Startups

Angry Birds i milionowi inwestorzy, czyli wracamy ze Startup the Fusion

Grzegorz Marczak
Angry Birds i milionowi inwestorzy, czyli wracamy ze Startup the Fusion
1

Kto jechał do Madrytu na Startup the Fusion 2014 dla zapowiadanych przez organizatorów "350 osób, 40 startupów i 15% inwestorów" mógł się rozczarować. Impreza miała znacznie mniejszy rozmach. Hiszpański kryzys ekonomiczny zredukował zwłaszcza możliwości inwestorów, którzy, unikając ryzyka, są co pra...

Kto jechał do Madrytu na Startup the Fusion 2014 dla zapowiadanych przez organizatorów "350 osób, 40 startupów i 15% inwestorów" mógł się rozczarować. Impreza miała znacznie mniejszy rozmach. Hiszpański kryzys ekonomiczny zredukował zwłaszcza możliwości inwestorów, którzy, unikając ryzyka, są co prawda gotowi wyłożyć 2 000 000 euro, ale tylko jeśli firma przynosi już 100 000 euro miesięcznie. AudioTrip w Hiszpanii szukał przede wszystkim okazji do wymiany pomysłów - dlatego wracamy zadowoleni i dzielimy się tym, co widzieliśmy.

Autorką wpisu jest Magdalena Ładosz z AudioTrip.

Na konferencji spotkaliśmy kapitalnych ludzi. Romain Huet, developer advocate z Twittera opowiedział nam o Crashlytics - darmowym narzędziu do rejestrowania błędów aplikacji mobilnych w SDK i wykrywania ich przyczyn - właśnie zaczynamy je testować. Peter "Mighty Eagle" Vesterbacka, Chief Marketing Officer z Rovio podzielił się z nami ich planami - wygląda na to, że już nie wystarcza im budowa parków i wesołych miasteczek, przyszła pora, by nauczanie wreszcie pożegnało epokę Guttenberga. A skoro przy Rovio jesteśmy, nie można nie wspomnieć o nowej wersji Angry Birds. Widzieliśmy, nawet graliśmy chwilę, ale musieliśmy obiecać, że nie zarejestrujemy i nie podamy dalej, więc krótko - przygotujcie się na parkour. Spotkaliśmy się też z Vincentem Rosso, Country Manager Spain & Portugal z BlaBlaCar i Jeroenem Merchiersem, Country Manager Spain & Portugal z Airbnb, który opowiedział nam o szerokiej ofercie jego serwisu, niezwykle popularnego w Hiszpanii - można w nim znaleźć 60 000 mieszkań a nawet prywatne wyspy do wynajęcia! Jego klienci o co najmniej dwuletnim stażu przyznają, że bez Airbnb utrzymanie ich nieruchomości nie byłoby możliwe.

Startup the Fusion 2014 pozwolił nam tez posłuchać przedstawicieli największych konferencji startupowych w Europie m.in. Slush, Arctic15, Pioneers czy Mobile World Congress. Opowiedzieli o tym, jak to jest być organizatorem, do czego dążą i jakie triki stosują na swoich konferencjach. Nas zainteresowały szczególnie rady Dmitrija Sarle, CEO z Arctic 15. Pierwsza zasada: nie warto oglądać więcej niż dwóch wystąpień na konferencji. Zamiast tego należy rozmawiać z pozostałymi jej uczestnikami. Reguła druga - każdy prelegent musi iść do kąta, na godzinę, zaraz po skończonym wykładzie. Tam pozostaje do dyspozycji wszystkich, którzy chcą z nim porozmawiać. Takie stanie w kącie lubimy! No i kto by nie chciał przetestować wskazówek od gościa w koszulce "Fuck Google, ask me"?

Madrycki event stworzył mnóstwo okazji do rozmów. Trafiliśmy na prawdziwych zapaleńców z kapitalnymi pomysłami z bardzo różnych dziedzin - czasem zaskakujących z polskiej perspektywy. SendACity podzielili się z nami przepisem na szybkie i w pełni funkcjonalne miasto. Ich specjaliści pojawiają się tam, gdzie potrzeba efektywnej infrastruktury - na obszarach przeludnionych, wokół nowo powstających kopalni, czy w miejscach dotkniętych kataklizmem. Sprawną aranżacją przestrzeni, choć w nieco mniejszej skali, zajmuje się także qBox. Mieliśmy okazję wypróbować ich kartonowe pudełka. Rzeczywiście dają poczucie kreowania najbliższego otoczenia - wciągnęło nas na dobrą chwilę. A skoro już przy szybkich rozwiązaniach na kryzysowe sytuacje jesteśmy, nie sposób przemilczeć aplikacji modowej Mencanta. System wydaje się banalny - należy odpowiedzieć, czy dana torebka nam się podoba, czy nie. Po przejrzeniu kilku zdjęć, dostajemy informację, że którąś z wybranych przez nas możemy kupić ze zniżką we wskazanym sklepie internetowym. Choć nie do końca rozumiemy fenomen torebek, to Mencanta wydaje się być objawieniem. Z resztą, 35 tys. użytkowników w ciągu 3 miesięcy mówi samo za siebie.

Udało nam się też przybić piątkę dwóm pozostałym ekipom z Polski - PikoPiko i Telmedicin. PikoPiko to pomysłodawcy zestawu dla młodego ornitologa. Spodobało nam się, jak karmnik dla ptaków - zmora z pracy techniki, nabrał dzięki ich podejściu wdzięku zabawki edukacyjnej. Aż chce się go wykonać samodzielnie. Telmedicin z kolei wypatrzyliśmy podczas bloku rozwiązań pionierskich. Panowie podjęli się skrócenia kolejek w przychodniach poprzez wprowadzenie wideokonferencji medycznych on-line. Jeszcze w tym roku planują wejście na rynek hiszpański. Nas to spotkanie ucieszyło tym bardziej, że wreszcie mogliśmy poznać jednego z najwcześniejszych użytkowników AudioTrip.

Nasze wnioski z pobytu w Madrycie? Nie jedź tam, żeby szukać inwestora bo to kraj w/po kryzysie, gdzie założenie firmy zajmuje ponad 100 dni. Jedź tam, by poznać ludzi i nieco odmienności. Jedź na mały event, bo z głównymi mówcami będziesz miał szansę porozmawiać osobiście, bez wielkiego ścisku i przez 40 minut - jeśli będzie o czym.

Nie zobaczyliśmy stadionu ani zbiorów del Prado, za to przyjrzeliśmy się nowo powstającemu centrum startupowemu i wierzcie nam - było warto!

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu