Oceny działalności stacji telewizyjnych w Polsce
Raport Oceny działalności parlamentu, prezydenta, władz lokalnych i mediów publikowany jest od wielu lat, pierwsze oceny zamieszczone w nim pominiemy rzecz jasna, przejdziemy od razu do oceny mediów. Zerknijmy najpierw na media telewizyjne. Tutaj stacje telewizji publicznej są porównywane z telewizją TVN i Polsatem, również w ujęciu historycznym. Tu od razu moją uwagę przykuł brak danych za 2015 roku, kiedy to odbyły się ostatnie wybory parlamentarne i zmiana władzy. Niemniej było to pod koniec roku, więc efekt zmian doskonale pokazany jest w wynikach za 2016 rok.
Jeszcze w 2014 roku pozytywnie TVP oceniało 82% Polaków, źle jedynie 12%, a brak zdania deklarowało 6%. Jak jest dziś? To istna przepaść, choć i tak jest jeszcze nieźle, zważywszy skalę z jaką mamy do czynienia. Według danych za kwiecień 2018 roku, dobrze ocenia TVP 59% Polaków, źle 27%, a bez zdania pozostaje 14% Polaków. Ten znaczny spadek jest powtarzalny od 5 badań przeprowadzonych od czasu przejęcia władzy. To nie jest przypadek. Zobaczmy to jeszcze na wykresie liniowym:
Jak to wygląda w przypadku stacji komercyjnych? Najlepiej oceniany jest Polsat, którego pozytywnie ocenia 70% Polaków, źle 10%, bez zdania pozostaje 20%. Gorzej oceniany jest TVN, dobrze postrzegany jest przez 66% Polaków, źle przez 17%, a trudno powiedzieć odpowiada 17% Polaków.
Dane odnośnie oceny mediów w zależności od poparcia poszczególnych opcji politycznych, pokazują, że najbardziej neutralny w przekazie jest Polsat, stacje TVP są „obstawione” wiadomo, przez zwolenników partii rządzącej, a stacja TVN zdominowana jest raczej przez zwolenników opozycji.
Oceny działalności stacji radiowych w Polsce
Do oceny stacji radiowych wytypowano publiczne stacje radiowe Polskiego Radia, komercyjne – Radio RMF FM i Radio ZET oraz nie wiedząc dlaczego Radio Maryja. W przypadku stacji radiowych nie widać aż tak dużej różnicy pomiędzy poszczególnymi rozgłośniami, ale widać znaczny odsetek Polaków, którzy nie mają wyrobionego zdania o stacjach radiowych. Być może słuchają jedynie w tle, nie zagłębiając się w przekaz.
Niemniej spadek odsetka Polaków dobrze oceniających publiczne rozgłośnie porównując z 2014 roku również jest wyraźny. W 2014 roku pozytywnie oceniało je 77% Polaków, obecnie 43%. Źle wówczas oceniało 5% Polaków, a obecnie 11%. Jednak podobne spadki dobrych ocen zaliczyły też pozostałe stacje, a wszystkie charakteryzują się podobną bazą słuchaczy, którym trudno ocenić poszczególne rozgłośnie.
W ujęciu historycznym i na wykresie liniowym zdecydowanie wyraźniej widać spadek dobry ocen odnośnie do rozgłośni publicznych Polskiego Radia. Stacje komercyjne również zanotowały spadek tych ocen, ale w mniejszym stopniu i linia odpowiadająca za dobre oceny jest dość wyrównana, bez takich wahań począwszy od 2002 roku.
Z całością raportu możecie zapoznać się pod tym linkiem (pdf).
Photo: roobcio/Depositphotos.
Więcej z kategorii Polska:
- SZPoN. Rząd informuje o polskim konkurencie dla Zooma, Slacka i Microsoft Teams
- Federacja Konsumentów: podatek od smartfonów nie ma żadnego logicznego uzasadnienia
- Miało być bez cenzury. Ja i Grzegorz Marczak mamy bana na Albicla!
- Polskie Platige Image bierze się za tworzenie gier. Oby technicznie lepszych niż Cyberpunk 2077
- Albicla - 5 grzechów głównych. Jak polski "killer" Facebooka klęknął na starcie