Na dzisiejszej konferencji prasowej online transmitowanej na Twitterze, BLIK pochwalił się wynikami za IV kwartał minionego roku i za cały 2020 rok. Chwalić się miał czym, bo to najlepszy kwartał w całej historii obecności BLIKA na polskim rynku, czyli od 2015 roku.
Zacznijmy niejako od końca i zobaczmy jak wyglądał cały rok 2020 BLIKA w porównaniu z poprzednimi latami.
6 lat BLIKA na polskim rynku
Przez cały 2020 roku odnotowano 424 mln transakcji dokonanych przy użyciu BLIKA w aplikacjach bankowych polskich banków. To dwa razy więcej niż w całym zeszłym roku i więcej niż przez ostatnie 5 lat razem wziętych.
Łącznie przez 6 lat obecności BLIKA na polskim rynku, wykonano przy jego pomocy 777 mln transakcji, patrząc po wynikach z roku ubiegłego z pewnością w 2021 roku przekroczony zostanie próg 1 mld. W systemie BLIK obecnych jest aktualnie 15 banków, obsługujących 95% klientów w Polsce. Liczba klientów korzystających z BLIKA (przynajmniej jedna transakcja w miesiącu) przekroczyła już 7 mln, którzy to dokonali transakcji na łączną kwotę 104 mld zł. Mogą oni płacić przy użyciu BLIKA w 611 tysiącach punktów usługowo-handlowych, dysponujących 702 tysiącami terminali płatniczych z obsługą płatności BLIK czy korzystać z 20 tysięcy bankomatów.
Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności:
Bardzo szybko zbliżamy się do osiągnięcia pierwszego miliarda transakcji BLIKIEM, co będzie dla nas pewnego rodzaju symbolicznym osiągnięciem po 6 latach obecności na rynku. Łączna wartość transakcji BLIKIEM od lutego 2015 roku do końca 2020 wyniosła blisko 105 miliardów zł. W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami.
Wyniki za IV kwartał 2020 roku
To był najlepszy kwartał w historii BLIKA na polskim rynku. Dokonano w nim łącznie 140 mln transakcji. Tradycyjnie najpopularniejszym kanałem płatności był e-commerce, który odpowiada za 105 mln transakcji ze wzrostem aż o 100% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Co ciekawe, na drugie miejsce, jeśli chodzi o kanały płatności wskoczyły płatności P2P na numer telefonu, które odpowiadają już za 11% wszystkich transakcji, rosnąc przy tym o 167% rok do roku. Jeszcze w zeszłym roku w tym samym okresie popularniejsze były płatności w terminalach i wypłaty z bankomatów.
Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności:
Bezgotówkowe, błyskawiczne i bezpieczne rozliczenia między użytkownikami to naszym zdaniem obecnie najważniejszy trend nie tylko na polskim, ale również europejskim rynku płatności. To najlepszy sposób przekazywania sobie pieniędzy, nie tylko z uwagi na uwarunkowania związane z pandemią koronawirusa. Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy pomiędzy ludźmi.
Najlepszy dzień BLIKA w IV kwartale? To oczywiście Black Friday 27 listopada, kiedy to dokonano prawie 2,4 mln transakcji. Średnio dziennie wykonywano półtora miliona transakcji na kwotę 135 zł.
Co dalej? Prezes PSP zdradził podczas konferencji, że najbardziej wyczekiwane przez klientów płatności zbliżeniowe BLIKIEM są już na ostatnim etapie wdrażania, zarówno po stronie banków jak i akceptantów płatności. Udostępnienie tej formy płatności powinno nastąpić jeszcze w tym roku.
--
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu