Kto jechał do Madrytu na Startup the Fusion 2014 dla zapowiadanych przez organizatorów "350 osób, 40 startupów i 15% inwestorów" mógł się rozczarować....
Kto jechał do Madrytu na Startup the Fusion 2014 dla zapowiadanych przez organizatorów "350 osób, 40 startupów i 15% inwestorów" mógł się rozczarować. Impreza miała znacznie mniejszy rozmach. Hiszpański kryzys ekonomiczny zredukował zwłaszcza możliwości inwestorów, którzy, unikając ryzyka, są co prawda gotowi wyłożyć 2 000 000 euro, ale tylko jeśli firma przynosi już 100 000 euro miesięcznie. AudioTrip w Hiszpanii szukał przede wszystkim okazji do wymiany pomysłów - dlatego wracamy zadowoleni i dzielimy się tym, co widzieliśmy.
Autorką wpisu jest Magdalena Ładosz z AudioTrip.
Na konferencji spotkaliśmy kapitalnych ludzi. Romain Huet, developer advocate z Twittera opowiedział nam o Crashlytics - darmowym narzędziu do rejestrowania błędów aplikacji mobilnych w SDK i wykrywania ich przyczyn - właśnie zaczynamy je testować. Peter "Mighty Eagle" Vesterbacka, Chief Marketing Officer z Rovio podzielił się z nami ich planami - wygląda na to, że już nie wystarcza im budowa parków i wesołych miasteczek, przyszła pora, by nauczanie wreszcie pożegnało epokę Guttenberga. A skoro przy Rovio jesteśmy, nie można nie wspomnieć o nowej wersji Angry Birds. Widzieliśmy, nawet graliśmy chwilę, ale musieliśmy obiecać, że nie zarejestrujemy i nie podamy dalej, więc krótko - przygotujcie się na parkour. Spotkaliśmy się też z Vincentem Rosso, Country Manager Spain & Portugal z BlaBlaCar i Jeroenem Merchiersem, Country Manager Spain & Portugal z Airbnb, który opowiedział nam o szerokiej ofercie jego serwisu, niezwykle popularnego w Hiszpanii - można w nim znaleźć 60 000 mieszkań a nawet prywatne wyspy do wynajęcia! Jego klienci o co najmniej dwuletnim stażu przyznają, że bez Airbnb utrzymanie ich nieruchomości nie byłoby możliwe.
Startup the Fusion 2014 pozwolił nam tez posłuchać przedstawicieli największych konferencji startupowych w Europie m.in. Slush, Arctic15, Pioneers czy Mobile World Congress. Opowiedzieli o tym, jak to jest być organizatorem, do czego dążą i jakie triki stosują na swoich konferencjach. Nas zainteresowały szczególnie rady Dmitrija Sarle, CEO z Arctic 15. Pierwsza zasada: nie warto oglądać więcej niż dwóch wystąpień na konferencji. Zamiast tego należy rozmawiać z pozostałymi jej uczestnikami. Reguła druga - każdy prelegent musi iść do kąta, na godzinę, zaraz po skończonym wykładzie. Tam pozostaje do dyspozycji wszystkich, którzy chcą z nim porozmawiać. Takie stanie w kącie lubimy! No i kto by nie chciał przetestować wskazówek od gościa w koszulce "Fuck Google, ask me"?
Madrycki event stworzył mnóstwo okazji do rozmów. Trafiliśmy na prawdziwych zapaleńców z kapitalnymi pomysłami z bardzo różnych dziedzin - czasem zaskakujących z polskiej perspektywy. SendACity podzielili się z nami przepisem na szybkie i w pełni funkcjonalne miasto. Ich specjaliści pojawiają się tam, gdzie potrzeba efektywnej infrastruktury - na obszarach przeludnionych, wokół nowo powstających kopalni, czy w miejscach dotkniętych kataklizmem. Sprawną aranżacją przestrzeni, choć w nieco mniejszej skali, zajmuje się także qBox. Mieliśmy okazję wypróbować ich kartonowe pudełka. Rzeczywiście dają poczucie kreowania najbliższego otoczenia - wciągnęło nas na dobrą chwilę. A skoro już przy szybkich rozwiązaniach na kryzysowe sytuacje jesteśmy, nie sposób przemilczeć aplikacji modowej Mencanta. System wydaje się banalny - należy odpowiedzieć, czy dana torebka nam się podoba, czy nie. Po przejrzeniu kilku zdjęć, dostajemy informację, że którąś z wybranych przez nas możemy kupić ze zniżką we wskazanym sklepie internetowym. Choć nie do końca rozumiemy fenomen torebek, to Mencanta wydaje się być objawieniem. Z resztą, 35 tys. użytkowników w ciągu 3 miesięcy mówi samo za siebie.
Udało nam się też przybić piątkę dwóm pozostałym ekipom z Polski - PikoPiko i Telmedicin. PikoPiko to pomysłodawcy zestawu dla młodego ornitologa. Spodobało nam się, jak karmnik dla ptaków - zmora z pracy techniki, nabrał dzięki ich podejściu wdzięku zabawki edukacyjnej. Aż chce się go wykonać samodzielnie. Telmedicin z kolei wypatrzyliśmy podczas bloku rozwiązań pionierskich. Panowie podjęli się skrócenia kolejek w przychodniach poprzez wprowadzenie wideokonferencji medycznych on-line. Jeszcze w tym roku planują wejście na rynek hiszpański. Nas to spotkanie ucieszyło tym bardziej, że wreszcie mogliśmy poznać jednego z najwcześniejszych użytkowników AudioTrip.
Nasze wnioski z pobytu w Madrycie? Nie jedź tam, żeby szukać inwestora bo to kraj w/po kryzysie, gdzie założenie firmy zajmuje ponad 100 dni. Jedź tam, by poznać ludzi i nieco odmienności. Jedź na mały event, bo z głównymi mówcami będziesz miał szansę porozmawiać osobiście, bez wielkiego ścisku i przez 40 minut - jeśli będzie o czym.
Nie zobaczyliśmy stadionu ani zbiorów del Prado, za to przyjrzeliśmy się nowo powstającemu centrum startupowemu i wierzcie nam - było warto!
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu