13

BLIK już nie do zatrzymania w płatnościach w sieci! Prawie dwa razy częściej nim płacicie niż kartami

Dwie godziny temu zakończyła się konferencja prasowa online Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych BLIKA, na której zaprezentowano dane transakcyjne BLIKA za I kwartał 2020, ale także dane pokazujące zmiany w nawykach zakupowych w e-commerce, spowodowane wybuchem pandemii koronawirusa.

Wyniki BLIKA za I kwartał 2020 roku

Zacznijmy jednak od danych transakcyjnych, w I kwartale 2020 roku użytkownicy BLIKA dokonali blisko 80 mln transakcji we wszystkich kanałach płatności, w których możemy płacić BLIKIEM – to prawie tyle samo, co w całym 2018 roku. Przy tej tendencji, na koniec 2020 roku będziemy mogli mówić o ogromnym wzroście popularności w porównaniu z 2019 rokiem.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:

Pod kątem ogólnej liczby transakcji mamy za sobą najlepszy kwartał w historii BLIKA. Aktualnie w sposób zdalny pracujemy nad jego dalszym rozwojem – między innymi udostępnianiem BLIKA w zagranicznych serwisach internetowych. Już wkrótce będziemy mogli ogłosić nowe partnerstwa. Pracujemy także nad wprowadzeniem płatności zbliżeniowych BLIKIEM. Nasz partner w tym projekcie – Mastercard – stał się już formalnie udziałowcem Polskiego Standardu Płatności.

Nieprzerwanie od wielu lat, najpopularniejszym kanałem płatności BLIKEM są płatności w sieci. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, płatności internetowe zwiększyły się prawie dwukrotnie z prawie 30 mln transakcji do prawie 60 mln. Niemniej inne kanały również zanotowały spore wzrosty, a w szczególności płatności natychmiastowe P2P na numer telefonu, które po raz pierwszy stały się drugim po sieci kanałem płatności BLIKIEM.

Patrząc na płatności w sieci kwartał do kwartału, warto zwrócić uwagę na liczbę transakcji dokonanych w I kwartale 2020 roku w porównaniu do IV kwartału 2019 roku, który obejmuje najgorętszy okres w roku, czyli świąteczny. Dokonano w nim 9% mniej transakcji niż od początku tego roku do końca marca, a więc miesiąca, w którym ogłoszono pandemię koronawirusa.

Większym zaskoczeniem jednak okazał się wzrost popularności płatności BLIKIEM w sieci w porównaniu do płatności kartowych. Jeszcze w III kwartale 2018 roku, to płatności kartowe były cześciej wykorzystywane w sieci niż BLIK, jednak już każdy kolejny kwartał to przewaga w tym zakresie BLIKA, która po I kwartale jest zdecydowana. 52,8 mln transakcji BLIKIEM vs 33,4 mln płatności kartowe.

Zmiany w nawykach zakupowych w e-commerce

Po raz pierwszy na konferencji wynikowej BLIK podzielił się nieco szerszymi danymi odnośnie zwyczajów zakupowych Polaków w tym ostatnim okresie. Pandemia koronawirusa spowodowała, że niektóre artykuły zdecydowanie częściej kupowaliśmy w sieci niż do tej pory.

Należą do nich artykuły elektroniczne z szerokiego segmentu RTV – wzrost o 244% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, streaming gier czy suplementy diety, ale też spore wzrosty mamy po stronie ubrań czy chemii gospodarczej.

Dariusz Mazurkiewicz:

Naszym zdaniem zamknięcie stacjonarnych sklepów i przeniesienie aktywności zakupowych Polaków do sieci wpłynie w długim terminie na zmianę nawyków zakupowych. Wielu z nas po prostu większą cześć zakupów regularnie będzie robić w sieci, nawet po całkowitym otworzeniu sklepów. Dotyczy to także rozrywki, ta realizowana online będzie rosła. Polacy staną się dużo bardziej cyfrowi – zarówno w zakresie kontaktów międzyludzkich jak i zakupów, niż byli przed wybuchem epidemii.

Wzrosty te jeszcze bardziej widoczne są, jak porównamy miesiąc marzec i kwiecień 2020 z lutym tego roku, czyli miesiąc przed wybuchem pandemii. W marcu, w pierwszym miesiącu po jej ogłoszeniu sprzedaż elektroniki w sieci wzrosła o 270% w porównaniu z lutym, ale już w kwietniu urosła aż o 542%. W przypadku chemii gospodarczej do 345%.

Będąca gościem na konferencji – prof. Janina Harasim z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, prognozuje, iż nie należy jednak spodziewać się w tych segmentach trwałych zmian. W przypadku RTV, mamy do czynienia z zakupem urządzeń, które kupimy raz i wystarczą na dłuższy czas. Wzrosty po stronie suplementów diety, spowodowane chęcią większego uodpornienia się na wirusa też prawdopodobnie są krótkotrwałe, podobnie jak w przypadku chemii gospodarczej, na którą z pewnością w większości składały się środki dezynfekujące i ochronne.

Z kolei w przypadku zakupu usług typu streaming gier i wideo, możemy już mówić o długoterminowym skutku, bo regularny zakup usług online zmienia na nawyki zakupowe w sposób bardziej trwały niż urządzeń. Podobny długotrwały efekt może mieć wzrost popularności zakupów w miejscach typu marketplace, jak na Allegro, zwłaszcza jeśli mówimy o osobach, które wcześniej nie dokonywały zakupów w sieci, a takich może być sporo. Prezes PSP nie podzielił się konkretnymi liczbami, tymi podzieli się po II kwartale, ale zdradził, że w drugiej połowie marca nastąpił „gigantyczny” wzrost użytkowników aplikacji mobilnych polskich banków, którzy po raz pierwszy zaczęli używać BLIKA z ich poziomu – „BLIK nigdy nie odnotował takiego wzrostu w skali jednego miesiąca, co tylko przez drugą połowę marca”.

Profesor Janina Harasin podzieliła się też negatywnymi prognozami, spowodowanymi skutkami wybuchu epidemii, a związanymi z załamaniem gospodarczym, które nas czeka. W szczególności mogą to być zwolnienia z pracy i mniej środków finansowych w kieszeniach Polaków, a co może przełożyć się albo na to, że przestaniemy kupować, również w sieci albo będziemy kupować zdecydowanie mniej.