media w Polsce
108

Do czego to doszło? Dla Polaków bardziej wiarygodnym od TVP jest… tabloid Fakt

Od ostatniej zmiany warty, publiczna telewizja i radio zostały całkowicie zdominowane przez propagandę na rzecz ekipy rządzącej. To nie ulega wątpliwości, ustaliliśmy to już w jednym z ostatnich wpisów, zgodziliście się ze mną. Potwierdzają to też badania CBOS, według których dobrze ocenia TVP 59% Polaków, przed „dobrą zmianą” 82%, ale okazuje się, że jest jeszcze gorzej według zewnętrznych badań.

Według raportu Reuters Institute for the Study of Journalism publikowanego co roku na temat sytuacji mediów w 37 krajach w tym w Polsce, wiarygodność mediów publicznych jest wręcz tragiczna. Ale zacznijmy od początku. Badana populacja w Polsce to 38 mln mieszkańców z penetracją internetu na poziomie 73%. Tylko 16% Polaków deklaruje płacenia za dostęp do treści w sieci, to plasuje nas na 11 pozycji wśród badanych krajów (średnia to 14%, więc nie jest źle), ale aż 36% rodaków blokuje reklamy i w tym jesteśmy wiceliderami, wyprzedza nas tylko Grecja.

ile osób wyłącza dostęp do reklam w sieci

Jaki jest ogólny poziom zaufania do mediów w Polsce? 48% i jest co raz gorzej w porównaniu z poprzednim badaniem, zaufanie spadło o 5 punktów procentowych. Zaufanie do wiadomości pozyskiwanych z social media wynosi 38%.

poziom zaufania do mediów w Polsce

Głównym źródłem informacji dla Polaków są media internetowe, wliczając to serwisy społecznościowe (86%), na drugim miejscu jest telewizja (77%), media społecznościowe (59%) oraz prasa (27%). Najczęściej wiadomości konsumujemy na desktopach, ale dość szybko rośnie tu popularność urządzeń mobilnych (smartfonów, tablety w odwrocie).

źródła informacji

W ostatnim przed badaniem tygodniu 56% badanych oglądało TVN w celu pozyskiwania bieżących informacji (wliczając w to widzów TVN24), a 48% przez co najmniej 3 dni. Na drugim miejscu znalazł się Polsat – 41%/28%, a na trzecim RMF FM – 40%/27%. Pierwszy publiczny kanał TVP Info znalazł się na pozycji czwartej – 33%/26%. Bardzo słabo natomiast wypadają tu publiczne stacje Polskiego Radia, które w ostatnim tygodniu słuchało tylko 10% badanych, a przez 3 lub więcej dni 7% badanych. Lepiej tu wypada Fakt czy Super Express, przynajmniej w ujęciu tygodniowym.

pozyskiwanie bieżących informacji

To, jeśli chodzi o media tradycyjne. W przypadku wiadomości pozyskiwanych z sieci, najbardziej popularny jest tutaj Onet – 52%/38%, na drugim miejscu WP.pl – 48%/33%, a na trzecim TVN24.pl – 37%/27%.

zaufanie do marki

Przejdźmy już do zaufania dla poszczególnych mediów. Zastosowano tu skalę od 0 (całkowicie nierzetelne) do 10 (całkowicie wiarygodne). Uwzględniono jedynie odpowiedzi osób, który korzystały z tych mediów w ostatnim tygodniu, a pomijano odpowiedzi osób, które nie słyszały o wskazywanych mediach wcześniej. Największym zaufaniem cieszy się więc RMF FM – 6.85 uzyskanych punktów u ogółu badanych, a 7,55 wśród słuchaczy stacji. Na drugim miejscu Polsat News 6,65/7,36, a na trzecim TVN News – 6,47/7,26. Bardzo słabo wypadły tu wiadomości serwowane przed TVP – 4,70/6,32, które poziomem wiarygodności spadły niżej niż wiadomości publikowane w tabloidzie Fakt – 5,12/6,66.

Samo postrzeganie mediów publicznych vs komercyjnych pokrywa się z badaniem CBOS, w którym okazało się, że to te drugie są dużo lepiej oceniane, zarówno jeśli chodzi o telewizję i radio. Osobiście bardziej martwi mnie poziom zaufania, jakim obdarzamy wiadomości pozyskiwane z publicznej telewizji vs tabloidy. Sam mogę to potwierdzić, jeszcze rok temu dziwiłem się, jak jedyną gazetą jaką widywałem wyciąganą przez pasażerów w wagonach metra o poranku był Fakt, dziś już przywykłem, ale nadal zadziwia mnie zainteresowanie na twarzach tych podróżnych, którzy oddają się tej lekturze, żadnego drwiącego uśmieszku, przewrócenia oczyma, nic. Tak więc, skoro tak bardzo ufamy informacjom wyczytanym w tabloidach, bardziej niż wiadomościom w TVP, to już jest naprawdę źle i ciężko będzie ten trend odwrócić, nawet jak dojdzie do zmiany władzy.

Źródło: Press.pl
Photo: roobcio/Depositphotos.