Android

CyanogenMod przechodzi rebranding. Nowe logo wygląda profesjonalnie i ma sens

TP
Tomasz Popielarczyk
19

CyanogenMod nie jest już tylko fanowską modyfikacją z forum XDA. To tworzona przez kilkunastoosobowy zespół firma Cyanogen Inc., która musi sprostać wymaganiom rynku i dostarczyć na niego produkt skrojony na miarę potrzeb użytkowników. Aby to jednak było możliwe, niezbędna jest odpowiednia, dopasowa...

CyanogenMod nie jest już tylko fanowską modyfikacją z forum XDA. To tworzona przez kilkunastoosobowy zespół firma Cyanogen Inc., która musi sprostać wymaganiom rynku i dostarczyć na niego produkt skrojony na miarę potrzeb użytkowników. Aby to jednak było możliwe, niezbędna jest odpowiednia, dopasowana do profilu działalności identyfikacja wizualna. I właśnie taką stworzono!

To właściwie najlepszy moment na to, aby CyanogenMod przeprowadził rebranding (choć prawdę powiedziawszy można było o to zadbać trochę wcześniej). Firma wkracza w kluczową dla swojego rozwoju fazę. Współpraca z Oppo i OnePlus pokaże innym producentom, czy mogą patrzeć na Cyanogen Inc. jako na potencjalnego partnera i dostawcę oprogramowania dla swoich urządzeń. Będzie to jednocześnie kolejny krok w kierunku popularyzacji tej, bądź co bądź, znakomitej modyfikacji (wiem, ociekam obiektywnością).

Zaprezentowane logo Cyanogen Inc. ma odzwierciedlać ideały, które przyświecają twórcom podczas prac nad CyanogenModem. Centralny punkt symbolizuje dostosowywanie oraz personalizację systemu do swoich potrzeb. Co jak co, ale tego akurat odmówić mu nie można. Każde wydanie zapewnia dostęp do setek przełączników pozwalających uczynić nasze urządzenie unikatowym, a system motywów tylko wzmacnia poczucie wolności i swobody.

Większa z otaczających centralny punkt ramek (w kształcie litery C) ma być symbolem bezpieczeństwa. W odróżnieniu od czystego Androida CyanogenMod oferuje szereg dodatkowych funkcji, które pozwalają zarządzać uprawnieniami przyznawanymi użytkownikom. Mało tego, każda kolejna funkcja (czego przykład mieliśmy chociażby podczas prezentowania mechanizmu lokalizowania urządzenia) jest projektowana z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa. Całość dopełniają takie rozwiązania jak np. WhisperPush, czyli system pozwalający na wysyłanie zaszyfrowanych wiadomości SMS między urządzeniami z CyanogenModem. Czy ktoś ma jeszcze jakiekolwiek wątpliwości co do tego, że jest to oprogramowanie kładące duży nacisk na ten aspekt? Litera "C" ma również symbolizować jedność między firmą (Company) a społecznością (Community).

Mniejsze obramowań ma natomiast formę strzałki, co może odzwierciedlać też kierunek, w którym cały projekt zmierza. Twórcy przypisują temu elementowi rolę symbolizowania idei open source. Źródła CyanogenModa były, są i mają być w dalszym ciągu otwarte dla wszystkich niezależnych programistów, którzy chcieliby opracować własny system na ich bazie. Ma to jednocześnie związek z poprzednim elementem, bo otwartość oznacza również zdolność do szybszego lokalizowania i eliminowania luk bezpieczeństwa. Jest to też element odgrywający istotną rolę w budowaniu społeczności, którą najłatwiej skupiać wokół inicjatyw działających w myśl szczytnych idei.

Co z maskotką CyanogenModa będącą dotychczasowym logo modyfikacji? Cid ma dalej funkcjonować jako symbol społeczności. Twórcy mówią otwarcie - on należy do Was, a nie do firmy. Jego spojrzenie ma odzwierciedlać zabawną ale też czasem złośliwą naturę projektów open source.

Choć od jakiegoś czasu nie korzystam z CyanogenModa (wróciłem z domyślnego systemu od LG, który niestety o wiele lepiej wykorzystuje możliwości modelu G2), to bacznie obserwuję zachodzące w projekcie zmiany. Wszystko wskazuje na to, ze wkrótce doczekamy się również redesignu interfejsu. Namiastkę tego mamy już teraz w kreatorze konfiguracji, który wyświetla się przy pierwszym uruchomieniu. Wkrótce cały system ma być utrzymany w tych barwach - bieli i turkusie (cyan). Twórcy jednocześnie cały czas dość mocno modyfikują wnętrze systemu, usprawniając framework oraz moduły telefonu, kontaktów czy ustawień. Wygląda to obiecująco.

Nowe logo już teraz wywołuje pewne sprzeciwy (wystarczy spojrzeć na komentarze pod oficjalnym komunikatem). Niemniej wydaje mi się, że dobrze oddane ono charakter działalności firmy Cyanogen Inc. Główne atuty modyfikacji zostały przedstawione w sposób nowoczesny i zgodny z obowiązującymi trendami. Jest prosto ale nie prostacko. A, co istotne, nie zrezygnowano z Cida, który jest bardzo istotnym elementem identyfikacji wizualnej systemu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu