Przeczytałem dziś od deski do deski coroczny raport z badania Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowany we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, w którym to moją uwagę zwróciły świetne wyniki popularności InPostu (przy formach dostawy czy zwrotów).
Korzystaliście już choć raz z automatu paczkowego innego niż Paczkomat InPostu? [ankieta]
Popularność Paczkomatów InPostu nie jest może zaskoczeniem, ale jego skala już tak. Jest tak duża, że zaczynam się zastanawiać czy Allegro, Orlen i Poczta Polska mają jeszcze czego szukać na tym polu. Można tu nawet stawiać tezę już jako pewnik, iż wystartowali ze swoimi automatami paczkowymi zdecydowanie za późno.
Wiemy dobrze, że InPost i jego prawnicy mocno zadbali o to, żeby nie nazywać innych automatów paczkowych „paczkomatami” (Czy Poczta Polska słusznie rości sobie prawa do nazwy Paczkomaty? Zastanówmy się nad tym wspólnie), ale może jednak jest tak, że w świadomości internautów Paczkomaty InPostu zagościły tak mocno, że już wszystkie automaty paczkowe tak nazywają i nawet mając na myśli inne wskazują te od InPostu w badaniach?
E-commerce w Polsce 2022 - raport Gemius
Zacznijmy jednak od ogólnych danych, badanie „E-commerce w Polsce 2022” przeprowadzono w czerwcu 2022. W Polsce na 37,6 mln populacji mamy 30 mln internautów, 77% z nich kupowało już przez internet, 75% kupuje w polskich e-sklepach, a 32% w zagranicznych.
Jeśli chodzi o demografię kupujących, rozkład płci jest mniej więcej podobny, największa reprezentacja jest wśród grupy wiekowej od 35 do 50 lat, ze średnim lub wyższym wykształceniem oraz z dobrą lub średnią sytuacją materialną. Lokalizacja internautów również równomiernie jest rozłożona po różnej wielkości miejscowości w Polsce, najwięcej jest tu jednak miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
W przypadku znajomości spontanicznej serwisów internetowych, w których dokonujemy zakupów najbardziej rozpoznawalne jest Allegro - niemal w każdej kategorii zakupowej (również jeśli chodzi o zakupy spożywcze), wyjątkiem są tu apteki (1 miejsce: DOZ - Dbam o Zdrowie), drogerie (1 miejsce: Rossman) i sprzedaż sprzętów RTV i AGD (1 miejsce: Mediaexpert, 4 miejsce: Allegro) oraz multimedia (1 miejsce: Empik, 2 miejsce: Allegro).
Tyle tytułem wstępu, po obszerny raport zapraszam na strony Gemiusa, przechodzimy już do dostaw i automatów paczkowych.
Dostawa i zwroty zakupów internetowych
Wśród dostaw królują Paczkomaty InPostu, które wybiera aż 81% e-kupujących, na drugim miejscu są kurierzy, a podium zamykają punkty odbioru. Podobna kolejność jest przy zwrotach, a gdzie pozostałe automaty paczkowe? Na samym końcu, z wynikiem 3% - i to bez wskazania konkretnego operatora.
Wprawdzie przewaga InPostu w liczbie automatów jest jeszcze ogromna, ma ich według danych na koniec czerwca 2022 roku - 18 418, z kolei obecnie Allegro ma - 2001, Orlen - 1000, a Poczta Polska nieco ponad 200, ale aż ciężko uwierzyć, że żaden z badanych nie wspomniał o nich.
Zapytamy więc Was - czy zdarzyło się już Wam skorzystać choć raz z innego automatu paczkowego niż Paczkomat InPostu w tym roku? Nie pytamy o najczęściej wybierany automat, więc wybór jest w ankiecie wielokrotny. Tylko gorąca prośba dla dobra danych :), jeśli już zaznaczyliście opcję: Tylko i wyłącznie Paczkomaty InPostu, nie zaznaczajcie już później z osobna odpowiedzi poniżej: Paczkomaty InPostu - to opcja dla osób, które czasem z nich korzystają, a czasem z innych automatów paczkowych.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu