Daje ona możliwość wygodnej gry na telefonie z systemem Android, tablecie, Chromebooku i komputerze z systemem Windows
- Uczczenie Twoich ulubionych aplikacji i gier: Nagrody Best Of są uhonorowaniem najlepszych aplikacji, gier i innych produktów dostępnych w Google Play. Przez lata rozszerzono je do 19 krajów i dodano nowe kategorie, takie jak "Najlepsze ukryte skarby" i "Najlepsze aplikacje szerzące dobro". Jest też nagroda od społeczności, by to sami użytkownicy głosowali na swoje ulubione tytuły doceniając deweloperów, którzy tworzą aplikacje i gry dostępne w sklepie
- Bezpieczna i zaufana przestrzeń: Google stara się jak może, by sklep Play był bezpieczny dla wszystkich. Pomóc w tym ma np. Play Protect. To wbudowana ochrona przed złośliwym oprogramowaniem. Jest też nowa sekcja Bezpieczeństwo danych. Zobowiązuje ona deweloperów do przekazywania więcej informacji o tym, jak ich aplikacje gromadzą, udostępniają i zabezpieczają dane. Niebawem powróci też sekcja Uprawnienia
- Pomoc deweloperom: Google od lat inwestuje w pomoc społeczności deweloperów w rozwijaniu ich firm. Zapewnia doradztwo biznesowe i techniczne oraz wspiera małe studia, np. poprzez programy Indie Games
- Wsparcie dla organizacji non-profit: W sklepie Play można przekazywać datki na cele charytatywne za pośrednictwem Google Play, a nawet wykorzystywać swoje Punkty Play do wspierania wspaniałych celów, przy czym 100% Twoich wpłat trafia bezpośrednio do organizacji pozarządowych
- Silniejsza reprezentacja w grach: Dzięki badaniom, zaangażowaniu młodzieży i partnerstwom inicjatywa Google Play Change The Game wzmacnia pozycję kobiet jako graczy i twórców. Firma inspiruje się talentem i kreatywnościoą uczestników programu Design Challenge
- Materiały dla rodziców: Karta Dzieci w Google Play pomaga rodzicom łatwo znaleźć i wybrać aplikacje zatwierdzone przez nauczycieli. Google Kids Space to tryb dla dzieci na wybranych tabletach z systemem Android. Zawiera on aplikacje, książki i filmy ułatwiające odkrywanie świata. Family Link oddaje w ręce rodziców dodatkowe narzędzia, dzięki którym mogą oni zaangażować się w życie swoich dzieci i zarządzać ich dostępem do urządzeń mobilnych
- Inwestycje w lokalne gospodarki: Współpraca ze społecznością programistów umożliwiła także tworzenie nowych miejsc pracy i wspieranie lokalnych gospodarek. W samych Stanach Zjednoczonych mowa jest o conajmniej 2 milionach stanowisk
Na 10 urodziny nowe logo. Google Play z odświeżonym wyglądem
Świętowanie 10 urodzin Google Play kończy się odświeżeniem logo, które towarzyszy nam od przeszło dekady wraz z chwilą, gdy Android Market - z torbą zakupową w logo - przemianowany został na Google Play. Choć o radykalnych krokach nie ma mowy, firma poszła w ślady tego, co niedawno zrobiła z Chrome, które świętowało 100. wersję wydania. Odświeżenie, choć dla wielu będzie niedostrzegalne, ma jeszcze lepiej oddawać magię ekosystemu Google. Nowe logo pasować do brandingu najważniejszych usług i produktów firmy - Wyszukiwarki, Asystenta, Zdjęć, Gmaila i innych. Przesunięcie puntu, w którym wszystkie linie się przecinają, do środka nie zmienia, w mojej ocenie, odbioru samej grafiki.
Google zrezygnowało także z gradientów stawiając na jednolite kolory w każdym polu, by bardziej przyciągały wzrok. Jak wam się podoba nowe logo? Zauważylibyście zmiany? Ja przyjrzałem mu się z bliska i muszę przyznać, że jestem zaskoczony - w oficjalnym, wektorowym pliku svg można dostrzec drobne błędy - linie przecinania nie spotykają się w jednym miejscu. Widać nachodzenie na siebie kształtów i kolorów, a przy łączeniu kolorów żółtego i czerwonego jest... przerwa. Na małych grafikach, jak na stronie play.google.com tego nie widać, ale wystarczy lekko przybliżyć logo, by przekonać się, że coś jest z nim nie tak.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu