Świat

Koniec dominacji Apple i Google w rankingu najcenniejszych marek

Piotr Kurek
Koniec dominacji Apple i Google w rankingu najcenniejszych marek
Reklama

Zestawienie najcenniejszych marek BrandZ Top 100 przygotowywane jest od 2006 r. Od lat walka o najwyższe podium toczyła się miedzy Google i Apple. W tym roku obie firmy musiały ustąpić miejsca innemu gigantowi. Amazon cierpliwie wspinał się w rankingu i w końcu udało się dotrzeć na szczyt.

Zestawienia BrandZ Top 100 pojawiały się w Antyweb wielokrotnie. W 2016 r. mogliśmy się dowiedzieć, że Google znowu jest najcenniejszą marką świata. W latach poprzednich sytuacja wyglądała podobnie — raz na szczycie była firma z Mountain View, w innym roku gigant z Cupertino. Walka między Apple a Google trwa od lat, jednak w cieniu tych dwóch marek, swoją drogę na szczyt przecierał niespodziewany konkurent — Amazon, który w tym roku zasiadł na najwyższym podium.

Reklama

Zobacz też: Amazon rozwiąże problem „wyzysku pracowników”. Robotami

Amerykańska sieć handlowa Amazon nie powinna być Wam obca. Z oferty sklepu skorzystać możemy niemal na całym świecie. Nie ma się co dziwić, w ostatnich latach stworzona przez Jeffa Bezosa firma rozwija się w zaskakującym tempie, a sama wartość marki Amazon wzrosła przez ostatni rok o ponad połowę (52%) i w pierwszej dziesiątce zestawienia przygotowanego przez WPP i Kantar zanotowała największy wzrost wynoszący obecnie 315,5 mld dolarów. Na drugim i trzecim miejscu nie ma zaskoczenia. To Apple i Google. Obie marki zanotowały podobne wzrosty — 3% (309,5 mld dol) dla pierwszej z nich, 2% (309 mld dol.) dla drugiej.


Cała pierwsza dziesiątka najcenniejszych marek wygląda interesująco. Dominacja amerykańskich firm nikogo specjalnie nie dziwi,  jednak wśród czołówki znaleźli się przedstawiciele chińskiego rynku handlowego i technologicznego. Alibaba po raz pierwszy wyprzedziła Tencent i w chwili obecnej jest najwyżej uplasowaną marką z Chin notując wzrost swojej wartości o 16%. Tencent zaliczył duży, 27-procentowy spadek wartości i z miejsca 5 spadł na 8 pozycję. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze: Microsoft (4 miejsce), Visa (5 miejsce), Facebook (6 miejsce), McDonald’s (9 miejsce) i AT&T (10 miejsce).

Pełne zestawienie 100 najcenniejszych marek na świecie znajdziecie na oficjalnych stronach BrandZ. Będziecie mieć również możliwość sprawdzenia i porównania zestawień z lat wcześniejszych.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama