Na dzisiejszej konferencji prasowej Santander Bank Polska, pochwalono się statystykami aplikacji mobilnej banku - rok po wdrożeniu jej w zupełnie nowej wersji.
Połowa klientów tego banku loguje się do niego tylko z poziomu aplikacji mobilnej
Wielokrotnie poruszałem już na Antyweb dane Związku Banków Polskich w temacie popularności aplikacji mobilnych wśród klientów banków w Polsce. Z tą większą ciekawością wziąłem udział w tej konferencji, by dowiedzieć się, jak to wygląda w przypadku jednego z największych banków w Polsce.
Moja uwaga w tych danych w szczególności skupia się na klientach „mobile only”, a więc na takich osobach, które przynajmniej raz w miesiącu logują się do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania się do bankowości interentowej w przeglądarce.
Zerknijmy więc na dane Związku Banków Polskich, za II kwartał 2024 roku, w porównaniu z II kwartałem 2020 roku.
Okres | Liczba umów do BI w mln | Liczba aktywnych użytkowników BI w mln | Liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych w mln | Liczba klientów mobile only w mln |
II kwartał 2020 roku | 37,5 | 19 | 13 | 6,5 |
II kwartał 2024 roku | 43,5 | 23,2 | 22,7 | 16,5 |
Różnica | 6 | 4,2 | 9,7 | 10 |
Widać tu wyraźnie, iż jeszcze cztery lata temu, na 19 mln cyfrowych klientów banków w Polsce, 13 mln to byli aktywni użytkownicy aplikacji mobilnych, z czego połowa - 6,5 mln, korzystała tylko z aplikacji, bez logowania do bankowości internetowej (BI).
Obecnie, na 23,2 „ucyfrowionych” klientów, zdecydowana większość (22,7 mln) to aktywni użytkownicy aplikacji mobilnych, z czego aż 16,5 mln, korzysta wyłącznie z aplikacji mobilnych.
Jednak dzisiejsza konferencja Santandera, który to jest w czołówce banków w Polsce, również jeśli chodzi o mobilnych klientów, zweryfikowała nieco te rewelacyjne dane.
Zaczynając od początku - na 5,3 mln klientów indywidualnych Santander Bank Polska, w minionym miesiącu odnotowano 3 mln aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej - stanowią już 82% z wszystkich klientów korzystających z kanałów cyfrowych banku.
Jednocześnie są oni coraz bardziej aktywni, bo w ostatnim roku istotnie wzrosło wśród nich korzystanie z takich usług jak dokonywanie transakcji (w tym BLIK), a niemal o połowę wzrosła liczba przelewów Expres Elixir - to jednak nie dziwi, to jedyny bank w Polsce, który udostępnia je za darmo swoim klientom indywidualnym, w podstawowym koncie osobistym.
Przechodząc już do klientów „mobile only”, mowa tu o niemal połowie klientów - 48%, którzy logują się do banku, tylko z poziomu aplikacji mobilnej. 18% korzysta tylko z bankowości internetowej, a 34% zarówno z aplikacji mobilnej, jak i bankowości internetowej.
Skąd ta rozbieżność z danymi Związku Banków Polskich. Nie omieszkałem zapytać o to dokładnie na konferencji prasowej. Uzyskałem odpowiedź, iż dane ZBP nie opierają się na liczbie klientów, że tak powiem - per PESEL, a w znacznej mierze obejmują też klientów "multibankowych".
Co to oznacza? Otóż, dla przykładu - jeśli dany klient ma cztery konta w różnych bankach i z każdego korzysta tylko z aplikacji mobilnych, to w statystykach Związku Banków Polskich dla klientów „mobile only” liczony jest jako razy 4. Tak więc, rzeczywiście - może to istotnie zaburzać te wyniki i rzeczywisty obraz korzystania przez klientów z aplikacji mobilnych poszczególnych banków.
Wracając jeszcze do danych Santandera, ciekawie wyglądają statystyki korzystania efektywnego z kanałów cyfrowych. Na 8 logowań do bankowości internetowej w miesiącu (mediana: 4), przypadają 32 logowania do aplikacji mobilnej (mediana: 24). Z tego mamy średnio 8 transakcji w bankowości internetowej i 10 w aplikacji mobilnej.
Można tu wywnioskować, iż jeśli już logujemy się do bankowości internetowej, to kończy się to wykonaniem transakcji 1:1, a aplikacja mobilna ma dużo szersze zastosowanie. Ostatni natomiast wykres na slajdzie pokazuje, iż z aplikacji mobilnej częściej korzystają klienci w wieku do 40 lat, a im starsi tym częściej korzystają z bankowości internetowej.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu