26

Duma Szlachecka – to może być hit!

Trafili już do oficjalnego podręcznika szkolnego, z powodzeniem działają w sieci, a niedawno sięgnęli po crowdfunding i udało im się sfinansować pierwszy z czterech zakładanych progów. A jednak gdy pytam o „Dumę Szlachecką”, każdy rozmówca rozkłada ręce w geście niewiedzy. Jak to możliwe, że ten murowany hit nie zawojował jeszcze kanałów informacyjnych? Nie wiem, ale […]

Trafili już do oficjalnego podręcznika szkolnego, z powodzeniem działają w sieci, a niedawno sięgnęli po crowdfunding i udało im się sfinansować pierwszy z czterech zakładanych progów. A jednak gdy pytam o „Dumę Szlachecką”, każdy rozmówca rozkłada ręce w geście niewiedzy. Jak to możliwe, że ten murowany hit nie zawojował jeszcze kanałów informacyjnych? Nie wiem, ale najwyższy czas to zmienić!

Jako że w zasadzie co rok podczas świąt wielkanocnych polskie stacje telewizyjne odświeżają filmowe adaptacje Sienkiewiczowskiej Trylogii, to doskonały czas, by zaprezentować produkt, nad którym wszyscy pasjonaci historii mlasną soczyście niczym pies Pawłowa! Szykuje się uczta, mości panowie!

„Duma Szlachecka” to strategiczna gra przeglądarkowa F2P osadzona w realiach XVII–wiecznej Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Niezwykle istotnym elementem w grze jest realizm historyczny poparty badaniami naukowymi. Mapy, zadania oraz wszelkie opisy powstają we współpracy z historykami, aby odwzorowane realia były możliwie jak najwierniejsze. Istotna jest także oprawa graficzna – już teraz ręcznie rysowana grafika wprowadza w unikalny klimat epoki.

Za produkt odpowiada rzeszowskie studio Symulacje Historyczne Sp. z o. o. Obecnie gra jest w formie otwartej alphy, w której bierze udział ponad 2000 graczy. To ważne, bo jeśli chcecie wesprzeć produkt, do czego gorąco zachęcam, nie musicie kupować przysłowiowego kota w worku. Grę można i warto przetestować.

Rozpoczynając swoją przygodę, możecie wcielić się w postać szlachcica zamieszkującego na terenie wybranego województwa Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Gracze poprzez odpowiedni dobór upraw i hodowli, wyszukanie najlepszych rynków zbytu, a wreszcie rozbudowę posiadłości czy nabywanie nowych terenów, będą rywalizować ze sobą w budowie największej potęgi magnackiej. Będą też mieli możliwość kształtowania świata, wpływania na politykę czy tworzenia własnej historii rodu.

Do tej pory twórcom udało się stworzyć:

  • piękną mapę Rzeczpospolitej, z zaznaczeniem podziału administracyjnego, rzeźby terenu i większych miast;
  • realistyczną grafikę folwarku szlacheckiego, o historycznie poprawnej strukturze wioski i dokładnych analizach wyglądów poszczególnych budynków;
  • prototyp map wojewódzkich – mapa Rzeczpospolitej w dużym przybliżeniu, gdzie (w przyszłości) znajdzie się miejsce także na lokalne zabytki, legendy a także na zadania znane z historii czy literatury (np. seria zadań „Potop”);
  • system ekonomiczny okresu, z uwzględnieniem faktycznych cen towarów na ówcześnie wiodących rynkach;
  • system tworzenia swojego awatara, z pełną paletą wąsów, czupryn i zarostów oraz innych możliwości tworzenia najbardziej zakazanych mord.

Dalsze prace przewidują implementowanie do gry kolejnych województw oraz rozwój aspektu politycznego i militarnego. W obrębach ziem gracze będą obierać się na urzędników ziemskich i posłów na Sejm Walny. Na końcu wprowadzona zostanie tzw. Ścieżka Wielkiej Historii, czyli lista wydarzeń historycznych, które gracz napotka i do których będzie musiał się odnieść w toku rozgrywki. Gracz będzie świadkiem najazdów, wojen domowych i rokoszy. Będzie także musiał stawić czoła Tatarom, Turkom czy Szwedom. Na swej drodze spotka nie tylko zadania historyczne, ale także fantastyczne i znane z literatury.

Wspieram to!

Gra trafiła na serwis wspieram.to, gdzie pozyskuje fundusze na cztery tury prac. Pierwszy próg już przez chętnych graczy sfinansowany. Dzięki temu wiemy już, że do gry zostaną wprowadzone:

  • rozbudowane walki PVP,
  • zdobywanie zasobów poprzez tzw. zajazdy,
  • jednostki takie jak hajducy piesi i konni oraz piechota i konnica pospolitego ruszenia,
  • zarządzanie jednostkami z poziomu dworu,
  • nowy budynek na terenie folwarku.

Hajduk to zbrojny sługa szlachecki, który pilnuje pańskiego dworu i majątku, towarzyszy Panu zbrojnie w podróżach. Włada szablą, strzela z rusznicy. Wedle zwyczaju ubiera się na węgierską modłę w krótkie żupany. Hajduk pieszy to pierwsza jednostka, nad którą pracujemy. W Dumie Szlacheckiej hajduk co tydzień dostaje żołd. Jeśli go nie otrzyma, staje się mniej lojalny wobec Pana. Jeżeli jego lojalność spadnie poniżej pewnego poziomu, to jednostki odchodzą z naszego folwarku. Lojalność na wysokim poziomie zapewnia premię do walki.

Projekt będzie można wspierać jeszcze przez 16 dni. Bezsprzecznie warto dać twórcom szanse i przyczynić się do osiągnięcia kolejnych progów, tym bardziej, że koszta produkcji są relatywnie niskie. Mówiąc wprost, autorzy wiele dali, a mało potrzebują, dzięki czemu macie pewność, że nie jest to żadna farma, lecz uczciwy, poważny projekt.

Dlaczego warto wziąć w nim udział? Zarówno „Duma szlachecka”, jak i mój „Magritte” to pierwsze gry polskie, które oficjalnie przeszły przez barierę, jaką stawia się w kraju między edukacją a rozrywką. Oba projekty znalazły się w prestiżowych podręcznikach Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. O ile jednak „Magritte” jest projektem stosunkowo starym i do tego zamkniętym, o tyle „Duma szlachecka” jako strategiczna gra przeglądarkowa ma wielkie szanse na długi żywot i ogromny wpływ na oświatę.

Finansując projekt, przyczyniacie się do zmiany stereotypowego postrzegania gier komputerowych w Polsce. Rozrywka może być edukacyjna, a edukacja – rozrywkowa. I choć twierdzenie to nie jest żadnym novum, w naszym kraju wciąż nie docenia się wpływu ludyczności na rozwój intelektu i odpowiednie pozycjonowanie jednostki w społeczeństwie.

Co dalej?

Wielu szczegółów jeszcze nie znamy – chociażby sposobu implementacji mikropłatności. Obiecuję Wam jednak soczysty wywiad z Williamem Stanowskim, producentem gry. To szalenie sympatyczny i bardzo zaangażowany w projekt twórca, który z pewnością uchyli specjalnie dla Antyweb rąbka niejednej tajemnicy. Tymczasem zapraszam do zapoznania się z samym projektem i oczywiście wsparcia go sumką, która nie uszczupli Waszych kieszeni, a sprawi, że staniecie się częścią tego wspaniałego projektu! Będziecie wtedy mogli rzec słowami samego Zagłoby: jam to, nie chwaląc się, sprawił!

Profil FB: facebook.com/DumaSzlachecka
Strona gry: dumaszlachecka.pl
Wspieram.to: wspieram.to/1131-duma-szlachecka.html