E-commerce

Korzystaliście już choć raz z automatu paczkowego innego niż Paczkomat InPostu? [ankieta]

Grzegorz Ułan
Korzystaliście już choć raz z automatu paczkowego innego niż Paczkomat InPostu? [ankieta]
Reklama

Przeczytałem dziś od deski do deski coroczny raport z badania Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowany we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, w którym to moją uwagę zwróciły świetne wyniki popularności InPostu (przy formach dostawy czy zwrotów).

Popularność Paczkomatów InPostu nie jest może zaskoczeniem, ale jego skala już tak. Jest tak duża, że zaczynam się zastanawiać czy Allegro, Orlen i Poczta Polska mają jeszcze czego szukać na tym polu. Można tu nawet stawiać tezę już jako pewnik, iż wystartowali ze swoimi automatami paczkowymi zdecydowanie za późno.

Reklama

Wiemy dobrze, że InPost i jego prawnicy mocno zadbali o to, żeby nie nazywać innych automatów paczkowych „paczkomatami” (Czy Poczta Polska słusznie rości sobie prawa do nazwy Paczkomaty? Zastanówmy się nad tym wspólnie), ale może jednak jest tak, że w świadomości internautów Paczkomaty InPostu zagościły tak mocno, że już wszystkie automaty paczkowe tak nazywają i nawet mając na myśli inne wskazują te od InPostu w badaniach?

E-commerce w Polsce 2022 - raport Gemius

Zacznijmy jednak od ogólnych danych, badanie „E-commerce w Polsce 2022” przeprowadzono w czerwcu 2022. W Polsce na 37,6 mln populacji mamy 30 mln internautów, 77% z nich kupowało już przez internet, 75% kupuje w polskich e-sklepach, a 32% w zagranicznych.

Jeśli chodzi o demografię kupujących, rozkład płci jest mniej więcej podobny, największa reprezentacja jest wśród grupy wiekowej od 35 do 50 lat, ze średnim lub wyższym wykształceniem oraz z dobrą lub średnią sytuacją materialną. Lokalizacja internautów również równomiernie jest rozłożona po różnej wielkości miejscowości w Polsce, najwięcej jest tu jednak miast powyżej 200 tys. mieszkańców.

W przypadku znajomości spontanicznej serwisów internetowych, w których dokonujemy zakupów najbardziej rozpoznawalne jest Allegro - niemal w każdej kategorii zakupowej (również jeśli chodzi o zakupy spożywcze), wyjątkiem są tu apteki (1 miejsce: DOZ - Dbam o Zdrowie), drogerie (1 miejsce: Rossman) i sprzedaż sprzętów RTV i AGD (1 miejsce: Mediaexpert, 4 miejsce: Allegro) oraz multimedia (1 miejsce: Empik, 2 miejsce: Allegro).

Tyle tytułem wstępu, po obszerny raport zapraszam na strony Gemiusa, przechodzimy już do dostaw i automatów paczkowych.

Dostawa i zwroty zakupów internetowych

Wśród dostaw królują Paczkomaty InPostu, które wybiera aż 81% e-kupujących, na drugim miejscu są kurierzy, a podium zamykają punkty odbioru. Podobna kolejność jest przy zwrotach, a gdzie pozostałe automaty paczkowe? Na samym końcu, z wynikiem 3% - i to bez wskazania konkretnego operatora.

Wprawdzie przewaga InPostu w liczbie automatów jest jeszcze ogromna, ma ich według danych na koniec czerwca 2022 roku - 18 418, z kolei obecnie Allegro ma - 2001, Orlen - 1000, a Poczta Polska nieco ponad 200, ale aż ciężko uwierzyć, że żaden z badanych nie wspomniał o nich.

Reklama

Zapytamy więc Was - czy zdarzyło się już Wam skorzystać choć raz z innego automatu paczkowego niż Paczkomat InPostu w tym roku? Nie pytamy o najczęściej wybierany automat, więc wybór jest w ankiecie wielokrotny. Tylko gorąca prośba dla dobra danych :), jeśli już zaznaczyliście opcję: Tylko i wyłącznie Paczkomaty InPostu, nie zaznaczajcie już później z osobna odpowiedzi poniżej: Paczkomaty InPostu - to opcja dla osób, które czasem z nich korzystają, a czasem z innych automatów paczkowych.

Stock Image from Depositphotos.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama