Motoryzacja

Ford odpuszcza inwestycje w elektryki i zarabia krocie

Kacper Cembrowski
Ford odpuszcza inwestycje w elektryki i zarabia krocie
Reklama

Ford chwilę po tym, jak zrezygnował z inwestycji w samochody elektryczne, ma dużo większe przychody, niż zakładano. Przypadek?

Ford odłożył inwestycje w samochody elektryczne. Jak widać, był to świetny pomysł

Jak informowałem pod koniec października zeszłego roku, Ford ku zaskoczeniu niektórych zdecydował się znacznie opóźnić planowane inwestycje w sprawie samochodów elektrycznych. Inwestycje te miały wartość około 12 miliardów dolarów. Warto zaznaczyć, że te odłożone w czasie inwestycje obejmowały także budowę drugiej fabryki akumulatorów, która miała powstać we współpracy z SK On w ramach umowy joint venture. Powodem takiego obrotu spraw jest… malejący popyt na samochody elektryczne klasy premium.

Reklama
Źródło: Depositphotos

Dyrektor finansowy Forda, John Lawler, podkreślał już czas temu, że firma nie zamierza wycofywać się z elektryków „nowej generacji” i decyzja nie odnosi się do tego, że Ford przestaje wiązać swoją przyszłość z elektromobilnością — nic takiego nie ma miejsca. Mimo wszystko, Lawler wraz z dyrektorem generalnym Forda, Jimem Farleyem, przyznali, że chociaż sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie, to klienci nie są skłonni płacić wyższej ceny za elektryka niż za pojazdy spalinowe czy hybrydowe. To — naturalnie — wpływa negatywnie na zyski i Ford zaczął z tego względu obawiać się strat.

Ford osiągnął lepsze wyniki, niż sam zakładał

Teraz Ford ogłosił swoje wyniki za czwarty kwartał. Co ciekawe, koncern motoryzacyjny przewyższył szacunkowe przychody i zyski za ostatni kwartał zeszłego roku. Co więcej, Ford głośno mówi, że spodziewa się, że dynamika ta utrzyma się również w 2024 roku — właśnie pomimo tego znacznego opóźnienia inwestycji w pojazdy elektryczne.

Jak to jednak wygląda w liczbach? Ford sprzedał rekordową liczbę 25 637 pojazdów elektrycznych w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2023 roku, co oznacza wzrost o 24 procent w skali rok do roku. Tym samym firma wyprzedziła swojego rywala, GM. F-150 Lightning wyprzedził R1T Riviana i stał się najlepiej sprzedającym się elektrycznym pickupem roku z liczbą 24 165 sprzedanych samochodów. Mustang Mach-E zajął drugie miejsce na podium najlepiej sprzedających się elektrycznych SUV-ów w USA, zaraz po Tesli Model Y — mowa tutaj o 40 771 sprzedanych modeli, co także jest rekordem. Gdyby tego było mało, Ford E-Transit był najlepiej sprzedającym się elektrycznym vanem. W ubiegłym roku sprzedano 7672 egzemplarze, co oznacza wzrost o 18 procent w porównaniu z 2022 rokiem.

W ogólnym rozrachunku, Ford może pochwalić się przychodami w czwartym kwartale na poziomie 46 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 4 procent w skali rok do roku. Początkowo szacowano, że zarobki będą na poziomie 43 miliardów dolarów, co sprawia, że Ford zarobił 3 miliardy USD więcej, niż zakładano. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w Q4 Ford odnotował stratę netto w wysokości 526 milionów dolarów z powodu korekty wynagrodzeń UAW w wysokości 1,7 miliarda dolarów. Przychody Forda za cały rok osiągnęły jednak poziom 176 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 11 procent. Jest to więc naprawdę imponujący wynik.

To nie koniec separacji na linii Ford - elektryki

Warto jednak zaznaczyć również, że w styczniu tego roku Ford ogłosił, że ogranicza produkcję F-150 Lightning ze względu na mniejszy popyt niż zakładano. Cięcie produkcji jest już drugim takim przypadkiem w ciągu niecałych pięciu miesięcy. Ford powiedział, że posunięcie to miało na celu „osiągnięcie optymalnej równowagi produkcji, wzrostu sprzedaży i rentowności”. Nie dziwi to, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że dywizja samochodów elektrycznych Forda odnotowała w trzecim kwartale 2023 roku stratę w wysokości 1,3 miliarda dolarów. Była to większa strata niż w poprzednim, drugim kwartale, która i tak już była spora — wynosiła dokładnie 1,08 miliarda dolarów. Firma finalnie ma nadzieję osiągnąć 8-procentową marżę na EV przy strukturze kosztów odzwierciedlającej parytet cenowy z pojazdami spalinowymi — lecz aby to osiągnąć, Ford będzie musiał dokonać zmian konstrukcyjnych.

Wielkie zmiany, można powiedzieć, że pewnego rodzaju rewolucja — ale jak widać po czwartym kwartale 2023 roku, było to jak najbardziej słuszne podejście.

Źródło: Depositphotos

Źródło: Ford

Reklama

Stock Image from Depositphotos

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama