0

Gargamel – youtuber, który gra po swojemu. Kim jest i z czego zasłynął?

Gargamel
YouTube jest platformą, na której sukcesu nie osiągają osoby z typowo "telewizyjnym" przygotowaniem i doświadczeniem. To serwis opinii i charyzmatycznych osobowości. Taką bez wątpienia jest Gargamel, który wielokrotnie pokazał, że można w inteligentny i ciekawy sposób podsumować wydarzenia z Polski.

Gargamel, czyli kto?

Gargamel tak naprawdę nazywa się Jakub Chuptyś i urodził się w 11 sierpnia 1995 roku. Aktualnie jego kanał na YouTube posiada 858 tysięcy subskrypcji, co może nie pozwala mu trafić do zestawienia najpopularniejszych polskich youtuberów, ale na pewno robi wrażenie. Kanał Gargamela jest dość specyficzny przede wszystkim jeśli chodzi o montaż materiałów wideo, które się tam ukazują. Trudno powiedzieć, by klipy każdemu przypadły do gustu, jednak widać, że wszystkie zastosowane tu zabiegi są w pełni świadome, szczególnie częste przesterowanie dźwięku, które wprowadza do nich specyficzny niepokój. Chuptyś kojarzony jest przede wszystkim z satyrycznych komentarzy krytykujących inne polskie osobowości youtubowe (choć nie tylko). Wraz z Barłomiejem Sitkiem (kanał Generator Frajdy) prowadzi od 2018 roku podcast Dwóch Typów Podcast.

Gargamel

Debiut na YouTube

W internecie można przeczytać, że Gargamel debiutował na platformie YouTube w 2011 roku, jednak pierwsze jego filmy na kanale GargamelVlog datowane są na 2012 rok. Z uwagi na dużą popularność kanału trudno powiedzieć, czy cieszyły się tyloma wyświetleniami już od początku, czy to efekt późniejszego zainteresowania widzów profilem twórcy.

Jego popularność zaczęła znacząco rosnąć w 2015 roku kiedy postanowił obejrzeć i skomentować wideo, w którym satyrycy oglądali YouTubeów.

Kolejne lata to coraz większa popularność kanału i łącznie się z innymi twórcami w nieformalne grupy, w tym Meme Familia, w której skład oprócz Gargamela weszli również Ahus i Generator Frajdy – później dołączyli Dibonk, BartekGM oraz Naky. Jak można przeczytać w sieciowych artykułach poświęconych Gargamelowi, wtedy też pojawili się pierwsi komercyjni partnerzy – marki Tiger i Acer. W tym samym czasie Gargamel zainteresował się projektowaniem i sprzedawaniem ubrań – to dość popularna praktyka o rozpoznawalnych youtuberów, która pozwala im spieniężyć zasięgi wśród młodszego grona odbiorców.

Z czego zasłynął Gargamel?

Tak, jak wspomniałem wyżej, Gargamel zasłynął przede wszystkim z komentowania i oceniania innych twórców na YouTube. Widzowie twierdzą, że obnaża w nich plagiaty i kłamstwa. Jednymi z najpopularniejszych materiałów Chuptysia są klipy, w których całą swoją uwagę poświęcił innemu youtuberowi – Karolkowi nazywając swój film „NAJGŁUPSZY YOUTUBER z MILIONEM WIDZÓW nie wie o czym mówi”.

Oberwało się również innej popularnej wtedy youtuberce – Sexmasterce.

Jednym z popularniejszych nowszych filmów Chupcysia jest „Błędne koło Filipa Chajzera”, w którym przez ponad 25 minut wytyka potknięcia i niekonsekwencję popularnego polskiego prezentera telewizyjnego i internetowego celebryty – Filipa Chajzera.

Trudno powiedzieć by materiały Gargamela nie były kierowane do młodszego odbiorcy, choćby z uwagi na poruszaną tematykę. Chuptyś zajmuje się przede wszystkim innymi twórcami na platformie YouTube. Ci natomiast interesują przede wszystkim młodszych odbiorców, którzy potrafią analizować poszczególnych autorów, opowiadać o nich ciekawostki czy żyć internetowymi „dramami” z ich udziałem. Nie bez powodu w Google pojawiają się też pytania „czy Gargamel ma depresję?” lub „ile wzrostu ma Gargamel?”. Naprawdę trudno takie samo zainteresowanie znaleźć wśród starszych użytkowników, którzy raczej omijają ten youtubowy światek szerokim łukiem, a na pewno nie interesują się twórcami w takim zakresie. Nie jest to w żaden sposób zarzut do Gargamela – ale trzeba pamiętać, że bardzo trudno zrozumieć jego fenomen nie będąc „wkręconym” w tematy, o których w swoich materiałach opowiada.

Gargamel walczy o lepszy internet czy jednak o uwagę i atencję

To pytanie, na które bardzo trudno odpowiedzieć. Trudno bowiem uwierzyć by ktokolwiek bezinteresownie walczył o lepszy internet i budował swój kanał na YouTube nie mając z tyłu głowy rosnącej popularności, którą ostatecznie można spieniężyć. Jednak w oczach wielu osób Gargamel był, jest i zapewne będzie osobą, które nie przekuła swojego sieciowego sukcesu w dziesiątki akcji partnerskich z firmami – inną sprawą jest oczywiście to, że mimo dużej grupy odbiorców, nie jest to jednak kanał i twórca, który jest łakomym kąskiem dla reklamodawców. Wiele z materiałów Gargamela napędzało (lub tworzyło) internetowe dramy – a nawet jeśli zamysłem było wyjaśnienie sprawy i wskazanie błędnego toku rozumowania omawianej postaci, to jednak trudno powiedzieć, by którykolwiek z materiałów łagodził, a nie zaogniał temat.

grafika: 1