apple
9

Apple w Chinach nie ma łatwo. Azjaci wolą lokalne marki

Apple go gigant, który jednak nie może pochwalić się bezkonkurencyjnością we wszystkich zakątkach świata.

Apple zaczyna tracić na popularności w Chinach. Tamtejsi klienci coraz częściej decydują się na zakup produktów lokalnych marek np. Huawei – wynika z nowego raportu firmy doradczej Prophet z USA. W tegorocznym badaniu 13,5 tysiąca klientów z dużych miast Chin wyraziło swoje zdanie na temat 250 marek w 27 kategoriach. Ankietowani oceniali produkty marek, z którym zdarzyło im się korzystać lub mieli taki zamiar w najbliższym czasie. Badania skupiły się na takich kryteriach jak np. innowacyjność, niezawodność czy użyteczność.

Debiut Huawei Mate 30 i Mate 30 Pro. Techniczny majstersztyk

W 2019 roku marka Apple w Chinach spadła na 34. miejsce. To dość spora zmiana, biorąc pod uwagę, że rok wcześniej plasowała się na 11. pozycji. Autorzy badania podkreślają wagę wojny handlowej na linii Waszyngton-Pekin. Przed jej rozpoczęciem firma z nagryzionym jabłkiem zajmowała 5. miejsce względem popularności. Porażki Apple okazały się wielkim sukcesem Huawei. Azjatycka firma wspięła się na 2. miejsce. Tu różnica z zeszłego roku może nie jest tak drastyczna (miejsce 4. w 2018), ale trudno nie pochwalić Huaweia, który znalazł się niemalże na szczycie. Na pierwszym miejscu znajduje się usługa płatnicza Alipay. Cła nałożone na amerykańskie produkty przez Xi Jinpinga bardzo utrudniają im funkcjonowanie na tamtejszym rynku

Twój iPhone podziękuję ci za aktualizację. iOS 13 – recenzja

W trakcie analiz ankiet twórcy zaznaczyli, że „nacjonalistyczne” parcie Chińczyków na kupowanie od lokalsów wywołane zostało przez ostatnie niesnaski związane z marką Huawei. Zarzuty amerykańskich służb wywiadowczych w oczach wielu Chińczyków nie były ostrzeżeniem, a atakiem. Wygląda na to, że Chińczycy z przyjemnością chcą bronić swoich. W podobny sposób rozwijają się inne chińskie marki. Po raz pierwszy w kategorii odzieży sportowej wśród najlepszej 40 pojawiła się chińska marka Li Ning Co. Zajęła 34. miejsce, czyli zaledwie dwie pozycje za liderem rynku – Nike. W pierwszej dziesiątce w tym roku znalazły się tylko dwie amerykańskie marki: Android na 3. miejscu i Intel na 9. W 2017 roku w dziesiątce aż połowa pochodziła z USA.

Źródło: Bloomberg