Motoryzacja

BMW przyśpiesza elektryfikację, 25 modeli już w 2023 roku i do tego jeszcze motocykl

Kamil Pieczonka
BMW przyśpiesza elektryfikację, 25 modeli już w 2023 roku i do tego jeszcze motocykl
3

BMW jest jednym z prekursorów elektrycznych samochodów ze swoim modelem i3. Wiemy też od jakiegoś czasu, że firma intensywnie pracuje nad kolejnymi modelami - iX3, i4 oraz iNEXT. Teraz ujawniła ogólne plany, w których pokazuje, że bardzo mocno stawia na elektryfikację. Do 2023 roku na rynek trafi aż 25 zelektryfikowanych samochodów BMW.

BMW szykuje całą gamę nowych modeli elektrycznych

Według najnowszych zapowiedzi firmy, już w 2023 roku, 2 lata szybciej niż wcześniej zapowiadano, BMW będzie miało w ofercie aż 25 modeli samochodów z napędem elektrycznym. Nie oznacza to oczywiście tylko aut typowo elektrycznych korzystających z baterii, ale również hybryd typu PHEV, czyli pozwalających na przejechanie na napędzie elektrycznym stosunkowo krótkich dystansów od 30 do 100 km. Firma chce już w 2021 roku podwoić sprzedaż zelektryfikowanych samochodów w porównaniu z rokiem 2019, więc zakłada bardzo dynamiczny rozwój tej gamy pojazdów.

Przykładem takiego samochodu jest widoczny na zdjęciach koncept BMW Vision M NEXT, który wyposażony został właśnie w napęd hybrydowy. Podobnie jak w BMW i8, mamy tutaj połączenie silnika benzynowego i elektrycznego. Tym razem jest to jednak znacznie mocniejszy napęd, bo czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka w połączeniu z silnikiem elektrycznym jest w stanie wygenerować nawet 600 KM. To pozwala na rozpędzenie tego pojazdu do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną rzędu 300 km/h. Wbudowane baterie o nieokreślonej pojemności mają pozwolić na przejechanie nawet 100 km na samym prądzie, więc jest to stosunkowo duża wartość jak na auto hybrydowe.

BMW przygotowało też pokazowy model elektryczny bazujący na obecnej serii 5. W nadwoziu zamontowano napęd elektryczny 5. generacji wyposażony w 3 silniki o łącznej mocy 720 KM. Jeden z nich napędza przednią oś, a dwa kolejne zamontowano na tylnej osi. Działają one niezależnie, dzięki temu lepiej można kontrolować prędkość obrotową poszczególnych kół z tyłu co zapewnia większą stabilność i lepsze wrażenia szczególnie podczas szybkiej jazdy. To jednak tylko testowy pokaz możliwości, na modele produkcyjne przyjdzie kolej w przyszłym roku. Jak już pisałem kilka miesięcy temu, w 2020 na rynek wejdzie elektryczny SUV iX3, sedan i4 oraz duży SUV znany do tej pory jako iNEXT.

BMW szykuje też elektryczny motocykl

Podczas swojej prezentacji BMW pokazało też pomysł na elektryczny motocykl. Motorrad Vision DC Roadster to równie futurystyczna wizja jak BMW Vision M NEXT. Szczerze powiedziawszy nie wiem nawet czy można na nim wygodnie jeździć z tak małą kierownicą i wysoko umieszczonym siedziskiem. Nie to jest jednak najważniejsze, a zastosowany napęd, który udało się zmieścić na niewielkiej ramie wraz z bateriami. Silnik o nieokreślonej mocy ma pozwolić na rozpędzenie się do prędkości 129 km/h. Nie wiadomo tylko na jak długo, bo nie podano pojemności zastosowanych baterii.

W kolejnych latach BMW zamierza wprowadzać wersje elektryczne następnych modeli swoich samochodów, podobnie zresztą jak wszyscy najwięksi konkurenci. Nie ulega wątpliwości, że za 2-3 lata wybór wśród elektryczny lub zelektryfikowanych pojazdów będzie bardzo duży i każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu