Social Media

Facebook z gigantyczną karą. Prawie 3,5 miliarda zł za nadużycia

Patryk Łobaza
Facebook z gigantyczną karą. Prawie 3,5 miliarda zł za nadużycia
Reklama

Meta, właściciel Facebooka został ukarany przez Komisję Europejską. Za niektóre ze swoich praktyk przyjdzie im zapłacić całkiem sporo, bo aż 840 milionów dolarów.

Komisja Europejska, będąca głównym organem zarządzającym Unii Europejskiej, nałożyła na firmę Meta (dawniej Facebook) ogromną karę w wysokości 840 milionów dolarów za złamanie przepisów antymonopolowych obowiązujących w Unii Europejskiej. W przeliczeniu daje nam to niemal 3,5 miliarda złotych. To kolejny krok podjęty przez UE w walce z dominacją gigantów technologicznych na rynku europejskim i sygnał, że nawet najwięksi gracze muszą mieć się na baczności.

Reklama

Facebook Marketplace na celowniku Unii Europejskiej

Komisja Europejska oskarżyła Metę o nieuczciwe praktyki związane z promocją swojej usługi ogłoszeń – Facebook Marketplace. Według unijnych regulatorów, firma Meta nadużywała swojej pozycji rynkowej, wiążąc funkcje Facebooka z Marketplace, co dawało jej przewagę nad konkurencją. Kluczowe zastrzeżenia dotyczyły wykorzystania danych z zewnętrznych reklam do wzmacniania pozycji Marketplace, co ograniczało równość szans dla innych platform ogłoszeniowych.

Meta zapowiedziała, że odwoła się od decyzji Komisji Europejskiej. W oświadczeniu firma podkreśliła, że uważa działania UE za nieuzasadnione i niesprawiedliwie wymierzone w jej usługi. Grzywna nałożona na Metę wynika z dochodzenia rozpoczętego przez Komisję Europejską już w 2021 roku. Śledczy badali, czy działania Meta naruszają przepisy konkurencji obowiązujące w regionie. Dla samej firmy decyzja o grzywnie nie była zaskoczeniem – Meta od dawna była świadoma potencjalnych konsekwencji.

Meta, podobnie jak inne duże korporacje technologiczne, od dawna zmaga się z regulacjami na rynku europejskim. W maju 2023 roku w Wielkiej Brytanii firma została zobowiązana do ograniczenia wykorzystania danych z reklam, także z powodu obaw związanych z naruszeniami zasad konkurencji. Unia Europejska oraz Wielka Brytania są znane z bardziej restrykcyjnego podejścia do wielkich korporacji technologicznych niż Stany Zjednoczone. Podejmowane przez europejskie organy działania mają na celu zwiększenie ochrony konkurencji i przeciwdziałanie monopolistycznym praktykom globalnych gigantów technologicznych.

Grafika: depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama