1

Google otwiera NewsLab i zabiera się za „budowę przyszłości mediów internetowych”

Inicjatywy Google’a to nie tylko nowe produkty i usługi, ale również akcje stricte wizerunkowe. Tak chyba można przede wszystkim określić projekt NewsLab, a więc zestaw narzędzi, informacji, raportów oraz poradników adresowanych do dziennikarzy. Koncern chce w ten sposób podnieść jakość oraz skuteczność funkcjonowania mediów w internecie. Pomysł z mojego punktu widzenia jest fantastyczny. Google NewsLab […]

Inicjatywy Google’a to nie tylko nowe produkty i usługi, ale również akcje stricte wizerunkowe. Tak chyba można przede wszystkim określić projekt NewsLab, a więc zestaw narzędzi, informacji, raportów oraz poradników adresowanych do dziennikarzy. Koncern chce w ten sposób podnieść jakość oraz skuteczność funkcjonowania mediów w internecie.

Pomysł z mojego punktu widzenia jest fantastyczny. Google NewsLab ma ułatwiać życie dziennikarzom (blogerom, pracownikom mediów i innym zapewne również). Firma chce współpracować z nimi oraz ich pracodawcami, by dostarczać odpowiednie narzędzia, mechanizmy, a także dane, raporty i poradniki.

Nie da się ukryć, że w portfolio Google znajduje się cała masa usług i narzędzi sprzyjających pracy dziennikarskiej. Mapy, YouTube, Trendy – może na pierwszy rzut oka nie wydają się związane, ale w praktyce są nieocenione. Dodajmy do tego genialne Google Analytics czy nawet Google Apps usprawniające pracę wewnątrz organizacji/firmy. Jest z czego wybierać. Najwyraźniej jednak media nie zdają sobie z tego do końca sprawy. W dużej mierze dotyczy to zapewne dziennikarzy starych mediów, dla których dziś istnienie w internecie jest obligatoryjne. Wieloletni dziennikarz radiowy czy telewizyjny z całą pewnością nie zdaje sobie sprawy z tego, jak efektywnie może wykorzystać część z tych narzędzi, by usprawnić swoją pracę. A chyba nikt nie zaprzeczy, że może.

W ramach NewsLab powstaje zatem szereg poradników i wskazówek, które pozwolą wykorzystać takie narzędzia, jak Earth, YouTube czy chociażby wyszukiwarkę podczas codziennej pracy. Na tym jednak nie koniec, bo Google to również skarbnica wiedzy, o czym co i rusz przypominamy na Antywebie. Dane z Google Trends dzięki działalności NewsLab mają być przekształcane w przydatne raporty oraz statystyki, które mogą być wykorzystywane w publikacjach dziennikarskich, zwiększając przy tym ich wartość merytoryczną oraz nadając stosowny kontekst.

2015-06-23_141758

W ramach NewsLab Google inicjować ma również współpracę z różnymi organizacjami oraz firmami. Na pierwszy ogień poszedł akcelerator mediów Matter, a także społeczność dziennikarzy i programistów Hacks/Hackers. Google chce udzielić im wsparcia finansowego oraz merytorycznego. Organizowane mają być szkolenia i kursy dotyczące wykorzystania dronów w pracy dziennikarskiej, pracy na bazach danych i nie tylko. Wspierane mają być również inicjatywy i dziennikarstwo obywatelskie. Google zdaje sobie sprawę z tego, że dziś każdy posiadacz smartfona może być reporterem. Realizowane są tutaj trzy projekty: First Draft, WITNESS Media Lab oraz YouTube Newswire. Wszystkie mają na celu uczynienie YouTube’a oraz innych miejsc w sieci bardziej sprzyjającymi na publikowanie materiałów z pierwszej ręki, które dotrą do jak najszerszego grona odbiorców.

Plan jest bardzo ambitny, a pierwsze przykłady napawają optymizmem. NewsLab rusza w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Francji. Ja jednak czekam na rozciągnięcie go na mniej rozwinięte medialnie regiony – a w szczególności oczywiście Polskę. Jestem przekonany, że stanowimy bardzo podatny grunt pod tym względem i stosowna edukacja w niektórych przypadkach byłaby wręcz zbawienna.