Instytut Samar podsumował 2023 rok na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów. Jest bardzo ciekawie, lider zdominował całą stawkę, ale jeszcze większe wrażenie robi wzrost udziału segmenty premium w ogólnej sprzedaży.
SAMAR podsumowuje rok
Na pełne podsumowanie 2023 roku przyjdzie jeszcze pora, ale Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podzielił się z nami ogólnymi statystykami rejestracji nowych samochodów w Polsce w 2023 roku. I trzeba powiedzieć, że był to bardzo dobry rok dla polskich importerów, ze szczególnym wskazaniem na jednego z nich. Toyota wspólnie z Lexusem sprzedała w Polsce w zeszłym roku ponad 100 tys. samochodów zagarniając dla siebie ponad 22% całego rynku. Liczby te robią tym większe wrażenie, że druga na liście marka - Skoda, miała udział na poziomie niespełna 11%.
W sumie w 2023 roku sprzedano w Polsce nieco ponad 475 tys. samochodów co jest wynikiem o 13% lepszym niż rok wcześniej, kiedy to nabywców znalazło niespełna 420 tys. pojazdów. Co więcej SAMAR przewiduje, że 2024 rok będzie pod tym względem jeszcze lepszy, wstępne szacunki mówią o 484 tys. sprzedanych samochodów. Wpływ na to będzie miało kilka czynników. Po pierwsze od mniej więcej połowy roku skończyły się braki i długi czas oczekiwania na zamówione pojazdy. Znacząco spowolnił też wzrost cen, w ostatnim kwartale już każdy importer oferował rabaty na swoje samochody, co jeszcze kilka miesięcy temu było nie do pomyślenia. Trend ten będzie kontynuowany w przyszłym roku, a rynek będzie musiał zmierzyć się dodatkowo z ofertą chińskich producentów, którzy zaczynają sobie coraz śmielej poczynać w naszym kraju wzmagając presję cenową.
Toyota niekwestionowanym liderem
Toyota głównie dzięki sukcesowi jaki odniosła nowa Corolla już w zeszłym roku wyraźnie przodowała w stawce, ale w tym roku jeszcze poprawiła ten wynik. 91 tys. sprzedanych samochodów to świetny rezultat, na który złożyły się przede wszystkim trzy modele - Corolla (26,4 tys.), Yaris (13,2 tys.) oraz Yaris Cross (13 tys.), plasujące się w Top 4 najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce. Na drugim miejscu mamy Skodę, której koniem pociągowym jest oczywiście Octavia (15,3 tys.). Wynik na poziomie 51 tys. sprzedanych egzemplarzy robi wrażenie, bo oznacza wzrost o ponad 22% względem roku poprzedniego. Na ostatnim miejscu podium znalazła się koreańska Kia z wynikiem nieco ponad 36 tys. sprzedanych aut, gdzie pierwsze skrzypce gra Sportage, który "zrobił" 1/3 tego wyniku.
Marka | 2023 | 2022 | Zmiana R/R |
Toyota | 91 195 | 73 868 | 23,46% |
Skoda | 51 479 | 42 067 | 22,37% |
Kia | 36 081 | 33 715 | 7,02% |
Volkswagen | 33 924 | 30 814 | 10,09% |
Hyundai | 26 931 | 26 887 | 0,16% |
Audi | 26 024 | 19 323 | 34,68% |
BMW | 23 225 | 23 796 | -2,40% |
Mercedes | 21 339 | 21 354 | -0,07% |
Renault | 18 221 | 14 557 | 25,17% |
Dacia | 17 845 | 20 721 | -13,88% |
Volvo | 12 542 | 10 947 | 14,57% |
Ford | 12 111 | 16 435 | -26,31% |
Mazda | 11 055 | 7 255 | 52,38% |
Lexus | 10 495 | 5 658 | 85,49% |
Opel | 9 523 | 9 346 | 1,89% |
W czołówce powodów do zadowolenia z pewnością nie ma Ford, któremu sprzedaż spadła aż o 26%, co w sumie nie dziwi patrząc na cały czas ograniczaną ofertę. Kiepskie wyniki w tym roku ma też Dacia, Mercedes czy BMW. Trzeba jednak zaznaczyć, że segment premium jeszcze nigdy nie miał się tak dobrze. Według danych SAMAR w zeszłym roku na rynek trafiło ponad 109 tys. samochodów klasy premium, co jest rekordem wszechczasów. Pierwszy raz w historii liczba aut premium przekroczyła sprzedaż 100 tys. w ciągu jednego roku. Najlepiej radziło sobie Audi, ale to Lexus zanotował największy wzrost sięgający 85%, głównie za sprawą świetnej sprzedaży modelu NX. Jednak najpopularniejszym samochodem w segmencie premium, niezmiennie od bagatela 15 lat (!) pozostaje Volvo XC60 (6 tys. sprzedanych egzemplarzy). To swoisty ewenement na naszym rynku.
Jeśli zaś chodzi o auta elektryczne, to w 2023 roku zarejestrowano ich około 17 tys. sztuk, a niemal 1/4 z nich (4200 sztuk) miała znaczek Tesli. Na dalszych miejscach plasuje się Volkswagen (1,5 tys.), Kia (1,3 tys.) oraz Audi (1,2 tys.). W 2024 roku sytuacja się jednak pewnie diametralnie zmieni, co zapowiada chociażby ostatnia premiera chińskiego MG4, którego ceny zaczynają się od 125 200 złotych.
źródło: SAMAR
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu